۱
روحانی:

در جنگ هستیم /با فشار حداکثری نمی‌توانند ما را وادار به تسلیم کنند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۷
در جنگ هستیم /با فشار حداکثری نمی‌توانند ما را وادار به تسلیم کنند
به گزارش عصر تعادل، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (دوشنبه) در مراسم روز ملی صنعت پتروشیمی با اشاره به این که این دوران تحریم و فشار بر ملت ایران به سر می آید، اظهار کرد: دشمنان متوجه شدند که با فشار حداکثری نمی‌توانند ما را وادار به تسلیم کنند هدف آنها این است که ما در این شرایط سر میز مذاکره رفته و هر آن چه آنها گفتند قبول کنیم ولی این کار شدنی نیست.
 
وی در ادامه افزود: برخی به دولت انتقاد می‌کنند که چرا به قول‌های که داده است عمل نمی‌کند؟ در حالی که ما در شرایط صلح آن قول‌ها را داده‌ایم، ولی اکنون وارد جنگ شدیم جنگی که ما آن را آغاز نکردیم حتی بهانه هم به دشمن ندادیم بلکه دشمن جنگ را شروع کرد تا قامت استوار ملت بزرگ ما را بشکند. بنابراین این حرف منطقی نیست که برخی که با دولت خرده فرمایش دارند، بگویند لحن دولت نسبت به سال ۹۶ در فروردین ۹۸ فرق کرده است. آن شرایط، شرایط صلح بود اما اکنون شرایط جنگی است که شرایط ویژه خود دارد.
 
روحانی با بیان این که دشمن از سال ۹۷ جنگ همه جانبه اقتصادی علیه ما را شروع کرد، افزود: آنها می‌خواستند این جنگ سیاسی و حقوقی هم شود و همه دنیا سازمان ملل و سازمان‌های بین المللی مقابل ما بایستند اما موفق نشدند. در جنگ اقتصادی هم موفق نشده و نمی‌شوند .
 
وی خاطرنشان کرد: ملت ما در زندگی روزمره و نیازهای ضروری خود دچار مشکل نیست. آمار نشان می‌دهد روند اشتغال ما با وجود تحریم‌ها درست بوده است ما توانستیم تورم را در بهار امسال تاحدودی مهار کنیم. پارسال رشد اقتصادی ما منفی بود و امسال امیدواریم این رشد منفی نباشد. همه رهبران بزرگ دنیا و حتی دوستان آمریکا می‌گویند که آمریکا هم اشتباه کرده است و هم ناموفق بوده است آمریکا هم در جلسات خصوصی به دوستان خود می‌گوید در محاسبه خود اشتباه کرده است. آنها محاسبه کرده بودند که چند ماه به ملت ما فشار بیاورند و مردم به خیابان می آیند و برای آنها فرش قرمز پهن می‌کنند و آنها را به ایران دعوت می‌کنند. اما این حداکثر نادانی و بدمحاسبه کردن است زیرا مردم ما به خوبی می‌فهمند چه کسانی به آنها فشار می‌آورند.
 
رئیس جمهوری با تاکید بر این که حضور شجاعانه مردم در صحن اولین عامل موفقیت ما است، خاطر نشان کرد: مردم آگاه و هوشیار بوده و راه خود و دوست از دشمن را خود تشخیص می‌دهند دلیل دوم موفقیت ما سرداران جبهه اقتصادی هستند. دشمن فکر می‌کرد اگر درآمد نفت خام را کاهش دهد درآمد ارزی ما دچار اختلال می‌شود.
 
وی ادامه داد: با این حال طبق اعلام رئیس بانک مرکزی ۲۰ درصد نیازهای ارزی کشور و بیش از ۵۰ درصد سامانه نیما را صنعت پتروشیمی تامین می‌کنند و در واقع صنعت پتروشیمی در خط مقدم صادرات غیر نفتی ما است و در این مسیر جهش صورت گرفته و از حرکت عادی خیلی سریعتر این صنعت حرکت می‌کند. براساس آمار اعلام شده تا پایان جهش دوم تولید محصولات پتروشیمی ما به ۱۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد. یعنی از سال ۹۲ تا پایان ۱۴۰۰ محصولات ما دو برابر می‌شوند. در حال حاضر آماده سازی برای جهش سوم انجام شده است اما تکمیل آن به بعد از سال ۱۴۰۰ می‌رسد تا تولید ما از ۱۰۰ میلیون تن به ۱۳۳ میلیون تن برسد. در حال حاضر درآمد پتروشیمی ما حدود ۱۷ میلیارد دلار است در پایان جهش دوم یعنی در سال ۱۴۰۰ درآمد به ۲۵ میلیارد دلار و در جهش سوم به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد.
 
