میرلوحی: قرار نیست مردم در اعتراض‌ها مداحی کنند/ نیروهای امنیتی باید از حق اعتراض مردم دفاع کنند

ایلنا , 25 آذر 1398 ساعت 15:31

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه نظام در صورت به رسمیت شناختن و موافقت با حق اعتراض مردم، خودش را بیمه می‌کند، گفت: تاکنون با اعتراضات مقابله می‌کردیم اما از این به بعد نیروهای امنیتی باید بپذیرند که موظف‌اند از حق اعتراض مردم دفاع کنند.


به گزارش «عصر تعادل»،‌ محمود میرلوحی(عضو شورای شهر تهران) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص نادیده گرفتن حق تجمع برای معترضان اظهار داشت: در فرانسه یک سال و در هنگ کنگ ۷ ماه است که مردم اعتراض می کنند،‌ به ویژه در این دوره که مشکلات اقتصادی تقریبا در دنیا فراگیر شده است و باید توجه کرد که موافقت و مخالفت با سیاست‌ها جزو جدایی‌ناپذیر زندگی شهری است.

وی با بیان اینکه تا پیش از این باور به اینکه مردم حق اعتراض دارند در بین مسئولان وجود نداشت، تصریح کرد: اصل ۲۷ قانون اساسی این حق را برای مردم در نظر می‌گیرد اما آن را در قیف کردیم و به نام کمیسیون ماده ۱۰ و احزاب درنظر گرفتیم و تاکنون تنها یک حزب بیشتر برای اجرای آن درخواست نداده چرا که به گونه‌ای ضوابط و آیین‌نامه نوشتیم که یعنی نیایید و درخواست اعتراض نداشته باشید.

میرلوحی افزود: آیا می‌شود کسی اعتراض نداشته باشد؟ حوادثی که در دانشگاه‌ها هر ساله اتفاق می‌افتد،‌ اعتراضات سال ۹۶ چیست؟ باید بپذیریم نباید انتظار تک صدایی در جامعه را داشته باشیم. صداها متفاوت است و باید تنوع و تکثر دیدگاه‌ها را به رسمیت بشناسیم و هرچه تسهیل در شنیدن صدای اعتراض مردم دیرتر رخ دهد‌، خسارت بیشتری نیز به همراه دارد.

وی درخصوص نادیده گرفتن اصل ۲۷ قانون اساسی اظهار داشت: در سال ۹۶ مصوبه‌ای را در شورای شهر گذراندیم که هیات تطبیق با آن مخالفت کرد‌ و اگرچه که دولت پیگیر آن بود اما دیوان عدالت هم با آن مخالفت کرد،‌ درست است که ظاهر آن خیلی زیباست و می‌گوید نباید اصل ۲۷ قانون اساسی را محدود کرد، اما در عمل نشان می‌دهد این مصوبه هوا شده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مردم به یک محل برای بیان اعتراضات خود نیاز دارند، به مساله هایدپارک‌ها در دنیا نیز اشاره کرد و گفت: دیگر نمی‌توان به هایدپارک آن گونه که در دنیا برای تجمعات اعتراضی در نظر گرفته می‌شود در کشور نگاه کرد، الان دیگر مساله هاید پارک مطرح نیست،‌ الان هاید پارک این است که بپذیریم عده‌ای بخواهند همزمان در ده نقطه تجمع داشته باشند و این مساله اشکالی ندارد و نیروهای امنیتی باید آن را بپذیرند.

میرلوحی گفت: تاکنون با اعتراضات مقابله می‌کردیم اما از این به بعد نیروهای امنیتی باید بپذیرند که موظف‌اند از حق اعتراض مردم دفاع کنند.

وی ادامه داد: اگر از همان ابتدا اعلام می‌شد ده نقطه برای اعتراضات به گرانی بنزین در نظر گرفته شده و ماموران انتظامی امنیت آن را برعهده می‌گرفتند،‌ شاید شاهد این اتفاقاتی که رخ داد نبودیم. اکنون لابلای این اعتراضات، اعتراضات قانونی و مدنی نیز گم شده است.

میرلوحی در ادامه به قطعی اینترنت نیز اشاره کرد و گفت: ما اینترنت را قطع کردیم و بازار ماهواره‌ها را گرم کردیم. در حالی که باید به این مساله توجه ویژه‌تری می‌شد. کسی که نظر می‌دهد اینترنت را می‌بیندیم،‌ باید بداند نمی‌تواند ماهواره را ببندد، نمی‌تواند دیش‌های سفارت‌خانه را ببندد بلکه تنها می‌تواند کابل فیبر نوری را ببندد. مسئولین باید مسائل فنی این روزها را در نظر می‌گرفتند. ما نحوه بروز اعتراضات مدنی و قانونی مردم را تسهیل نکردیم در حالی که چهل سال پیش اصل ۲۷ آن را پذیرفت، باید در این چهل سال ده ها بار برای آن تسهیلات بیشتری در نظر می‌گرفتیم و چهار قدم مثبت تر برمی‌داشتیم‌، اما چهل قدم به عقب رفتیم.

وی تاکید کرد راه حل این است که حق اعتراض مردم را بپذیریم. باید به این نکته نیز دقت کنیم که اگر مردم می‌خواهند اعتراضی داشته باشند، قرار نیست در اعتراض مداحی کنند، مسئولان بپذیرند مردم می‌خواهند به رئیس جمهور و مقامات، به رئیس قوه قضائیه اعتراض کنند، به آنهایی که بیشترین اختیار دست آنها است و تصمیم‌گیرنده هستند اعتراضات خود را برسانند. سران قوا نشستند و تصمیم گرفتند قیمت بنزین بالا برود، یک عده مخالف هستند و باید امکان اعتراض برای آنها در محلی وجود داشته باشد.

