۰

درخواست نشست فوری در بریتانیا درباره ترور  سردار سلیمانی

تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۳
درخواست نشست فوری در بریتانیا درباره ترور  سردار سلیمانی
به گزارش عصر تعادل، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس خواستار برگزاری نشست فوری شورای خصوصی بریتانیا در خصوص اقدام تروریستی آمریکا در ترور سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران شد.

بنا به گزارش شبکه «آی تی وی»، کوربین طی درخواستی از نخست‌وزیر انگلیس، خواستار مطرح شدن هفت سؤال درباره ترور حاج قاسم سلیمانی در جلسه فوری شورای خصوصی بریتانیا شد.

سؤالات مطرح شده کوربین شامل موارد زیر می‌شود: 

1) آیا دولت انگلیس قبل از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای آغاز این حمله، در جریان قرار گرفته بود؟

2)اگر دولت انگلیس قبل از حمله آمریکا، در جریان قرار گرفته بود، چه توصیه‌هایی به دولت آمریکا در خصوص رویکرد یا نگرانی دولت انگلیس درباره این اقدام پیشنهادی ارائه داده بود؟

3)در پی حمله آمریکا، چه ارتباطاتی با دولت آمریکا صورت گرفته است و به طور خاص آیا نخست‌وزیر انگلیس مستقیما با رئیس‌جمهور آمریکا درباره این حمله و پیامدهای احتمالی آن گفت‌وگو کرده است؟

4)آیا دولت انگلیس در ارتباطات خود با آمریکا، مخالفت خود را با این اقدام ابراز کرده است و خواستار خویشتنداری آمریکا و تنش‌زدایی میان آمریکا و ایران شده است؟

5)دولت انگلیس چه ارتباطاتی با دبیرکل سازمان ملل درباره پیامدهای این حمله برای صلح و امنیت داشته است؟

6)با توجه به خطر فعلی پاسخ نظامی ایران به حمله آمریکا، دولت انگلیس چه اقداماتی را برای تضمین ایمنی شهروندان انگلیس در منطقه و فراتر از آن صورت داده است و چه اقداماتی را برای محافظت از کشتیرانی انگلیس و مکان‌های راهبردی انگلیس اتخاذ کرده است؟

7)چه ارزیابی‌هایی در خصوص افزایش احتمالی خطر حمله تروریستی در خود انگلیس در نتیجه این ترور (قاسم سلیمانی) صورت گرفته است و دولت انگلیس چه تدابیری را برای رسیدگی به هرگونه افزایش خطرات اتخاذ کرده است؟

طبق این گزارش، در پی اقدام تروریستی آمریکا، ظاهراً انگلیس برنامه‌ای برای اعزام نظامیان خود به منطقه ندارد و «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس خواستار تنش‌زدایی در منطقه شد.

بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) نظامیان تروریست آمریکایی با استفاده از یک فروند پهپاد نقطه‌زن، سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابو مهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی را به شهادت رساندند.

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است. 

طبق این گزارش، راب اواخر روز گذشته با پامپئو درباره افزایش تنش‌ها در منطقه در پی اقدام تروریستی آمریکا در ترور سردار سپهبد سلیمانی گفت‌وگو کرد.

کوربین در نامه خود خطاب به نخست‌وزیر انگلیس نوشت: «با توجه به ماهیت جدی این موضوع که کشور ما و جهان در حال حاضر در پی حمله آمریکا با آن روبرو شده است، خواستار پاسخ فوری به این درخواست (برگزاری نشست) هستم و آمادگی حضور در هر جلسه توجیهی که برنامه‌ریزی شود را دارم».

رهبر حزب کارگر، قتل سرار سلیمانی را یک اقدام «تروریستی» توصیف کرد و از دولت انگلیس خواست تا مقابل «اقدامات خصمانه» آمریکا ایستادگی کند.

وی گفت این اقدام «تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه به شکلی بسیار خطرناک و جدی بوده و دارای اهمیتی در سطح جهانی محسوب می‌شود. دولت انگلیس باید از هر دو طرف ایران و آمریکا درخواست خویشتنداری کرده و در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا بایستد».
مرجع : فارس
کد مطلب : ۱۴۶۸۶۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}