۰

«طبس» امسال شانسی ندارد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۵۳
«طبس» امسال شانسی ندارد
به گزارش «عصر تعادل»، علیرضا امری‌ کاظمی که مدیریت ژئوپارک جهانی قشم را نیز به عهده دارد و عضو شبکه ملی ژئوپارک‌های ایران است و در کمیته راهبری و اجرایی ژئوپارک‌های آسیا ـ اقیانوسیه نیز عضویت دارد، در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت پرونده طبس، توضیح داد: ژئوپارک طبس از سه سال پیش رسما فعالیت خود را آغاز کرد. فرماندار وقت این شهر به موضوع علاقه‌مند و حامی درجه یک بود. تیم ژئوپارک هم از دانشگاه پیام نور طبس خیلی پای کار بودند و با حمایت «ایمیدرو» و معادن ذغال سنگ کار را سریع پیش بردند؛ تا جایی که پروفسور مارتینی ـ رییس شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو ـ در سفر به این منطقه بسیار شگفت زده شد و از اقدامات انجام شده اعلام رضایت کرد و امید داد که طبس می‌تواند یکی از ژئوپارک‌های منحصربه فرد شبکه جهانی ژئوپارک‌ها شود.

وی ادامه داد: متاسفانه با تغییرات مدیریتی در شهرستان طبس، حمایت‌ها از ژئوپارک کمرنگ‌تر شد و پروژه‌های رسمی طبس برای چند ماهی متوقف شدند و در این مدت فعالیت خاصی انجام نشد.

امری‌ کاظمی گفت: قرار بود امسال پرونده طبس برای ثبت جهانی تدوین و ارائه شود، اما متاسفانه فرصت امسال را از دست داد، چون به آن حد از توسعه نرسیده بود و پرونده آن تکمیل نشد و کارها نمیه کاره مانده بود. هرچند تیم پروژه ژئوپارک طبس کارهای مربوط را ادامه داده‌اند اما عملا حمایت همه جانبه از این پروژه برداشته شد و موقعیت ثبت جهانی از دست رفت.

وی افزود: هدفمگذاری کرده بودیم در سال ۱۴۰۰ خورشیدی ژئوپارک طبس به دنیا معرفی شود که متاسفانه این اتفاق نیافتاد. اگر سال آینده پرونده آن آماده و ارائه شود در سال ۱۴۰۱، ژئوپارک طبس جهانی خواهد شد. همانطور که برای ارس پیش‌بینی کرده بودیم در سال ۱۳۹۹ پرونده آن به فهرست ژئوپارک‌های جهانی اضافه شود اما تغییرات مدیریتی، پیگیری و موضوع ثبت آن را به تعویق انداخت، اما اگر نتیجه ارزیابی‌ها مثبت شود این ژئوپارک نیز در سال ۱۴۰۰ جهانی خواهد شد.

عضو هیات ارزیابان رسمی یونسکو اظهار کرد: خبر خوب درباره طبس این است که با روی کار آمدن فرماندار جدید حمایت و پیگیری جدی پرونده دوباره آغاز شده است. از طرفی در منطقه کارگروهی با حضور نمایندگان تمام دستگاه‌های دخیل در موضوع ژئوپارک تشکیل شده که باعث می‌شود پرونده با تنگناهای سازمانی مواجه نشود. این اقدام بسیار امیدوارکننده است از این نظر که می‌توانیم سال دیگر پرونده طبس را به شورای ژئوپارک‌های جهانی یونسکو بفرستیم. ظرفیت این منطقه به حدی است که بعد از «ارس» سومین ژئوپارک ایران شود.

ایران هم‌اکنون پرونده ژئوپارک ارس را در دست شورای ژئوپارک‌های جهانی یونسکو دارد که در صورت صدور رأی مثبت، نام آن تا سال ۱۴۰۰ به فهرست شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو اضافه می‌شود و به این ترتیب ایران و من
کد مطلب : ۱۴۵۷۱۶
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.