۰

عضو کمیسیون اقتصادی: اقتصاد ما بدون فروش یک قطره نفت هم قابل اداره است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۰
عضو کمیسیون اقتصادی: اقتصاد ما بدون فروش یک قطره نفت هم قابل اداره است
به گزارش «عصر تعادل» حسین‌زاده بحرینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در خصوص چگونگی گذر از شرایط اقتصادی کنونی اظهار کرد: به نظر من لازمه اینکه شرایط فعلی کشور با موفقیت، هزینه و درد کمتری انجام شود این است که به یک باور برسیم. ما می‌گوییم اقتصاد بدون نفت و به صورت اختیاری این کار را انجام می‌دهیم اما باید به این موضوع توجه کرد که دیر یا زود دیگر نفت نخواهیم داشت.

 وی افزود: اتفاقاتی که در یکی دوسال اخیر انجام شده و منجر به محدود شدن صادرات نفت کشور شد، از این جهت باید مورد توجه قرار بگیرد که ما قبل از رسیدن به نقطه‌ای که دیگر نفتی برای فروش نباشد، یک شبیهسازی داشته باشیم و در حال حاضر شرایط ما، همچون سال‌هایی است که دیگر نفت نخواهیم داشت.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مساله دوم این است که با فرض اینکه نفت یک ثروت ماندگار باشد، برای اداره کردن اقتصادی مبتنی بر دانش نباید به منابع زیرزمینی متکی باشیم و تجربه کشورهای نفتی موفق در اروپا برای ما هم قابل استفاده است.

 حسین‌زاده بحرینی خاطرنشان کرد: زمانی یک الگوبرداری ناقص نیز انجام شد و حساب ذخیره ارزی و بعدا صندوق توسعه ملی یک الگوبرداری ناقصی از صندوق ثروت ملی نروژ بود، در این کشور منابع نفتی و گازی وجود داشت اما آنها تصمیم گرفتند که این منابع را وارد اقتصاد خود نکنند.

 وی اضافه کرد: در ابتدا نیز اعلام کردم که کشورها به صورت قهری به یک نقطه‌ای خواهند رسید که دیگر نفت نخواهند داشت، زیرا نفت یک انرژی تجدیدناپذیر است و پس از مصرف، میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا یک قطره نفت تولید شود. کشور نروژ خود را در این شرایط قهری که برای آنها ایجاد خواهد شد، قرار داد و این شرایط در حال حاضر برای ما به وجود آمده است زیرا در شرایط تحریم این شرایط قهری را تجربه می‌کنیم.

 نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باور دوم که از نظر من اگر نباشد نمی‌توانیم این مسیر را طی کنیم این است که اقتصاد کشور ما بدون فروش حتی یک قطره نفت نیز قابل اداره کردن است، یعنی پتانسیل‌های ثروت‌آفرین زیادی در کشور وجود دارد که فروش نفت در مقابل آن پتانسیل بزرگی محسوب نمی‌شود.

 حسین‌زاده بحرینی عنوان کرد: نفت ساده‌ترین امکان برای ماست و امکانات دیگر مستلزم صرف وقت، تلاش و فکر بیشتر است. در این صد سال اخیر از سال 1285 که نفت داشتیم، در تمام سال‌ها ساده‌ترین گزینه ممکن را انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: استخراج نفت و فروش خام آن بدون فرآوری غیرعاقلانه‌ترین کاری است که یک ملت می‌تواند انجام دهد اما ما این کار را انجام دادیم در حال حاضر فضایی ایجاد شده که تلنگر می‌خوریم و به خودمان می‌آییم.  فرض کنید فردا تحریم برداشته شود و قیمت نفت بیش از 100 دلار شود و بازار فروش خوبی در اختیار ما قرار بگیرد، آیا دوباره به همان روال قبل خواهیم برگشت؟

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: این موارد تصمیمات مهمی است که یک ملت باید در آن نقش داشته باشند و این تصمیم باید توسط دولت و مجلس اتخاذ شود. در صورتی که به این موضوعات توجه شود، قطعا از این شرایط سخت عبور و اقتصاد کشور را از فروش نفت منقطع می‌کنیم البته این امر بدین معنا نیست که نفت نداشته باشیم بلکه می‌توانیم آن را صادر کنیم و در کنار آن نباید درآمد نفت را در مصرف روزانه اقتصاد قرار دهیم بلکه باید آن را صرف سرمایه‌گذاری‌های اساسی و  برای نسل‌های بعد حفظ کنیم.

حسین‌زاده بحرینی گفت: به نظر من برای گذر از شرایط کنونی بیش از آنکه کار عملیاتی انجام شود باید کارهای فرهنگی صورت بگیرد و ذهنیت‌ها تصحیح شود، در دولت، مجلس و مردم کسانی هستند که لحظه‌شماری می‌کنند تحریم‌ها برداشته شود و شراط مجدد به روال قبل بازگردد و نفس راحتی بکشند زیرا در بودجه 200 میلیارد از محل نفت درآمد و اعتبار وجود خواهد داشت و دیگر نیازی نیست مردم را به تولید ترغیب کنند.

 وی افزود: در کنار درک این مسائل باید یک اجماع نخبگانی برای شرایط بدون نفت را برای اقتصاد فراهم کنیم تا این باور ایجاد شود که پتانسیل‌های فراوانی در کشور وجود دارد که می‌تواند جایگزین نفت شود و در صورتی که فراهم شود،می‌توانیم وارد فاز عملیاتی شویم، اگر اراده کنیم می‌توانیم و در صورتی که اختراعات دانشجویان به تولید انبوه برسد و تجاری‌سازی شود هر کدام به اندازه یک چاه نفت برای ما دارای ارزش است.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۱۴۶۰۹۴
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.