درآمد کشور در زمان تحریم چقدر است؟

ایرنا , 12 دی 1398 ساعت 19:54

معاون اول رییس جمهوری درباره درآمد کشور در زمان تحریم توضیح داد.


به گزارش عصر تعادل، اسحاق جهانگیری روز پنجشنبه در مراسم روز پرستار که در سالن همایش های برج میلاد با حضور وزیر بهداشت و درمان و جمع زیادی از کادر پزشکی و پرستاری کشور برگزار شد، افزود: از جامعه پزشکی و پرستاری کشور از عمق دل تشکر می‌کنم چرا که نگذاشتند مهمترین نیاز مردم در اثر تحریم دچار کمبود شود.

معاون اول رییس جمهوری افزود: آمریکایی ها دروغ می گویند که بخش دارو و درمان تحریم نیست. وقتی نفت و درآمدهای آن تحت تحریم قرار می گیرند چگونه می توان دارو و تجهیزات درمانی تهیه کرد.

جهانگیری ادامه داد: حتی اگر منابع مالی نیز داشته باشیم با تحریم سیستم بانکی مسیر تهیه و واردات دارو و تجهیزات پزشکی را مسدود می کنند.

وی گفت: اما با وجود همه این مشکلات با تلاش های جامعه پزشکی کشور و مدیران بخش بهداشت و درمان، تا این لحظه تنگنای جدی نداشته ایم؛ البته محدودیت های کوتاه مدت ایجاد شده که نسبت به برطرف کردن آنها اقدام شده است.

معاون اول رییس جمهور طرح تحول سلامت را یکی از مهمترین برنامه های دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: مهمترین پیام این طرح استقرار عدالت در بخش بهداشت و درمان است تا کسی برای سلامت و درمان خود دغدغه نداشته باشد.

وی افزود: یکی از اصلی ترین آرمان های انقلاب اسلامی، امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیز استقرار عدالت بوده است و به همین دلیل پوشش عمومی خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در صدر اولویت دولت قرار گرفت و گام های خوبی برداشته شد و این طرح با همین جهت گیری ادامه خواهد داد.
معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: در بودجه سال ۹۹ کل کشور با وجود تنگناها و محدودیت ها، بیش از ۱۴ درصد سهم بودجه به بخش بهداشت و درمان اختصاص یافته که تقریباً از سایر بخش ها بالاتر است.

جهانگیری با اشاره به طرح پوشش همگانی بیمه از سوی دولت اظهار داشت: تلاش دولت این است که هیچکس دغدغه بیمه نداشته باشد و در این زمینه تنگناها و محدودیت ها را برطرف خواهیم کرد.

وی با اشاره به میلاد خجسته زینب سلام الله علیها،  ادامه داد: زینب کبرا شیر زنی بود که توانست قدرت و ظرفیت انسان در تحمل فشارها و مصیبت ها را به نمایش بگذارد و پیام یک نهضت آزادی و عدالتخواهی را هم در عصر خود و هم در عصر بعد  منتقل کندکه این موضوع، افتخار بزرگی برای ملت ایران و جامعه پرستاری است.

جهانگیری اظهار داشت: پرستاران چه زن و چه مرد، مرهمی بر زخم درد همنوعان به شمار رفته و سنگ صبور و گوش شنوایی برای بیماران هستند. آنها در پیش آحاد ملت ایران، مسوولان کشور و از همه مهمتر در نزد خداوند تبارک و تعالی جایگاه بسیار بالا و والایی دارند.

وی با بیان اینکه همه به پرستار از جنس فداکاری، عبادت و دیگر خواهی نگاه می کنند، گفت: بر ما مسوولان کشور ضرورت دارد که متناسب با این شان  و جایگاهی که پرستاران کشور دارند به مطالبات آنها و به مسایل مادی که باید متناسب با این جایگاه در نظر گرفته شود، توجه کنیم.

جهانگیری افزود: دولت آگاه است که پرستاران در سراسر کشور مطالبات متعددی دارند که به موقع تامین نشده و پرداخت نشده است.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه به این مساله آگاهی داریم که بار مسوولیت چند نفر بر دوش یک پرستار است، گفت: بر اساس استانداردهای بین المللی به ازای تخت‌های بیمارستانی به میزان مشخصی پرستار نیاز داریم که درصدی که اکنون وجود دارد خیلی کمتر از میزان مورد انتظار است.