روحانی با بیان این که ما در شرایط تحریم این موفقیت‌ها را به دست آوردیم، خاطر نشان کرد: این صنعت در سطح اقتصاد ملی تلاش می‌کند و من از طرف ملت از همه مدیران و کارآفرین بخش پتروشیمی تشکر می‌کنم ما در تولیدات پتروشیمی در منطقه در رده دوم هستیم و با جهش سوم به تولید کننده اول منطقه تبدیل می‌شویم.
 
رئیس جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: باید بخش عمده‌ای از ارز حاصل از صادرات محصولات صنعت پتروشیمی به سامانه نیما وارد شود و بخش مورد نیاز صنعت پتروشیمی نیز در اختیار این صنعت قرار بگیرد، چرا که ما فقط به دنبال چیدن محصول از این درخت نیستیم بلکه می‌خواهیم همزمان درختان دیگری نیز هرس کنیم تا آیندگان توسعه این صنعت را به خوبی ببنیند و از محاسن آن بهره مند شوند.
 
وی با تاکید بر لزوم هماهنگی میان بانک مرکزی، دولت و دستگاه‌های مرتبط خاطر نشان کرد: ما آقای زنگنه را برای ساماندهی بیشتر و هماهنگی بخش پتروشیمی به عنوان وزیر انتخاب کردیم و همه اختیارات را در اختیار او قرار دادیم؛ ایشان نیز با حضورشان اقدامات بسیاری با کمک مدیران و فعالان بخش صنعت نفت انجام دادند که در همین راستا از ایشان قدردانی می‌کنیم.
 
روحانی ادامه داد: از روزهای نخستی که زنگنه مسئولیت وزارت نفت را پذیرفت به من گفت که همه صنایع زیرمجموعه وزارت نفت به خوبی کار می‌کند و نگرانی‌های که برخی در جامعه نسبت به عملکرد این صنایع منتشر و پخش می‌کنند صحیح نیست؛ ایشان همواره نیز در دولت بر این موضوع تاکید کردند که این موضوع برای ما مهم است؛ پشتوانه کل دولت و کل نظام از صنعت پتروشیمی بسیار مهم است.
 
رئیس جمهور گفت: مردم ما زمانی که آمار و ارقام مربوط به عملکرد بخش زیر مجموعه‌های صنعت نفت از جمله صنعت پتروشیمی را ببینند و بشنوند جبهه‌ای که در برابر بدخواهان و دشمنان بیش از یک سال است که ایستاده و به خوبی مقاومت کرده صنعت پتروشیمی است خوشحال می‌شوند. چرا که اینها خبرهای خوب و خوش برای ملت ما است و ملت ما زمانی که قهرمانی، مقاومت و ایستادگی را می‌ببیند ، پیشرفت و خودکفایی را به دنبال آن مشاهده می‌کنند.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بازدیدی که صبح امروز از نمایشگاه دستاوردهای صنعت پتروشیمی داشت، خاطر نشان کرد: در این نمایشگاه دیدم که برخی از کاتلیست‌های که پیش از این نیاز به واردات آنها را داشتیم، امروز به  دست کارآفرینان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان خودمان تولید می‌شوند که این یک افتخار برای ماست و ما روی پای خود ایستاده‌ایم و در حال حرکت به سمت خودکفایی در این صنعت هستیم.
 
روحانی با بیان این که یکی از راه‌های جلوگیری از خام فروشی در نفت و گاز توسعه صنعت پتروشیمی است، اظهار کرد: این که اعلام شده ما در جهش‌های دوم و سوم صنعت پتروشیمی به جیای می‌رسیم که تقریبا حدود دو میلیون بشکه نفت در روز به عنوان خوراک به صنعت پتروشیمی داده می‌شود بسیار مهم است و نشان می‌دهد که ما در حال فاصله گرفتن از خام فروشی هستیم.
 
رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر لزوم توجه به اقدامات پایین دستی صنعت پتروشیمی گفت: اگر مجموعه‌ها و صنایع پایین دستی صنعت پتروشیمی ایجاد شوند و زنجیره پتروشیمی را تکمیل کند، هم اشتغال زایی در این صنعت افزایش می‌یابد و هم شاهد تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر خواهیم بود.
 
