۰

مجلس نمایندگان آمریکا کاهش اختیارات جنگی ترامپ را تصویب کرد

تاریخ انتشار
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۲
مجلس نمایندگان آمریکا کاهش اختیارات جنگی ترامپ را تصویب کرد
به گزارش عصرتعادل، مجلس نمایندگان آمریکا ۹ ژانویه به قطعنامه‌ای رای داد که هدف آن محدود کردن توانایی دونالد ترامپ برای اقدامات نظامی بر ضد ایران بدون تصویب کنگره این کشور است. این قطعنامه با ۲۲۴ رای موافق در برابر ۱۹۴ رای مخالف تقریبا در راستای خطوط حزبی به تصویب رسید. اکنون که این قطعنامه در مجلس نمایندگان تصویب شده است، به مجلس سنا فرستاده می‌شود.

الیسا استوکلین، نماینده میشیگان برای نخستین دوره، تحلیل‌گر پیشین سیا و مقام پیشین ارشد وزارت دفاع حامی این قطعنامه است که از رئیس‌جمهور می‌خواهد «استفاده از نیروهای مسلح ایالات متحده را برای درگیر شدن در خصومت‌ها در ایران یا ضد ایران» پایان دهد» مگر اینکه کنگره اعلام جنگ کند یا استفاده از نیروهای مسلح را «با قانون اختصاصی تایید کند».

یک استثنای دیگر در این قطعنامه استفاده از نیروهای مسلح «برای دفاع در برابر حمله مسلحانه قریب‌الوقوع بر ایالات متحده» است.

این رای‌گیری مجلس نمایندگان، یک روز پس از سخنان دونالد ترامپ مبنی بر کاهش تنش‌ها با ایران انجام می‌گیرد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه در این باره گفت: «اعضای کنگره نگرانی‌های جدی و فوری درباره تصمیمات دولت درباره درگیر شدن در اقدامات خصمانه بر ضد ایران و درباره فقدان راهبرد در حرکت به جلو دارند» و اعلام کرد که مجلس نمایندگان درباره قطعنامه قدرت‌های جنگی رای‌گیری خواهد کرد.

فارس نیز در این زمینه نوشت: مجلس نمایندگان آمریکا بامداد جمعه طرح کاهش اختیارات جنگی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را به تصویب رساند. «دونالد ترامپ» روز پنج‌شنبه از اعضای حزب جمهوری‌خواه خواسته بود به این طرح رأی منفی بدهند. 

پایگاه خبری «ان‌بی‌سی» گفته که اعضای مجلس نمایندگان با رعایت وابستگی‌های حزبی خود با ۲۲۴ رأی موافق و ۱۹۴ رأی مخالف طرح مذکور را به تصویب رسانده‌اند.
روز چهارشنبه «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد در پی ترور سردار «قاسم سلیمانی» به دستور ترامپ و به تبع آن افزایش تنش‌ها در منطقه، این مجلس در مورد طرحی رأی‌گیری می‌کند که در صورت تصویب اختیار ترامپ برای درگیر کردن آمریکا در منازعات نظامی را محدود می‌کند.

پلوسی قبل از برگزاری رأی‌گیری جدید از اقدام ترامپ در ترور سردار سلیمانی انتقاد کرد.

او گفت: «هفته گذشته، دولت یک حمله هوایی تحریک‌آمیز و غیرمتناسب علیه ایران انجام داد که آمریکایی‌ها را به خطر انداخت و این کار را بدون مشورت با کنگره انجام داد.»

پلوسی همچنین خاطرنشان کرد که حمله هوایی آمریکا علیه سردار سلیمانی آمریکا را امن‌تر نکرده است. 

ترامپ پنجشنبه در واکنش به این طرح، در توییتر نوشت: «امیدوارم تمام جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان علیه قطعنامه اختیارات جنگی که نانسی پلوسی دیوانه مطرح کرده، رأی دهند.»

وی سپس این طرح را به تلاش دموکرات‌ها برای استیضاح رئیس‌جمهور مرتبط کرده و مدعی شده است که دموکرات‌ها برای ارعاب او تلاش می‌کنند.

نمایندگان دموکرات می‌گویند مقام‌های دولت آمریکا در توجیه ترور سردار سلیمانی، به مجوزی استناد کرده‌اند که در سال ۲۰۰۲ برای جنگ علیه عراق صادر شده بود. این مقام‌ها مدعی شده‌اند که چون سردار سلیمانی هنگام حمله در عراق حضور داشته، دولت آمریکا می‌توانسته با استناد به این مجوز علیه او حمله انجام دهد.

نمایندگان دموکرات با رد این استدلال، در تلاش هستند تا با لغو مجوز سال ۲۰۰۲، قانون اختیارات جنگی تازه‌ای تصویب کنند که هرگونه درگیری نظامی با ایران را به مشورت با کنگره منوط می‌کند. 
مرجع : همشهری آنلاین
کد مطلب : ۱۴۷۱۳۷
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}