۰
 معاون بهداشت وزیر بهداشت:

پزشک خانواده اکنون در روستاها برای ۲۷ میلیون نفر اجرا می شود

تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۵
پزشک خانواده اکنون در روستاها برای ۲۷ میلیون نفر اجرا می شود
 معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: پزشک خانواده اکنون در روستاها برای ۲۷ میلیون نفر اجرا می شود و ۲۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای آن اعتبار در نظر گرفته شده است. اعتبار برنامه پزشک خانواده شهری نیز امسال حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان تعیین شده که برای اجرای این برنامه در سال آینده کافی نیست.

علیرضا رئیسی گفت: برنامه پزشک خانواده برای شهرها باید برای حدود ۵۰ میلیون نفر اجرا شود اما اکنون با توجه به کمبود بودجه این برنامه در روستاها برای هر سه تا چهار هزار نفر یک پزشک خانواده حضور دارد و در شهرها برای هر ۱۴ تا ۱۸ هزار نفر یک پزشک وجود دارد به همین علت کیفیت و کمیت خدمات سلامت در روستاها بهتر از شهرها است.

معاون وزیر بهداشت افزود: در واقع این میزان پزشک برای ارائه خدمات معمول پزشکی به مردم در شهرها در شبکه بهداشتی و درمانی شهری حضور دارند و برنامه پزشک خانواده ساختارمند مانند آنچه در روستاها اجرا شده هنوز در شهرها به جز در دو استان فارس و مازندران اجرا نشده است.

وی ادامه داد: پیشنهاد وزارت بهداشت این است که برای اجرای برنامه پزشکی خانواده در شهرها مانند آنچه در دو استان فارس و مازندران اجرا شده، ۵۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شود تا بتوانیم این برنامه ملی و این تکلیف قانونی را در سال ۹۹ در شهرها اجرا کنیم.

رئیسی گفت: در واقع اعتبار خدمات پزشکی در شبکه بهداشتی شهری باید از ۱۸۰۰ میلیارد تومان به ۵۴۰۰ تومان افزایش پیدا کند، این درخواست وزارت بهداشت به صورت رسمی به کمیسییون تلفیق مجلس رفته است و امیدواریم مورد توجه قرار گیرید.

معاون وزیر بهداشت افزود: اکنون سرانه سلامت هر نفر در دو استان فارس و مازندران که برنامه پزشک خانواده اجرا می شود، حدود ۶۰ هزار تومان در سال است اما در استان هایی که پزشک خانواده اجرا نمی شود سرجمع برای هر نفر در سال ۶۹ هزار تومان برای سلامت هزینه می شود، یعنی بیشتر هزینه می شود اما کارایی و تاثیر آن کمتر است.

وی گفت: در واقع به علت اجرای نظام «فی فور سرویس» یا «پرداخت به ازای خدمت» در سیستم کنونی بخش مهمی از اعتبارات حوزه سلامت با کارایی کمتر هدر می رود. یکی از اهداف وزارت بهداشت از اجرای برنامه پزشک خانواده تغییر نظام پرداخت «فی فور سرویس» به نظام پرداخت سرانه ای است که پیشگیری محور است. اثربخشی خدمات را بالا می رود و جلوی هدر رفتن منابع را می گیرد.

رئیسی افزود: زیرساخت های اجرای پزشک خانواده در شهرها به مقدار زیادی فراهم شده است، یکی از مهمترین آنها پرونده الکترونیک سلامت است که زیرساخت آن برای خدمات سطح یک یعنی خدمات پزشک خانواده در سطح خدمات عمومی کامل شده و برای اجرای سطح دو و سه یعنی خدمات تخصصی پزشکی نیز در حال تکمیل است. برای اتصال بخش خصوصی به پرونده الکترونیک سلامت نیز اقدامات اجرایی شروع شده است.

وی گفت: اقدام مهم دیگر آموزش پزشکان است، ۱۵۰۰ نفر از پزشکان برای آموزش پزشکی خانواده به صورت مجازی ثبت نام کرده اند، همه این پزشکان هم اکنون در شبکه بهداشتی به عنوان پزشک خانواده در سطح یک مشغول به کار هستند و همزمان دوره های آموزشی را هم طی خواهند کرد.

معاون وزیر بهداشت افزود: دوره آموزشی این پزشکان حداقل ۶ ماه طول می کشد و ادامه دار خواهد بود و پیش بینی این است که حداقل ۴۵۰۰ پزشک عمومی طی یکسال آینده در این دوره شرکت می کنند.

وی گفت: سرانه پزشکی خانواده به ازای هر نفری که تحت پوشش قرار می گیرد، تعیین می شود و اکنون چون خدمات پزشکی خانواده در روستاها کامل است و این شبکه در روستاها خدمات کاملتری ارائه می کند، سرانه پزشک خانواده روستایی به طور میانگین ۱۱۰ هزار تومان در هر سال برای هر نفر است و در شهرها حدود ۶۰ هزار تومان است.
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۱۴۶۶۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}