وی همچنین با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن خاطر نشان کرد: براساس آن چه که وزیر نفت اعلام کرده باید در زمینه خوراک  مایع نیز گام برداریم.  گرچه ممکن است این صنعت سودآوری کمتری نسبت به سایر صنایع زیر مجموعه نفت داشته باشد اما برای ایجاد تنوع در محصولات خود نیاز داریم که صنعت پتروشیمی حرکت خود را به سمت خوراک مایع ادامه دهد در این راستا دولت می‌تواند مشوق‌هایی تخصیص دهد.
 
روحانی با اشاره به وضعیت تامین گاز در زمستان سال جاری در کشور خاطر نشان کرد: وزیر نفت خبر خوشحال کننده ای داد و گفت که در زمستان امسال دستمان برای تامین گاز مورد نیاز کشور آنقدر باز بود که فشاری به پتروشیمی وارد نشده است؛ در سال های آینده نیز شرایط به همین صورت خواهد بود. ما دیگر در زمینه تولید گاز روی پای خود ایستاده‌ایم و می‌توانیم گاز مصرفی کشور و همچنین خوراک پتروشیمی را تامین نماییم.
 
رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم صادرات محصولات صنعت پتروشیمی تاکید کرد و گفت: در زمینه افزایش صادرات محصولات پتروشیمی باید گام‌های بسیاری برداریم که از جمله آنها تعیین تعرفه ترجیحی است؛ تعرفه ترجیحی در افزایش صادرات محصولات به ما کمک می‌کند  و باید این کار را با کشورهای مختلف از جمله کشورهای اوراسیا و همسایگان و کشورهای طی ماه‌های گذشته با آنها گفت و گو کردیم انجام دهیم.
 
وی خاطر نشان کرد: برقراری تعرفه ترجیحی گامی مهمی است که کل دولت باید در این زمینه تحرک بیشتری نشان دهند تا با تعرفه‌های ترجیحی بتوانیم زمینه را برای صادرات آسان تر و پرسود تر فراهم نماییم.
 
روحانی رفع مشکلات فعالان صنعت پتروشیمی در بخش گمرکات و همچنین مالیات را از جمله گام‌های بعدی در جهت افزایش صادرات محصولات پتروشیمی عنوان کرد و گفت: از آقای زنگنه می‌خواهم که مشکلات صنایع زیر مجموعه پتروشیمی در حوزه گمرکات را در دولت مطرح کنند تا رسیدگی و برطرف شود.
 
رئیس جمهور همچنین پاسخگویی به درخواست صنایع زیر مجموعه پتروشیمی برای دریافت وام‌های ارزی و ریالی را از جمله گام‌های موثر در زمینه افزایش صادرات محصولات این صنایع دانست و تاکید کرد: درباره وام ارزی باید با صندوق توسعه ارزی و همچنین بانک مرکزی گفت و گو کنیم تا مشکلات مربوطه کاهش یابد همچنین در بخش اعطای وام‌های ریالی باید رئیس بانک مرکزی با بانک‌ها صبحت کنند تا بخش بیشتری از اعتبارات خود را برای حرکت بهتر صنعت پتروشیمی اختصاص دهند.
 
وی اظهار کرد: حرکت پرشوری که امروز در حوزه پتروشیمی انجام می‌شود به جز افتخاراتی که در حوزه صنعت به همراه دارد، افتحارت ملی نیز برای ما به جای می‌گذارد. این که ما در شرایط فعلی با روحیه بالا در حال فعالیت هستیم، این روحیه و اعتماد ملی و امید به آینده برای ما بسیار ارزشمند است. در این راستا صدا و سیما، روزنامه‌ها و همه رسانه‌ها باید روی جهش‌های دوم و سوم تولید محصولات پتروشیمی تبلیغ کنند چرا که این کار برای جامعه و نسل جوان و دانشجویان ما امیدواری ایجاد می‌کند. خودکفایی در بخش‌های مختلف بسیار ارزشمند است و باید از شرکت‌های دانش بنیان و نسل جوان دعوت کنیم تا شاهد پیشرفت‌های که در این زمینه داشته‌ایم باشد.
 
روحانی در پایان با اشاره به وجود هماهنگی‌ میان دستگاه‌های مختلف دولت با صنعت پتروشیمی خاطر نشان کرد: امروز میان دولت و شرکت‌های مختلف پتروشیمی و هلدینگ‌ها هماهنگی خوبی وجود دارد و امیدواریم در دولت گام‌های موثری در جهت توسعه صنعت پتروشیمی و پیشرفت صنایع مختلف و کشور برداریم.
 
کد مطلب : ۱۴۶۶۴۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}