۰

وزیر اطلاعات: حاج قاسم دشمن شناس بود

تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۱
وزیر اطلاعات: حاج قاسم دشمن شناس بود
به گزارش عصر تعادل «سید محمود علوی» در مراسم بزرگداشت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش در مسجد ابراهیم نمایشگاه بین المللی با تشریح ویژگی‌های شخصیتی سردار سلیمانی اظهار داشت: حاج قاسم سلیمانی یکسری ویژگی‌های نظامی گری و یکسری ویژگی‌های انسانی داشت. اما نه نظامی‌گری او را از یک آدم موثر جامعه جدا کرده بود و نه حشر و نشر با مردم ایشان را از نظامی‌گری بازداشت.

وزیر اطلاعات با اشاره به سلسله مراتب حاکم در حوزه ‌نظامی اظهار داشت: نظامی‌گری مراتبی دارد؛ زمانی فردی عملیاتی است و در میادین نبرد دشمن را زیر ضربه می‌گیرد که این یک روحیه شجاعت و شهامت در میدان می‌خواهد. چنین فردی از توپ و تفنگ نمی‌ترسد جلوی دشمن را می‌گیرد و او را وادار به عقب‌نشینی می‌کند.

علوی  با بیان اینکه فرماندهان دیگری در اتاق‌های فکر و ستاد فرماندهی طرح های عملیاتی تدوین می‌کنند، ادامه داد: ستاد جای آدم‌هایی است که عمری تجربه و سال‌ها سابقه فرماندهی دارند و باید با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف میدانی و راهبردی، طرح‌ها را طراحی کرده و به یگان‌ها ارائه دهند تا فرماندهان عملیاتی بر اساس آن اقدام کنند.
 وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: این که فرماندهی بخواهد از بین گزینه‌های مختلف، راهبردی که احتمال موفقیت بیشتر را دارد، عملیاتی کند نیازمند یک انسجام فکری و قدرت انتخاب است. اما گاهی در مرتبه‌ای بالاتر از بحث راهبرد و تعیین راهبردهای دفاعی است که آن هم الزامات خاص خود را دارد و  کسی که در این مرتبه قرار گرفته باید اشراف اطلاعاتی داشته و تمامی ظرفیت‌ها و داده ها را در نظر گرفته و راهبرد عملیاتی و دفاعی تدوین کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: حاج قاسم از معدود افرادی بود که دارای قدرت تدوین راهبرد دفاعی بود و با اشراف اطلاعاتی که داشت، راهبردها را تدوین می‌کرد و اهداف عالی را بر اساس آن ترسیم می‌کرد و بر مبنای آن طرح عملیاتی ارائه کرده و بعد از آن هم در میدان نبرد برنامه عملیاتی را اجرایی می‌کرد.

علوی ادامه داد: حاج قاسم از بعد مردمی هم علی رغم این که درجه بالای سرلشکری داشت اما کسی که با او نشست و برخاست می کرد در رفتارش احساس نمی‌کرد که با یک سرلشکر برخورد می‌کند و احساس می‌کرد یک آدم معمولی است. حاج قاسم بی‌ادعا بود و خودش را از همه کوچکتر می‌گرفت یعنی در عین بزرگی، کوچکی و تواضع در پیش می گرفت.

 وزیر اطلاعات افزود: حاج قاسم به آداب تشریفات نظامی پایبند بود. زمانی که یونیفرم نظامی را می‌پوشید به آداب نظامی و نظامی‌گری ملتزم بود اما وقتی لباس را درمی آورد کس دیگری می‌شد.

 وی اعتماد به نفس بالای حاج قاسم را از دیگر ویژگی‌های این فرمانده شهید عنوان کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های حاج قاسم اعتماد به نفس بالای ایشان بود. حاج قاسم هیچ وقت احساس ضعف و نتوانستن نداشت و عبارت "ما می‌توانیم" در وجودش متجلی بود و با همین اعتماد به نفس سراغ کارهای ناشدنی می‌رفت و آن را انجام می‌داد.

علوی گفت: چه کسی فکر می‌کرد تیر و کمان فلسطینیان تبدیل به فشنگ شود. یا چه کسی فکر می‌کرد حزب الله ۳۳ روز مقاومت کند و موشک هایشان اسرائیل را ذله کند و بعد با احساس شکست عقب نشینی کنند.

