رئیس شورای شهر تهران

وضعیت حمل و نقل عمومی در تهران در بدترین شرایط ۳۰ سال اخیر است

10 آذر 1398 ساعت 11:50

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا تقویت سیستم حمل و نقل عمومی در شهر است، گفت: وضعیت حمل و نقل عمومی تهران طی ۳۰ سال اخیر در بدترین شرایط خود است.


به گزارش «عصر تعادل»، محسن هاشمی روز یکشنبه در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران با اشاره به نقش خودروها در آلایندگی هوا توضیح داد: با وجود تکرار مکرر لزوم تقویت سیستم حمل ونقل عمومی تهران، متاسفانه هنوز اقدامی اجرایی صورت نگرفته است و باید گفت طی ۳۰ سال سپری شده از پایان جنگ، وضعیت حمل ونقل عمومی تهران در بدترین شرایط قرار دارد و اگر بسرعت راجع به این موضوع اقدامی عاجل از سوی دولت وشهرداری صورت نپذیرد، وضعیت از شرایط فعلی بمراتب بدتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: سیستم حمل ونقل عمومی تهران باید در شرایطی باشد که نه تنها شهروندان فاقد خودرو از آن به آسانی استفاده کنند، بلکه دارندگان خودروی شخصی نیز استفاده از حمل ونقل عمومی را به جهت سرعت و سهولت آن ترجیح دهند.

هاشمی ادامه داد: روزهای گذشته را در حالی سپری کردیم که آلودگی هوایی تهران به مرحله ناسالم برای تمامی گروهها رسید و تهران را به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای جهان، ثبت کرد.

به گفته وی، گرچه بخشی از موضوع آلودگی هوا، وابسته به شرایط جوی و باد وبارندگی است که در اختیار انسان نیست اما بخشی نیز وابسته به میزان تولید آلاینده است که مستقیما در اختیار وکنترل ماست.

هاشمی تصریح کرد: در شرایط فعلی دو منبع اصلی برای آلایندگی هوای تهران وجود دارد، نخست تولید انرژی گرمایشی بوسیله گاز طبیعی و گازوئیل در منازل و ادارات و دوم سوخت خودروهای نقلیه.

رئیس شورا گفت: براساس دیدگاهی تولید انرژی گرمایی در شهرها بوسیله سوختهای فسیلی اقدامی غیراصولی، غیر ایمن و غیربهره ور است و تمامی شهرهای توسعه یافته جهان، انرژی گرمایشی را بوسیله برق در شهرها تولید می کنند و برای تولید برق از انرژی فسیلی یا هسته ای ویا سایر روشهای استفاده می کنند، لوله کشی شاهرگی و مویرگی گاز طبیعی در شهر تهران و سایر شهرهای کشور را بر روی بمبی بالقوه که در شرایط سوانح طبیعی و بحران خطر آفرین است و آلاینده ای بالفعل قرار داده است که بایست در برنامه ای دراز مدت، فرایند تبدیل انرژی گرمایشی شهری در کشور حتما صورت گیرد.  

وی خاطرنشان کرد: البته وزارت نفت معتقد است که دوبار تبدیل انرژی فسیلی به برق و برق به گرما راندمان آن را کاهش می دهد که مدیریت شهری باید درباره این موضوع بررسی دقیق را انجام داده وتصمیم بگیرد.


کد مطلب: 145537

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/145537/وضعیت-حمل-نقل-عمومی-تهران-بدترین-شرایط-۳۰-سال-اخیر

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir