۰

یک تحلیل‌گر مسائل منطقه: امکان سرایت اعتراضات عراق به ایران وجود دارد/ مشکلات را حل نکنند اوضاع از کنترل خارج می‌شود

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۳
یک تحلیل‌گر مسائل منطقه: امکان سرایت اعتراضات عراق به ایران وجود دارد/  مشکلات را حل نکنند اوضاع از کنترل خارج می‌شود
به گزارش «عصر تعادل» استعفای نخست وزیر پایان اعتراضات در عراق نیست و اخبار مربوطه مدام به گوش می‌رسد. اعتراضاتی که به گفته تحلیل‌گران فارغ از نتیجه‌ای که در این کشور خواهد داشت بر آنچه در ایران می‌گذرد، اثرگذار است. حجت‌الله جودکی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگویی با «آزادی» به تشریح علل این اثرگذاری پرداخته است.


 او با تاکید بر اینکه در دنیای امروز هر اتفاقی در هرجای دنیا بر دیگر نقاط جهان اثرگذار است، گفت: « در جهان امروز همه چیز ساری و جاری است و مثل گذشته نیست که برای اثرگذاری بر یک منطقه باید وارد آنجا شد. بدون شک هر حادثه‌ای در جهان می‌تواند متاثر از مسائل و جاهای دیگر باشد یا اینکه بر نقاط دیگری اثرگذار باشد. وضعیت عراق، لبنان و ... نیز همین طور است و تاثیر خاص خود را بر کشور ما می‌گذارند.»


جودکی با اشاره به اینکه هر کسی مسائل عراق با توجه به نگرش خود تحلیل می‌کند، گفت: «برخی می‌گویند عراقی‌ها وابسته به استکبار جهانی، تحت تاثیر عربستان و ... هستند، برخی می‌گویند عراقی‌ها به دنبال آزادی و مبارزه با فساد هستند و ... من اما با گروه دوم موافق هستیم. عراق حدود هل میلیون نفر جمعیت دارد و مثل زمانی که ما بدون مانع نفت می‌فروختیم، نفت می‌فروشد. درآمد حاصل از آن اما به چهل میلیون نفر جمعیت آن نرسیده است. بلکه باندهای مافیایی بین سیاست‌مداران، نظامیان، روسای قبایل و ... به‌وجود آمده و هر کدام در حد توان از این درآمد منتفع شدند و بین مردم پخش نکردند. خیلی‌ها درآمد را در خارج سرمایه‌گذاری کردند. حتی در کردستان عراق هم همین طور است و برخی از کردهای عراق الان در استانبول هتل‌دار هستند. نبابراین فساد اقتصادی موجود در عراق زمینه تراض ملت را فراهم کرده است زیرا وقتی فساد ایجاد می‌شود یک قشری از منابع و درآمد محروم می‌شوند و فقیر می‌مانند».


این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل همچنین تاکید کرد: « دقت داشته باشید که همه معترضان با یک انگیزه واحد وارد عرصه نشده اند زیرا به به قول مرحوم شریعتی فقط انقلابیون نسیتند که در انقلاب اجتماعی شرکت می‌کنند. حتی فرصت‌طلبان و آشوبگران نیز ممکن است وارد شده و بهره‌برداری کنند. این واقعیت است اما در مجموع فساد اقتصادی موجود علت اعتراضات در عراق است».


به گفته وی، مساله دیگر آن است که سیاستمداران قدیمی عراق به خاطر عدم اعتراض به فسادها یا آلوده بودن به فساد دیگر مورد اعتماد مردم عراق نیستند. به همین دلیل است که دیگر حرفشان از سوی مردم خوانده نمی شود، حتی مقتدی صدر که ادعا داشت هم خود یکی از این سرمایه داران عظیم است. شاید تنها کسی که نخواسته و دنبال این چیزها نبوده همین آقای سیستانی است و به همین دلیل حرف او تا اندازه ای برای مردم عراق شنیدنی است و می‌تواند تا حدی ملت را آرام کند. خوشبختانه او نیز هیچ وقت از فساد حمایت نکرد و در کنار مردم ایستاده است.


جودکی در پاسخ به اینکه با توجه به انتقاد معترضان عراقی از مداخله جمهوری اسلامی ایران در مسائل این کشور، اعتراضات مورد بحث در ایران چه تاثیراتی دارد؟ گفت: « در حضور ایران در عراق هیچ شکی نست. به هرحال ایران یک پای مبارزه با داعش بوده و در کنار مردم عراق با داعش جنگیده است. برخی در عراق معتقدند که ایرانی‌ها حضور خود را وسعت داده و در انتخاب دولت‌ها دخالت می‌کند. ریشه این موضوع نیز به آن برمی‌گردد که اکثریت مردم عراق شیعه هستند، ایران نیز به طور طبیعی مایل است که یک دولت شیعی در عراق روی کار آید و از شیعیان حمایت می‌کند. نکته اینجا است که برخی از این شیعیان خود از جمله مافیاهای اقتصادی هستند. در نتیجه پای ایران به این مساله کشیده می‌شود.»


وی همچنین درباره احتمال سرریز شده هیجان اعتراضات در عراق و لبنان به ایران نیز گفت:‌ »این اعتراضات نه تنها می‌تواند به ایران که زمینه‌های آن موجود است، تسری یابد بلکه به هر جای دیگری نیز می‌تواند وارد شود. در کشور ما با توجه به وجود مشکلات اقتصادی گسترده احتمال تاثیر گذاری این اعتراضات بیشتر است. متاسفانه در کشور ما مسئولان هیچ وقت به دیدگاه کارشنان توجه کافی نکرده و خودشان تصمیم می‌گیرند. تصمیماتی که اگر نادرست باشد عواقب آن هم دامنگیرشان خواهد شد کما اینکه شد. مثلا در ایران هیچ وقت نیامدند سیاست مالیات گیری را درست کند مثل کشورهای دیگر که از با سیستم درست از افراد غنی می‌گیرند، کار کنند. در کشور ما معمولا افراد غنی توانمند شدند که از مالیات فرار کنند و مالیات را من کارمند و کارگر می‌پردازد. این رویه موجب افزایش نابرابر است.»


جودکی افزود: « توجه داشته باشید که در ایران نیز برخی از منابع در دست مافیا است. مثلا الان خودشان می‌گویند که اگر به جای افزایش قیمت بنزین تا سه هزار تومان، قیمت سیگار را دوازده درصدی افزایش می‌دادند دو برابر درآمد حاصل از افزایش نرخ بنزین، به دست می‌آمد اما مافیای دخانیات اجازه نداد و زور کسی هم به او نرسیده است. این‌ها همه نقاط ضعف ما است که باید از سوی کارشناسان تشخیص داده شود. از آنجایی که در مملکت ما کسی اهتمامی به نظرات کارشناسی ندارد وضع روز به روز بدتر می‌شود. باید این مشکل را قبل از هر چیز حل کنیم. مسئولان ما فکر می‌کنند همه‌چیز ار می‌دانند و نتیجه این می‌شود که تاحالا شده، به اضافه اینکه باید قدرت تحمل خود را بالا ببرند. مثلا هر روز می‌گویند بین آشوب و اعتراض تفاوت وجود دارد. باید پرسید خب شما برای تفاوت داشتن این‌ها چه کردید؟ چه مکانیسمی ایجاد کردید که یک نفر حرف خود را بزند؟ شما که حتی هر استاد دانشگاه منتقد را اخراج کردید، به دیگران اجازه حرف زدن می‌دهید؟ طبیعی است که این ها عواقب دارد. باید بنشینند و این مسائل را با خود حل کنند زیرا اگر حل نکنند، وضع بدتر و از کنترل خارج می‌شود.»
مرجع : سایت آزادی امروز
کد مطلب : ۱۴۵۶۳۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.