۰

چرا دلفین برج میلاد تلف شد؟/نارسایی قلبی یا بی توجهی مربی ها

تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
چرا دلفین برج میلاد تلف شد؟/نارسایی قلبی یا بی توجهی مربی ها
به گزارش عصر تعادل، در چند روز اخیر اخباری مبنی بر مرگ یک دلفین و دو شیر دریایی در مجموعه دلفیناریوم برج میلاد منتشر شده است و پیمانکار متهم است که این خبر را از نهادهای نظارتی و حتی مجموعه برج میلاد پنهان نگه داشته است، اما حالا نماینده تامین کننده گونه‌های پستاندار دریایی اظهار می‌دارد که فقط یک دلفین و آن هم در ۲۹ آذر ماه جان باخته و ادعاهای مبنی بر مرگ دو شیر دریایی و یا این که چند ماه از مرگ دلفین گذشته، صحت ندارد.

سید مجتبی عبادی نماینده تامین کننده گونه‌های پستانداران دریایی دلفیناریوم برج میلاد در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد جزئیات این حادثه گفت:  مجموعه ما تخصص در حوزه نگهداری، نمایش و در برخی مواقع تولید مثل پستانداران دریایی را دارد و باید بگویم که با توجه به شرایط موجود، مجموعه ما جزو رده‌های اول در کشور است و میزان تلفات حیوانات ما وضعیت معمولی و متعارفی دارد.

وی با بیان این که مجموعه دلفیناریوم برج میلاد از سال ۹۱ فعالیت خود را با دو قلاده شیر دریایی آغاز کرد گفت: بعد از آغاز به کار در مجموعه دلفیناریوم برج میلاد، تلاش خود را برای کسب مجوزهای لازم برای خرید گونه‌های دیگر آغاز کردیم که در نهایت سه قلاده شیر دریایی دیگر و دو گونه دلفین آموزش دیده به نام‌های "آلفا" و "کاسیا" به مجموعه اضافه شدند.

عبادی با بیان این که در سالهای قبل، از مجموع ۵ قلاده شیر دریایی، ۳ قلاده به کشور ترکیه صادر شدند افزود: دو قلاده شیر دریایی برای مجموعه دلفیناریوم باقی ماند که نهایتا در سال ۹۶ یکی از این دو قلاده که ۳۲ سال سن داشت بر اثر کهولت سن تلف شد. یک قلاده نیز در حال حاضر در مجموعه فعال است.

نماینده تامین کننده گونه‌های پستانداران دریایی دلفیناریوم برج میلاد  تصریح کرد: مجموعه دلفیناریوم با دو دلفین به نام‌های آلفا و کاسیا و یک شیر دریایی فعال بود تا این که در ساعت ۷:۴۹ صبح روز جمعه ۲۹ آذر ماه سال جاری با خبر شدیم که آلفا تلف شده است.

وی با بیان این که ما از مرگ آلفا از نظر عاطفی و مالی شوکه شدیم اظهار کرد: قیمت یک دلفین که حداقل ۱۰ حرکت نمایشی را آموزش دیده باشد، بالغ بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلار است. ما همه تلاشمان را برای نگهداری هر چه بهتر از این دلفین‌ها انجام داده بودیم، اما به ناگهان با خبر تلف شدن این دلفین، شوک بزرگی هم از نظر عاطفی و هم از نظر مادی به مجموعه همکاران، مربیان و سرمایه گذار وارد شد.

نماینده تامین کننده گونه‌های پستانداران دریایی دلفیناریوم برج میلاد با رد ادعای نداشتن دامپزشک در این مجموعه توضیح داد: ماهیانه۳ هزار دلار به دامپزشک متخصص دستمزد می‌دهیم تا در مجموعه حضور دائمی داشته باشد و به صورت روزانه دلفین و شیر دریایی را چک کند. دامپزشک ما فرد بسیار معروفی در این حوزه است که حداقل در ۶ کشور دنیا که دلفیناریوم‌های بزرگی داشته سابقه فعالیت دارد.

وی با بیان این که بعد از مرگ آلفا علیرغم بحران روحی همکاران ما، بلافاصله نمونه خون از این دلفین اخذ و نمونه آن به همراه پاتولوژی به آزمایشگاه مرجع ارسال شده، ادامه داد:  براساس بررسی نمونه آزمایشات خون و پاتولوژی، مرگ آلفا به علت نارسایی قلبی بوده است.

عبادی با بیان این که دلفین سکته نکرده اما تجمع لخته خون در قلب او دیده شده بود، تصریح کرد:هر روز علایم فیزیکی حیوان همچون نمونه ادرار، مدفوع و حتی نحوه غذاخوردن دلفین‌ کنترل می‌شد و هیچ نشانه‌ای از بد بودن شرایط جسمانی این دلفین وجود نداشت. مربیان ما آموزش دیده‌اند که با مشاهده کوچکترین تغییر در رفتار حیوان، در هر لحظه سریعاً آن را به ما گزارش کنند.

وی گفت: متاسفانه چند موضوع غیر واقعی و غیر کارشناسی در گزارشهای خبری عنوان شد از جمله اینکه ما لاشه حیوان را در استخر نگهداری می‌کردیم و یا دامپزشک در محل حضور نداشت که تمامی این موارد دور از واقعیتهای موجود است.

نماینده تامین کننده گونه‌های پستانداران دریایی دلفیناریوم برج میلاد در پاسخ به این سوال که چرا برای اعلام گزارش مرگ آلفا تعلل کردید؟ اظهار کرد: از آن جا که ما به عنوان بهره بردار و مالک به عوامل غیر طبیعی در علت مرگ آلفا مشکوک بودیم، در جستجوی عوامل ثانویه این اتفاق بودیم و هدف، رسیدن به سرنخهایی در خصوص علت واقعی مرگ آلفا بود.

در ادامه علی اکبر شادمان بهره بردار مجموعه دلفیناریوم نیز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بابت نشر اخبار غیر واقعی در خصوص مرگ آلفا حق شکایت را برای خودمان قائل هستیم.

وی در مورد توقف فعالیت مجموعه دلفیناریوم بعد از این اتفاق افزود: به عنوان بهره بردار تاکنون از سازمان محیط زیست نامه‌ای در این خصوص دریافت نکرده‌ام.

شادمان در پاسخ به چرایی تاخیر در اعلام مرگ آلفا اظهار کرد:  ما مرجع ذی‌صلاح برای کالبد شکافی حیوانات نداریم و با توجه به سنگینی خسارتی که به پارک دلفینها وارد شده، شناسایی علت مرگ برای ما مهم بود تا بتوانیم شرایط را کنترل کنیم. در ضمن رعایت حال تامین کننده حیوانات و جلوگیری از به خطر افتادن جان ایشان و کسب زمان برای اطلاع رسانی برای وی در شرایط بحرانی اینچنینی نیز مزید بر علت شد.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۱۴۶۶۳۲
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}