۰

آغاز برداشت گاز از سومین سکوی فاز 14 پارس جنوبی

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۷
آغاز برداشت گاز از سومین سکوی فاز 14 پارس جنوبی
به گزارش «عصر تعادل»، محمدمهدی توسلی‌پور، مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی با اعلام آغاز برداشت گاز از سومین سکوی فاز 14 پارس جنوبی بیان کرد: سومین عرشه گازی این طرح در حوزه مشترک پارس جنوبی که تیرماه  امسال در خلیج فارس نصب شده بود، از شامگاه چهارشنبه (چهارم دی‌ماه) عملیاتی شد و در روزهای آینده به ظرفیت نهایی خود می‌رسد.

 وی با اشاره به تعهد شرکت نفت و گاز پارس مبنی بر افزایش ظرفیت برداشت گاز به میزان 680 میلیون مترمکعب در روز تا پایان سال افزود: سکوی 14B با هدف برداشت روزانه 14.2 میلیون مترمکعب گاز، تیرماه امسال توسط شناور تندگویان به موقعیت مخزنی خود واقع در 105 کیلومتری ساحل کنگان منتقل شد و شناور نصاب HL-5000 این ابرسازه 2400 تنی را در منطقه مورد نظر نصب کرد.

 

مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی تصریح کرد: با توجه به ادامه فعالیت‌های اجرایی در احداث ردیف‌های پالایشگاهی فاز 14 پارس جنوبی مقرر شد با احداث خط لوله بین فازی به طول پنج کیلومتر، از ظرفیت‌های فرآورشی موجود در پالایشگاه نهم استفاده و گاز استحصالی از سکوهای فراساحل فاز 14 به‌طور موقت به پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی برای فرآورش منتقل شود.

 توسلی‌پور با بیان اینکه مراحل آزمایش و راه‌اندازی این خط لوله پایان یافته است، اظهار کرد: مراحل انتقال گاز ترش سکوی 14B به پالایشگاه نهم پارس جنوبی آغاز شده است و پس از انجام عملیات جداسازی میعانات گازی، رطوبت‌گیری و شیرین‌سازی به شبکه سراسری گاز ارسال خواهد شد.

 وی، راه‌اندازی سکوهای جدید در میدان مشترک پارس جنوبی را تضمین‌کننده عرضه پایدار و کافی گاز عنوان کرد و افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و نیاز کشور به سوخت زمستانی، سکوی 14B مطابق با برنامه زمان‌بندی از پیش‌تعیین‌شده، در مدار بهره‌برداری قرار گرفت تا بخشی از تقاضای روزافزون گاز برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی را تأمین کند.

 مجری فاز 14 پارس جنوبی گفت: با دستیابی به ظرفیت کامل برداشت گاز از سکوی 14B، افزون بر تولید روزانه 14.2 میلیون مترمکعب گاز شیرین، روزانه 20 هزار بشکه میعانات گازی و 100 تن گوگرد و سالانه 250 هزار تن گاز مایع و 250 هزار تن اتان فرآوری می‌شود، به این ترتیب ظرفیت تولید گاز در بخش فراساحل فاز 14 پارس جنوبی به 42 میلیون مترمکعب گاز (معادل یک و نیم میلیارد فوت‌مکعب) در روز خواهد رسید.

 بنابراین گزارش، بخش دریایی فاز 14 پارس جنوبی شامل چهار عرشه (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری) هرکدام با ظرفیت برداشت 500 میلیون فوت‌مکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی است و سکوی 14B، دومین سکوی اصلی و سومین سکو از چهار سکوی تولیدی این طرح است؛ سکوهای اصلی 14A و اقماری 14C با ظرفیت برداشت روزانه هر کدام 14.2 میلیون مترمکعب گاز (معادل 500 میلیون فوت مکعب) به ترتیب از نیمه اردیبهشت و ابتدای آبان‌ماه پارسال عملیاتی شده‌اند.
مرجع : فارس
کد مطلب : ۱۴۶۴۸۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}