۰

ماجراي تحصن 30 ساعته دانشجويان علم و صنعت چه بود؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۳
ماجراي تحصن 30 ساعته دانشجويان علم و صنعت چه بود؟
به گزارش «عصر تعادل»، دانشجویان دانشگاه علم‌وصنعت که چند ماه پیش به خاطر مسمومیت دسته‌جمعی، چندین روز درگیر تحصن و اعتراض بودند، روز گذشته سوم دی‌ماه دوباره دست به تحصن زدند. این بار دانشجویان به انتصاب جدیدی اعتراض دارند که برای معاونت فرهنگی این دانشگاه صورت گرفته است.
 
به گفته فعالان دانشجویی این دانشگاه، متصدی جدید این معاونت ‌سابقه روشنی در زمینه تعامل با دانشجویان ندارد.
 
دانشجویان این دانشگاه که چندین ماه پیش به خاطر بی‌کفایتی پیمانکار رستوران دانشگاه شبانه مسموم و به بیمارستان منتقل شده بودند با اعتراضات پیاپی خود توانستند این پیمانکار را تغییر دهند.
 
حالا اما خواسته جدی‌تری دارند؛ آنها معتقدند معاونت فرهنگی جدید زنگ خطری برای دانشگاه و دانشجویان محسوب می‌شود.
 
این انتخاب بیانگر گردش شدید دانشگاه به سمت خلاف دانشجویان است
 
سبحان عربشاهی، دبیر انجمن اسلامی رویش دانشگاه علم و صنعت، در این باره به اعتمادآنلاین گفت: از چند روز پیش خبر انتصاب دکتر ارجمندی، استاد ادبیات دانشگاه معارف، به سمت معاونت فرهنگی دانشگاه رسید. با توجه به سبقه‌ای که این استاد داشته‌اند و نگاهی که از سال‌ها پیش با عملکرد این استاد در کلاس‌ها شکل گرفته بود، مشخص بود او گزینه مناسبی برای این سمت مهم دانشگاه نیست. این انتخاب نشان‌ از گردش شدید و عجیب دانشگاه به سمتی بود که اولویت‌های دانشجو اصلاً در آن دخیل نیست.
 
او ادامه داد: معاونت فرهنگی دانشگاه سمتی است که مستقیماً با دانشجوها و تشکل‌ها ارتباط دارد. به همین دلیل فردی که این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد باید تعامل خوبی با دانشجویان برقرار کند. وقتی کسی برای این سمت انتخاب می‌شود که متعلق به جناح و طیفی مشخص است، این رویکردی آشکار برای نادیده گرفتن گروه‌های دانشجویی تلقی می‌شود.
هر کسی می‌فهمید تحصن به خاطر دکتر ارجمندی است به ما می‌پیوست
 
عربشاهی به سایر مصادیق مرتبط با سابقه این استاد هم پرداخت و عنوان کرد: از جمله اقدامات ارجمندی نامه 777 استاد است که امضای او هم پای این نامه وجود داشت. نامه‌ای که مشخصاً علیه هرگونه فعالیت دانشجویی بود. علاوه بر این، چند وقت پیش 100 استاد نامه‌ای به وزارت علوم نوشته و درخواست کرده بودند 2 دانشجو را به مراجع قضایی معرفی کنند و اشد مجازات را برای آنها در نظر بگیرند. متاسفانه باز هم امضای ارجمندی پای این نامه وجود داشت. همین مثال‌ها نشان می‌دهد او هیچ نسبتی با سمتی که بر عهده‌اش گذاشته‌اند ندارد و کلاً رویکردش قهری است. وجود چنین فردی زنگ خطری برای دانشگاه و فضای دانشگاهی محسوب می‌شود.
 
او تاکید کرد: حتی فایل‌های صوتی زیادی از این استاد موجود است که با بدترین لحن، واژگان و کلمات توهین‌آمیز با دانشجویان صحبت می‌کند. باورپذیر نیست که چنین کسی استاد ادبیات باشد.
 
