۰

گروکشی آنکارا از ناتو

تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۱
گروکشی آنکارا از ناتو
به گزارش «عصر تعادل» مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس «گفت‌وگوی مدیترانه» در رم اشاره کرد، ترکیه تا زمانی که اعضای ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) با تروریست دانستن گروه‌های مدافع خلق کرد سوریه موافقت نکنند، اجازه نخواهد داد طرح این پیمان برای دفاع از کشورهای حوزه دریای بالتیک و لهستان نهایی شود.

چاووش‌اوغلو دو روز پس از نشست سران ناتو که در آن ینس استولتنبرگ، دبیرکل این پیمان اعلام کرد ترکیه اعتراض خود را پس گرفته، گفت: آنکارا با گام بعدی در این روند موافقت کرد اما موافقت نهایی خود را اعلام نکرد.

وزیر خارجه ترکیه در جریان سفر خود به رم در جمع خبرنگاران گفت: آنکارا تا زمانی که درباره پیشنهاد دفاعی ترکیه توافق نشود اجازه نخواهد داد این طرح ارائه شود. آنکارا می‌گوید باید رویکردش درباره یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه مورد تایید همه قرار گیرد.

وی افزود: تا زمانی که طرح ما ارائه نشده این طرح نیز هرگز ارائه نخواهد شد. عادلانه نیست که برخی کشورها با طرح ما موافقت نمی‌کنند، در حالی که از طرح دیگر اعضا حمایت می‌کنند.

این مقام ترکیه در پایان گفت: هر دو طرح در یک سطح قرار دارند و اگر قرار باشد ارائه شوند با هم ارائه خواهند شد اما اگر مشکلی پیش آید پس به هر دو طرح اجازه داده نخواهد شد علنی شوند.

وزیر خارجه ترکیه همچنین در ادامه اظهارات خود گفت: تفاوتی میان داعش و النصره وجود ندارد، همانگونه که فرقی میان سازمان گولن و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) نیست. ما در مبارزه با تروریسم به شکل گزینشی برخورد نمی‌کنیم.

چاووش‌اوغلو در ادامه آنچه «ادعاهای دولت سوریه» در این زمینه خواند را خیالی توصیف کرد و مسؤولان دمشق و هم‌پیمانان آنها را به کشاندن نیروهای جبهه النصره به ادلب متهم کرد.

وزیر خارجه ترکیه مدعی شد: بیش از هر کشور دیگر به حفظ تمامیت ارضی سوریه پایبند هستیم و عملیات ما تنها علیه تروریست‌هاست و طبعا نمی‌توان درباره اشغال سوریه صحبت کرد. زمانی که با داعش می‌جنگیدیم همه احساس رضایت داشتند اما الان برخی از اعضای ائتلاف ضد داعش از جمله فرانسه به شکلی اغراق‌آمیز (نسبت به عملیات ما علیه کردها) واکنش نشان می‌دهند، زیرا به دنبال حمایت از برنامه‌های جدایی‌طلبانه این تشکیلات تروریستی هستند.

وی افزود: ما الان باید چه کاری انجام دهیم؟ الان ما فورا از این منطقه عقب‌نشینی کنیم چه کسی جای ما را پر خواهد کرد؟ گروه‌های تروریستی! داعش یا یگان‌های مدافع خلق کرد. اگر ما شرایط را بدون رسیدن به سازش سیاسی رها کنیم دوباره شاهد حضور تروریست‌ها در این منطقه خواهیم بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه در ادامه ادعا کرد: ما به طور قطعی نمی‌دانیم که آیا دمشق با این تشکل‌ها در راستای منافع خاص خود مصالحه خواهد کرد یا نه.
کد مطلب : ۱۴۵۷۲۸
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.