وی با بیان این که حاج قاسم از از دور صحنه را مدیریت نمی‌کرد بلکه در دل خطر می رفت، گفت: تنها چیزی که انسان را از خطر و مواجهه با آن باز می دارد، ترس از مرگ است. ترس از مرگ در وجود حاج قاسم راه نداشت و بر اساس همین ویژگی‌ها بود که در بین مردم چنین جایگاهی پیدا کرد.

 وزیر اطلاعات یادآورشد: حاج قاسم دشمن شناس بود اما دشمن هراس نبود. از دشمن نمی‌ترسید البته اینطور نبود که بی گدار به دشمن بزند؛ ابتدا امکانات و توانمندی ها و نقاط قوت و نقاط ضعف را شناسایی کرده و بعد به سراغ دشمن می‌رفت و آن را شکست می‌داد.

وی اظهار داشت: یک سری از ویژگی‌های انسانی ذاتی هستند، همانند استعداد بالا، نخبگی، توان تحلیل مسائل که قابلیت شکوفایی دارند. اما مسائلی مانند شجاعت و رفتن در خطر را همه می‌توانند داشته باشند. اینها اکتسابی است و آدم می‌تواند اینها را در خود رشد بدهد.

علوی گفت: ترس از مرگ عامل ذلت و به بند کشیده شدن انسان‌هاست. اما اسلام میگوید درست است که انسان باید به دنبال جاودانگی باشد اما جای جاودانگی در این دنیا نیست و می‌گوید نباید مرگ را به حساب فنا بگذارید. شما با مرگ از خانه ای به خانه دیگر منتقل می شوید.

 وی با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین گفت: حضرت می‌فرماید مرگ جستجوگر سمجی است حالا که انسان باید بمیرد چرا نباید بهترین را انتخاب کند. با ارزشترین رفتن شهادت در راه خداست وقتی انسان کشته شدن در راه خدا را فنا شدن نداند دیگر از مرگ نمی‌ترسد و حتی اگر تهدید کننده در هر موقعیتی از قدرت باشد. بر همین مبنا بود که امام می‌فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

 وزیر اطلاعات گفت: امام این فرهنگ را وارد خون مردم ایران کرد و بعد آن را در لبنان، عراق و یمن دنبال کرد و در تمام این حرکت ها حاج قاسم پرچم‌دار بود.

علوی با بیان این که حاج‌قاسم را باید گوهرشناس می‌شناخت، گفت: رهبر خرد ورز، حکیم و دوراندیش و آدم شناس آدم‌ها را خوب می‌شناسد و پرورش می‌دهد ایشان حاج قاسم را خوب شناخت و رفتارشان با ایشان طور دیگری بود وقتی در جلسات شورای عالی امنیت ملی می‌آمد گزارش می‌داد و سریع بر می گشت. لحظه آرام و قرار نداشت و حتی زمانی که به او می‌گفتند تو را می‌زنند می‌گفتبزنند به آرزویم می‌رسم. در حرکات و اظهارات‌شان بی قراری در راه شهادت مشهود بود که در نهایت هم به آرزویش رسید و دیدیم که چه انقلاب عظیمی با خون پاک او ایجاد شد.

وی تصریح کرد: قدرت اصلی ما به آدم‌ها و روحیه شهادت طلبی‌مان است؛ با اتکا به همین روحیه و انسان‌ها است که زمانی که کسی جرات نمی‌کند به آمریکا بگوید بالای چشمت ابروست، ما پایگاه نظامی او را در هم می‌کوبیم؛ اگر در دنیا اسم آمریکا روی پایگاهی باشد کسی حتی جرات نمی‌کنند با تیر و کمان آن را بزنند چه برسد با موشک؛ اما جمهوری اسلامی ایران با زدن این پایگاه در قله عزت قرار گرفت.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه قدرت اصلی ما به آدم ها و روحیه شهادت طلبی ماست، اظهارداشت: هدایت‌های حکیمانه رهبری انقلاب  است که سیلی را به آمریکا می‌زند اما در عین حال با مدیریت‌شان از این که به سادگی ناقه جنگ شعله ور شود، جلوگیری می‌کنند؛ ایشان نه از ترس اینکه جنگ شود از سیلی زدن به متجاوز خودداری می‌کنند و نه بعد از سیلی، کاری می‌کنند که خسارت‌های زیادی به کشور وارد شود.
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۱۴۷۱۹۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}