دبیر انجمن اسلامی رویش دانشگاه علم و صنعت معتقد است این رویکرد به بسته شدن بیشتر فضای دانشگاه می‌انجامد: با این اقدامات می‌خواهند فضای دانشگاه را از همینی که هست هم بسته‌تر کنند. به همین دلیل از روز گذشته تحصن‌مان را آغاز کردیم. تا زمانی هم که شخص رئیس دانشگاه در مقابل ما حاضر نشود و صدایمان را نشنود تحصن‌مان را قطع نخواهیم کرد. سابقه این استاد آن‌قدر تیره و تار است که هر کسی از کنار ما رد می‌شود و می‌فهمد تحصن به خاطر این استاد است، سریعاً به ما می‌پیوندد. آن‌قدر که تجربه بدی با این استاد دارند.
 
تا رئیس دانشگاه حاضر نشود، تحصن‌مان را قطع نمی‌کنیم
 
عربشاهی با توضیح مراحل تحصن گفت: از ساعت 12:30 ظهر در لابی ساختمان ریاست تحصن‌مان را آغاز کردیم. حراست ابتدا از ورود دانشجویان جلوگیری می‌کرد. مسئول حراست هم آمد  گفت اگر تحصن‌تان ادامه پیدا کند، عقوبتش با خودتان است. چند ساعتی هم خودرو نیروی انتظامی جلوی در دانشگاه حاضر شد. اما در نهایت ذاکری، رئیس دانشگاه، نماینده خود را فرستاد ولی این جواب ما نبود، برای همین تا وقتی خود رئیس حاضر نشود و مطالبه ما را نشنود ساکت نخواهیم شد.
مسئولان، دانشجو را مقابل خود نبینند
 
او ادامه داد: مطالبه‌گری حق دانشجو است و هدف هم این است که اوضاع بهتر شود. هیچ‌کسی قصد اختلال ایجاد کردن ندارد. همان‌طور که تحصن قبلی ما بر سر موضوع مسمومیت دوستان‌مان در دانشگاه باعث شد پیمانکار رستوران دانشگاه عوض و شرایط در دانشگاه آرام‌تر شود. منتها این مسئولان هستند که نباید ما را در تقابل با خود تصور کنند.
بنا بر گزارش دانشجویان متحصن دانشگاه علم و صنعت، با وجود سردی هوای زمستان، وقتی تحصن دانشجویان در شب گذشته هم ادامه پیدا کرد، چهار در هوشمند ورودی ساختمان ریاست توسط حراست تماماً باز گذاشته شد تا شاید با این کار بتوانند دانشجویان را پراکنده کنند.
 
از همین رو دانشجویان اقدام به نصب پتو بر درِ ورودی کردند تا از ورود هوای سرد جلوگیری کنند، اما با ممانعت حراست مواجه شدند. از طرفی دقایقی بعد، به دستور مسئولان دانشگاه، کولرهای ساختمان هم روشن شد. با وجود این، تا زمانی که رئیس دانشگاه در مقابل دانشجویان حاضر نشود، این تحصن ادامه خواهد یافت مگر اینکه به واسطه اقدامات امنیتی، برخورد دیگری با دانشجویان صورت گیرد.
 
با وجود تمام این شرایط سخت، تحصن تمام شب ادامه پیدا کرد. امروز صبح، چهارم دی ماه، ذاکری رئیس دانشگاه با حضور در جمع تحصن‌کنندگان به مطالبات آنها گوش داد. سپس جلسه‌ای برگزار و قرار شد، متن اعتراض و مطالبات دانشجویان در اختیار رئیس دانشگاه قرار داده شود.
 
در حال حاضر، جو سازش بین دانشجویان و مدیر دانشگاه برقرار است، اما ادامه این سازش به میزان پاسخگویی مدیران دانشگاه برمی‌گردد.
 
این تحصن در نهایت، ساعت 17 امروز عصر به پایان رسید و قرار شد در صورت عدم اجرای مطالبات دانشجویان، تحصن جدیدی از سر گرفته شود.
مرجع : اعتمادآنلاين
کد مطلب : ۱۴۶۴۴۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}