وی با بیان اینکه هر دولتی در دنیا  با مسایل پیش بینی نشده ای روبه رو می شود، گفت: دولت یک مجموعه مسایلی را پیش بینی می کند تا برآن اساس مسایل کشور را حل کند اما گاهی اتفاقاتی می‌افتد که فراتر از پیش بینی هاست مانند زلزله کرمانشاه که کسی تصور نمی کرد چنین اتفاقی در غرب کشور بیفتد یا مثلاً کسی به فکرش خطور نمی کرد که پس از یک خشکسالی طولانی مدت به ناگاه سیل بیاید.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به تغییر و تحولات کشورهای منطقه و تأثیر آن بر جمهوری اسلامی افزود: هیچ وقت تصور نمی کردیم که در کشورهای عراق، سوریه، لبنان، افغانستان و پاکستان مسائل امروز اتفاق بیفتد. اتفاقات و حوادث این کشورها بر یکدیگر تاثیر می گذارد.  

جهانگیری با اشاره به پیش بینی های دولت نخست روحانی در سال ۱۳۹۲ درباره مهمترین مسایل کشور، گفت: به این نتیجه رسیدیم که اصلی ترین مسایل در آن سال، تعامل با دنیا، حل مساله هسته‌ای، کنترل تورم و مساله اقتصاد و طرح تحول سلامت است.

وی اظهار داشت: وقتی با ۶ قدرت بزرگ دنیا توافق کردیم از نظر عرف بین الملل باید به توافق عمل شود نه اینکه یک دولت یا قلدری  زیر توافقنامه بزند و بگوید این توافق را قبول ندارم و همه پیش بینی ها را دچار تغییر کند. آمریکایی ها ظالمانه تحریم وضع کردند و خودخواهانه  از برجام خارج شدند و فشار بر ملت  ایران را زیاد کرده و منابع اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار دادند.

جهانگیری با بیان اینکه مهمترین منبع درآمدی کشور که نفت بود را در فشار تحریم قرار دادند، افزود: طبیعی است که به بودجه فشار وارد می شود. با تحریم، درآمدهای نفتی ایران که بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار در سال بود تحت تاثیر قرار گرفت.

 وی در ادامه به حضور آمریکایی‌ها در منطقه اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها در هرجای این منطقه حضور پیدا کردند ناامنی و مزاحمت ایجاد کردند. سال هاست که در افغانستان و  عراق حضور دارند و مردم آنها  یک روز خوش ندیدند.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: نیروی خارجی مستقر در منطقه برای اینکه نمی توانند به استقرار امنیت و آرامش کمک کنند، خودشان عامل ناامنی هستند.

وی با انتقاد به اظهارات رییس ‌جمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اینکه مسوولان آمریکایی، ایران را مسوول حملات و حوادث عراق بدانند و آن را بهانه بمباران یک شهر و کشتن چند انسان بی گناه کنند، دروغی بزرگ است.
جهانگیری تاکید کرد: در تاریخ دنیا ملتی صلح طلب تر از ایران وجود نداشته است. ایران در هیچ نقطه از جهان و در هیچ برهه‌ای از زمان علیه هیچ ملتی جنگ نداشته بلکه همواره دنبال صلح و آرامش در منطقه و جهان بوده است. اما در برابر متجاوزان با مشتی آهنین می‌ایستد.

وی افزود: امیدوارم سال ۲۰۲۰ سالی سرشار از صلح و امنیت برای همه جهانیان باشد و ملت ایران نیز قطعا همانند گذشته به استقرار صلح و آرامش در جهان کمک خواهند کرد.

جهانگیری با اشاره به توانمندی و ظرفیت های گسترده زنان و دختران کشور گفت: زنان نیمی از جامعه هستند و در ایفای مسئولیت ها همواره خوش درخشیده اند و باید تلاش کنیم تا زنان جامعه ایران به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنند.
در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیر بهداشت و معاونان آنها از پرستاران نمونه کشور قدردانی شد.


کد مطلب: 146771

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/146771/درآمد-کشور-زمان-تحریم-چقدر

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir