۰

عباس عبدی: رقیب اصلاح‌طلبان، مردم‌ هستند نه اصولگراها/ بخش خاکستری در انتخابات مشارکت نمی‌کند/ حکومت باید رابطه‌اش را با مردم بازتعریف کند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۶
عباس عبدی: رقیب اصلاح‌طلبان، مردم‌ هستند نه اصولگراها/ بخش خاکستری در انتخابات مشارکت نمی‌کند/ حکومت باید رابطه‌اش را با مردم بازتعریف کند
به گزارش «عصر تعادل»،با ثبت نام نامزدها، عملا انتخابات مجلس استارت خورد و فضای سیاسی کشور از این به بعد هر روز رقابتی تر می شود. اما در این میان هر چه اصولگرایان برای ورود به میدان رقابت اسفندماه پرتحرک نشان دادند، اصلاح طلبان تمایلی برای حضور نداشتند.

حال سئوال اینجاست که اصلا با این وضعیت اصلاح طلبان ضلع رقابتی محسوب خواهند شد یا آنکه بیشتر تنور انتخابات را گرم خواهند کرد؟ عباس عبدی معتقد است: رقیب اصلاح طلبان، اصولگراها نیستند. رقیب اصلاح طلبان، مردم هستند که فعلا اصلاح طلبان باید ماموریت ناشدنی جذب مردم را کلید بزنند.

*****

*با توجه به آنکه تقریبا تمام چهره های شاخص جریان اصولگرا برای نامزدی در انتخابات مجلس ثبت نام کردند، آیا اصلاح طلبان می توانند یک ضلع رقابتی شوند یا آنکه شاهد رقابت دوقطبی در داخل جریان اصولگرایی خواهیم بود و اصلاح طلبان کاملا در حاشیه قرار می گیرند؟

رقابت اصلی اصلاح طلبان با اصولگراها نیست. بیشتر مردم بین این دو جناح ضعیف شده در منگنه انتخاب شده نیستند که طرف این جناح بروند یا طرف آن جناح. این رقابت مثل رقابت استقلال و پرسپولیس است که اگر تیمشان ببازد هم دنبال تیم مقابل نمی‌روند. حتی اگر طرفداران اصلی آنان ریزش هم بکنند چندان به سمت جناح مقابل نمی روند. یک بخش خاکستری وجود دارد که امکان دارد به هر دو جناح رأی دهند.

به نظر من آن بخش خاکستری و سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان با این ترکیب و این حد از حضور اگر امروز انتخابات مجلس برگزار شود مشارکت چندانی نخواهند کرد، اما اینکه در 2-3 ماه آینده چه اتفاقی بیفتد؟ نمی دانم.

در مجموع رقیب اصلاح طلبان، اصولگراها نیستند. رقیب اصلاح طلبان، مردم هستند که فعلا اصلاح طلبان باید ماموریت ناشدنی جذب مردم را کلید بزنند که اگر موفق نشدند طبعا در نقطه مقابل اصولگراها یک رأیی می آورند و به مجلس راه پیدا می کنند، در واقع خیلی اتفاق خاصی برای اصولگراها نمی افتد.

*با توجه به وقایع آبان ماه، بفرمایید فقط اصلاح طلبان با چالش ریزش سرمایه اجتماعی مواجه هستند یا اصولگرایان نیز به این چالش مبتلا شدند؟

وقایع آبان ماه ربط مستقیمی به اصولگراها و اصلاح طلبان به صفت گروهی ندارد. مسئله اصلی بین ملت و حکومت اتفاق افتاده است و اگر اصلاح طلبان و اصولگرایان هم دچار ریزش سرمایه اجتماعی می شوند به تبع همین نکته است، نه آنکه حکومت را جدا کنیم و بگوییم سرمایه اجتماعی کدام یک از این دو جناح کم یا زیاد شده است.

حکومت است که باید رابطه اش را با مردم بازتعریف کند. اگر این کار را انجام دهد، دو جناح هم می توانند در همان چارچوب به بازتعریف و تقویت خودشان بپردازند.

*در صورتی که 2 یا چند فهرست از اردوگاه اصولگرایان بیرون آید، این مسئله چقدر می تواند اصلاح طلبان را به گرفتن نتیجه از انتخابات مجلس امیدوار کند؟

همانطور که گفتم وضعیت کلی اصلاح طلبان در انتخابات ربطی به بیرون آمدن 2، 3 یا چند فهرست از جناح اصولگرا ندارد. اصلاح طلبان باید بتوانند بازی درستی را شکل دهند و مردم را ترغیب به حمایت از خود کنند ولی با توجه به وضع موجود و این حد از مشارکت افراد در ثبت نام ها، فکر نمی کنم اصلاح طلبان موفق شوند.

 نگاه اصلی اصلاح‌طلبان به اصولگراها نیست. اینکه اصولگراها یک لیست داشته باشند یا 10 لیست خیلی ربطی به اصلاح طلبان ندارد. معمولا اگر اصولگراها یک لیست داشته باشند شاید برای اصلاح طلبان بهتر هم باشد چون یک رقابتی بین دو جناح شکل می گیرد.

در مجموع در  این دوره از انتخابات مجلس مسئله اصلی اصلاح طلبان، مردم هستند نه اصولگرایان.
مرجع : نامه‌نیوز
کد مطلب : ۱۴۵۸۱۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.