تحلیل ماجرای سقوط؛

پدافند گنبدی تهران علت سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی

21 دی 1398 ساعت 10:01

پدافند گنبدی تهران در ابتدای سال ۹۷ با نام شاهد بر گرفته از سامانه گنبد آهنی چین و البته تکنولوژی بومی ساخته شد.


به گزارش عصرتعادل، دی ماه سال ۹۵ بود که پرواز چند هلی شات در منطقه ممنوعه تهران باعث شد که وزارت دفاع به فکر ساخت سامانه پدافند موشکی کوتاه برد بیافتد که البته این سامانه در اکثر پایتخت ها و کشور های جهان با نام گنبد آهنی  وجود دارد از مشهورترین آنها می‌توان به گنبد آهنی اسرائیل و پکن و واشینگتن اشاره کرد که حتی خمپاره را هم رد یابی و ساقط میکند .

پدافند گنبدی تهران در ابتدای سال ۹۷ با نام شاهد بر گرفته از سامانه گنبد آهنی چین و البته تکنولوژی بومی و به دست مهندسان ایرانی ساخته و با سر و صدای زیاد رونمایی و آغاز به کار کرد.

این سامانه با استفاده از موشکهای کوتاه برد سام ۱ سام ۲ و مگنو حرارتی قادر است، تنها چند ثانیه بعد از فعال سازی هر پرنده موتور دار مانند هواپیما موشک، پهباد، کوادکوپتر، هلی شات و غیره را ساقط کند. 

ساعت ۲.۱۵ دقیقه صبح ۱۸ دی ایران با استفاده از ۲۲ موشک دو مرکز نظامی آمریکا را مورد حمله قرار داد.

با توجه به این که آمریکا اعلام کرده بود بلافاصله حمله پاسخ داده می‌شود.

حدود دو ساعت بعد هواپیماهای آمریکا از سکوهای دو ناو و چهار کشور همسایه به هوا بلند شدن و به سمت مرزهای ایران حرکت کردند. قطعا اولین اقدام روشن کردن سامانه پدافند گنبدی بوشهر و تهران می باشد که در ساعات ۴.۲۵ دقیقه و ۵.۴۵ دقیقه این کار انجام شد . بدون اینکه توجهی به پروازهای خروجی فرودگاه امام داشته باشند.  

اولین اقدام در جنگ حفظ جان غیر نظامیان است . ایران میدانست که قصد دارد به منافع آمریکا حمله کند و می‌دانست احتمال حمله تلافی جویانه وجود دارد .. میدانست پدافند گنبدی را روشن خواهد کرد . پس باید تمام پروازهای بعد از حمله را کنسل می‌کرد.

و در نهایت اتفاق تلخ افتاد و در ساعت ۶.۱۲ دقیقه به گفته شاهدان هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین که یکی از ایمن ترین هواپیماهای استاندارد یورو در جهان است. از ناحیه بال راست مورد اصابت قرار گرفت و در حالی که می سوخت با زمین برخورد کرد و بیش از ۱۴۰ هموطن جان خود را از دست دادند.  

درست نیم ساعت بعد از حادثه ایران در یک اقدام خنده دار علت سقوط را نقص فنی اعلام کرد، قبل از اینکه حتی جعبه سیاه پیدا شود، همان طور که می‌دانید این کار حداقل چهار روز طول می‌کشد. بعد از آن نیز اعلام کرد جعبه سیاه را در اختیار کارخانه سازنده قرار دارد.


کد مطلب: 147168

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/147168/پدافند-گنبدی-تهران-علت-سقوط-هواپیمای-مسافربری-اوکراینی

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir