۰

چه نوع لامپی بخریم؟

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۲
چه نوع لامپی بخریم؟
به گزارش عصر تعادل لامپ‌های مختلف دارای طول عمر، مصرف سالانه و انتشار دی‌اکسید کربن متفاوتی هستند. بر اساس بررسیهای انجام شده، لامپ‌های LED بالاترین طول‌ عمر و کمترین میزان مصرف برق را دارند؛ همچنین باید توجه داشت که هنگام انتخاب، لامپ‌های استاندارد خریداری شود.

 نیاز مصرف لامپ در کل کشور حداکثر ۱۰۰ میلیون شعله تخمین زده شده و این در حالی است که علی‌رغم توان تولید داخلی، ۶۰ درصد این لامپها وارداتی است. برای عمر مفید لامپ‌ها، استانداردهای متعددی وجود دارد، اما به طور میانگین می‌توان گفت که لامپ گازی سدیم ۲۴ هزار ساعت، لامپ گازی متال ۱۸ هزار ساعت، لامپ گازی جیوه ۸۰۰۰ ساعت، لامپ کم مصرف زیر ۷۰۰۰ ساعت و لامپ‌های ال ای دی ۲۴ تا ۴۸ هزار ساعت عمر مفید دارند.

در این بین، برخی از لامپ‌های خارجی که در بازار وجود دارند، اطلاعات غلطی را روی بسته‌بندی برای فریب مخاطب درج کرده‌اند. به طور مثال ممکن است روی بسته لامپ توان آن را ۲۲ وات نوشته، اما توان آن فقط ۱۸ وات باشد و به همین دلیل لازم است که شهروندان هنگام خرید لامپ‌های استاندارد را خریداری کنند.

در همین راستا، خمسه - عضو سندیکای صنعت برق - ضمن انتقاد به این مساله که لامپ‌های تقلبی در بازار زیاد شده است، به ایسنا گفت: آمار دقیقی برای این مساله وجود ندارد اما گاهی دیده می‌شود که از نام شرکت‌های معتبر برای تولید لامپ‌های تقلبی استفاده شده است. برخی از شرکت‌های معتبر برای جلوگیری از این مساله از جوهری پاک نشدنی روی لامپ استفاده کردند که از هیچ طریقی امکان از بین رفتن این جوهر وجود ندارد، اما با این حال لازم است که شهروندان نیز هنگام خرید دقت کافی را داشته باشند.

۳۰۰ هزار لامپ غیراستاندارد از بازار تهران جمع‌آوری شد

در همین راستا، شهریور امسال بازرسان استاندارد در جریان بازرسی از واحدهای صنفی خیابان لاله‌زار تهران، ۳۰۰ هزار لامپ غیراستاندارد را توقیف و جمع‌آوری کردند. مدیرکل استاندارد تهران در این باره گفت: لامپ‌های کم‌مصرف مشمول استاندارد اجباری است و شهروندان باید در حین خرید، به استاندارد بودن کالای مورد نظر توجه کنند.

به گفته وی، ۲۶ واحد تولیدی لامپ در استان تهران دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد از این اداره‌کل هستند.

گفتنی است که طول عمر لامپ‌های رشته‌ای ۶۰ وات ۱۲۰۰ ساعت، لامپ کم‌مصرف ۱۲ وات ۸۰۰۰ ساعت و لامپ ال ای دی ۸ وات ۲۵ هزار ساعت است. همچنین مصرف برق سالانه لامپ رشته‌ای ۲۲۰ کیلووات ساعت، مصرف برق سالانه لامپ کم‌مصرف ۴۵ کیلووات ساعت و مصرف برق سالانه لامپ ال ای دی ۳۰ کیلووات ساعت است.

علاوه بر این، انتشار دی‌اکسید کربن در لامپ‌های رشته ۱۷۰ کیلوگرم در سال در لامپ‌های کم‌مصرف ۳۵ کیلوگرم در سال و در لامپ‌های ال ای دی ۲۳ کیلوگرم در سال است.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۱۴۷۰۹۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}