میرلوحی به شیوه توزیع منابع درآمدی حاصل از افزایش قیمت بنزین بین مردم اشاره کرد و گفت: ما هم معترض هستیم و موافق نیستیم پول از مردم گرفته شود و به سبک آقای احمدی‌نژاد توزیع شود. این پول باید صرف حمل ونقل عمومی شود و به غیر از این به نفع مردم نیست. عملا بنزین گران شده است، اما چیزی عاید مردم نمی‌شود. نمی‌توان هم بنزین را گران کرد و مردم ماشین‌های خود را بیرون نیاورند و هم حمل و نقل عمومی را گسترش ندهیم.

عضو شورای شهر تهران افزود: چه اشکالی دارد دولت هزار دستگاه اتوبوس وارد کند تا  مردم در زحمت نباشند،‌ مگر می‌شود با این اتوبوس‌های فرسوده از مردم درخواست کرد از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. دولت می‌تواند ظرف مدت یک ماه هزار دستگاه اتوبوس وارد کند و هم حمل و نقل عمومی را توسعه دهد و هم آلودگی هوا را کاهش دهد. همین میزان بنزینی که در این بازه زمانی سهمیه بندی صادر کردند باید ‌پول آن را به حمل و نقل عمومی اختصاص دهند،‌ نباید صرفا منتظر تولید خودروی داخلی باشیم‌ ،تا کی بایستیم تا اتوبوس بسازیم؟ الان زمان وارد کردن اتوبوس است تا بخشی از گره‌ها باز شود.  

وی تاکید کرد: نظام در صورت به رسمیت شناختن و موافقت با حق اعتراض مردم، خودش را بیمه می‌کند. مسئولان نباید ‌فکر کنند که با اعتراضات مردم ضرر می‌کنند،‌ مقاومت باعث همین اتفاقاتی می‌شود که در سال ۹۶ هم شاهد آن بودیم، در سال ۹۷ نیز رخ داد و اکنون در سال ۹۸ هم تکرار شده و این فاصله مرتب نزدیکتر می‌شود.

میرلوحی درخصوص دوفوریت طرح شورای شهر مبنی بر حمایت از خانواده‌‌های آسیب‌دیدگان اظهار داشت: در سال ۸۸ نیز با وجود آنکه مسائل بسیار سیاسی بود مقام معظم رهبری نسبت به سرکشی و دلجویی از خانواده‌های آسیب دیده تاکید داشتند و معتقدیم مدیریت شهری برای التیام بخشی به این قضایا باید تلاش کند و این وظیفه ما است.

وی گفت: وظیفه داریم با مردم گفت‌و‌گو کنیم و از خانواده‌ها سرکشی داشته باشیم. اینکه ترامپ و اسرائیل پول پخش کردند و در این حوادث شریک بودند کشف جدیدی نیست و همیشه بوده،‌ اما ما نباید بگذاریم که مردم بیش از این در سختی باشند.

وی ادامه داد: چرا در حوادث اخیر قشر متوسط ورود نکرد. ‌در حالی که گله‌های آنها از نظر سیاسی گسترده است و دنبال موقعیتی هستند که حرف و نظر خود را به کرسی بنشانند. اما اینجا مساله اشتغال،‌ اقتصاد و زندگی مردم مطرح است، به مردم فشار آمده و حالا در این شرایط که پذیرفتیم چند میلیون بیکار داریم و جوانانی که در سن ازدواج هستند و امکان مالی آن را ندارند،‌ باید بگوییم هیچ حرفی نزنند و سکوت کنند؟

میرلوحی درخصوص مواضع و اظهارات رئیس جمهور و مسئولان کشور پس از گرانی بنزین،تصریح کرد: این اتفاق بیش از اینکه روی فلسفه تغییر قیمت بحث کند ‌به شیوه اجرا اعتراض دارد. زمینه سازی نشد و برای مردم اطلاع‌رسانی انجام نگرفت در حالی که باید جامعه را آماده و پذیرای تصمیم می‌کردیم. تاکنون ۱۴ بار تجربه افزایش قیمت بنزین را داشتیم و ظاهرا بنا نداریم تجربه‌های قبلی را ببینیم، از ان درس بگیریم و اشکالات قبلی را برطرف کنیم. آن ۱۴ بار می‌توانست پیوستی باشد و همه نکات آن تحلیل و از آن استفاده شود. من هم خبرهای خوبی نمی‌شنوم از اینکه این کار دقیق و کارشناسانه و با حساب و کتاب انجام گرفته باشد و ‌لذا اکنون می‌بینید هرکسی یک نظر می‌دهد.

عضو شورای شهر تهران افزود: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در سال گذشته می‌گفتند فتنه‌ای در پیش است و جریان اصولگرا مرتبا آن را بیان می‌کرد،‌ پس چرا به آن پرداخته نشد؟ چرا کارشناسان به آن نپرداختند که اگر اینگونه بود با وسواس و نظر کارشناسی بیشتری در اجرای آن اقدام می‌کردند.

میرلوحی افزود: چرا اکنون جنوب شهری که امام می‌فرمودند یک موی کوخ نشینان را به کاخ نشینان نمی‌دهم حالا بیشتر این حوادث در آنجا رخ داده است؟


کد مطلب: 146060

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/146060/میرلوحی-قرار-نیست-مردم-اعتراض-ها-مداحی-کنند-نیروهای-امنیتی-باید-حق-اعتراض-دفاع

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir