۰

معلمان فرانسوی به معترضان پیوستند/ 40 درصد مدارس پنج‌شنبه تعطیل می‌شود

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۸
معلمان فرانسوی به معترضان پیوستند/ 40 درصد مدارس پنج‌شنبه تعطیل می‌شود
به «گزارش عصر تعادل»، به گزارش فرانسوی‌ها پس از ۲۵سال به‌دنبال تکرار یک حرکت تاریخی هستند؛ این کشور در سالروز تظاهرات گسترده 5 دسامبر 1995، در روز پنجشنبه 14 آذر (که به عنوان پنجشنبه سیاه نامگذاری شده)  شاهد تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به اصلاحات نظام حقوق بازنشستگی دولت(همانند آنچه در 5 دسامبر ۱۹۹۵ رخ داد) خواهد بود و جلیقه زردها هم این تظاهرات سراسری را همراهی خواهند کرد.

اتحادیه ملی معلمان فرانسه اعلام کرد که در این روز ۴۰درصد مدارس این کشور بسته خواهد شد. طبق پیش بینی این اتحادیه، نزدیک به ۷۰درصد اعتصاب کنندگان از بین معلمان مدارس فرانسه خواهند بود.

اتحادیه معلمان فرانسه برآورد کرده که بیش از نیمی از معلمان و استادان فرانسوی در دبیرستان‌ها و کالج‌های این کشور اعتصاب کنند.
 

احتمال فلج شدن فرانسه در روز پنجشنبه

اعتراض روز پنجشنبه پیش رو، بنا به فراخوان‌هایی که پیش صادر شده، تظاهراتی به مراتب گسترده‌تر از موارد مشابه در گذشته خواهد بود؛ چرا که به نوشته روزنامه «ون مینوت»، اعتصاب‌ها و تظاهرات روز پنجشنبه علاوه بر مدارس، صاحبان مشاغل در حوزه حمل و نقل، بیمارستان‌ها و ایستگاه‌های پلیس را هم در برمی‌گیرد.

تظاهرات پیش رو، یک تظاهرات بیناحرفه‌ای در برابر اصلاحات در حقوق بازنشستگی است که انتظار خطر فلج شدن فرانسه در این روز می‌رود.
 

تکرار حرکتی تاریخی در فرانسه پس از ۲۵سال

به نوشته این روزنامه فرانسوی، اتحادیه‌ها مخالف ادغام ۴۲ برنامه بازنشستگی موجود در سیستم نقطه‌ای جهانی هستند.

تاریخی که برای این تظاهرات انتخاب شده مصادف با یک بسیج منسجم در همین روز در سال ۱۹۹۵ ، در بحبوحه یک جنبش تاریخی است که در آن روز مردم فرانسه، «آلن ژوپه» نخست وزیر وقت را برای به دست آوردن امتیازهایی در مورد حقوق بازنشستگی تحت فشار قرار داد.

طبق برنامه اصللاح نظام بازنشستگی، دولت فرانسه قصد دارد برای جبران کمبود بودجه از هزینه‌های دولت بکاهد.

به جز افزایش سنوات و کاهش حقوق بازنشستگان در این اصلاحات، دولت در بخش آموزش و پرورش و بهداشت عمومی دست به تعدیل نیرو خواهد زد. موضوعی که باعث نگرانی پرستاران و معلمان شده است.

اتحادیه های کارگری می گویند که اصلاحات مورد نظر رئیس جمهوری تنها وضعیت بغرنج کارگران و کارمندان را فاجعه بار می کند و رهبران این اتحادیه ها که با دولت هم مذاکره می کنند اصرار دارند که دولت کنونی فرانسه کاملا خودرای و مستبد خواهان اجرای اصلاحت سختگیرانه اقتصادی است و به درد کارگران و کارمندان توجهی ندارد.

فرانسه حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته دارد و طبق اصلاحاتی که امانوئل مکرون اعلام کرد قرار شد افرادی که حقوق بازنشستگی آنها  کمتر از ۲ هزار یورو در ماه است، از طرح افزایش مالیات رفاه اجتماعی معاف شوند.

نتایج یک نظرسنجی حاکیست تقریبا" سه نفر از هر چهار فرانسوی معتقدند که دولت مکرون از پس اصلاحات خوب در این کشور برنمی ‌آید.

طبق گزارش کمیسیون حسابرسی فرانسه، کسری بودجه تامین اجتماعی در این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی به دنبال شکل گیری اعتراض های مردمی به سیاست های اقتصادی دولت و نارضایتی های عمومی ناشی از نظام سرمایه داری در فرانسه موسوم به جنبش جلیقه زردها به ۱.۲ میلیارد یورو رسید که بالاترین میزان در ۲ دهه گذشته بوده است.
کد مطلب : ۱۴۵۶۱۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.