۰

 بارش‌های امسال چند درصد افزایش یافته است؟

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۴
 بارش‌های امسال چند درصد افزایش یافته است؟
به گزارش عصر تعادل در جدیدترین گزارش آماری منتشره از سوی وزارت نیرو در خصوص وضعیت بارندگی کشور در طول سال آبی اخیر، مجموع ریزش‌های جوی به میزان ۶/ ۱۱۳ میلیمتر بوده است که این مقدار نسبت به میانگین دوره مشابه سال آبی گذشته (۱/ ۱۱۱ میلیمتر) دو درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش  ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، براساس این گزارش، در سال آبی جاری در میان استان های مختلف، اردبیل با مقدار ۱/ ۶۰ میلیمتر بارش در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته (۲ /۸۸ میلیمتر) بیشترین کاهش بارندگی به میزان ۳۲ درصد را تجربه کرده است. هم‌چنین، این استان در مقایسه با متوسط دراز مدت (۶ /۱۰۸ میلیمتر) به میزان ۴۵ درصد کاهش بارندگی داشته است. استان های آذربایجان شرقی و خراسان شمالی نیز در رده های بعدی میزان کاهش بارندگی قرار دارند.

هم‌چنین، استان تهران با میزان ۹/ ۱۳۵ میلیمتر بارندگی در سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۸ /۱۵۳ میلیمتر) به میزان ۱۲ درصد کاهش و در مقایسه با متوسط دراز مدت (۲/ ۹۲ میلیمتر) ۴۷ درصد افزایش در ریزش های جوی را نشان می‌دهد.

افزون بر این، استان هرمزگان با بارشی ۹ /۲۲۷ میلیمتری در سال آبی کنونی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱ /۳۸ میلیمتر) دارای بیشترین مقدار بارندگی به میزان ۴۹۸ درصد بوده است. هم‌چنین،‌ استان مورد اشاره در مقایسه با مدت متوسط درازمدت (۶ /۵۰ میلیمتر) به میزان ۳۵۰ درصد افزایش بارندگی را تجربه کرده است. استان های سیستان و بلوچستان و کرمان نیز در رده های بعدی میزان افزایش بارندگی قرار دارند.

هم‌چنین، مطابق گزارش وزارت نیرو ارتفاع کل ریزش های جوی کشور در محدوده زمانی مورد بررسی معادل ۶ /۱۱۳ میلیمتر بوده است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۸ /۸۴ میلیمتر) ۳۴ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱ /۱۱۱ میلیمتر) دو درصد افزایش نشان می‌دهد.

همین طور این گزارش بیانگر این است که از مجموع ظرفیت ۵ /۵۰ میلیارد مترمکعبی سد‌های کشور، درحال حاضر سدها به میزان۵۳ درصد تکمیل هستند. هم‌چنین، ورودی سد‌ها در هفته جاری به میزان ۱/۱ میلیارد مترمکعب و در مدت مشابه سال آبی گذشته به مقدار ۶۰ /۱ میلیارد مترمکعب بوده است. خروجی سد‌ها نیز در هفته جاری ۷۵ /۰ میلیارد مترمکعب و در مدت مشابه سال آبی گذشته ۶۱ /۰ میلیارد مترمکعب بوده است.

جداول زیر، میزان ریزش های جوی در بازه زمانی مهر تا ۲۱ دی ماه سال آبی سال ۱۳۹۹ - ۱۳۹۸ در مقایسه با متوسط درازمدت و سال آبی گذشته در دوره مشابه، به تفکیک استان‌های مختلف را نشان می‌دهد.

گفتنی است، هر سال آبی در ایران از اول مهرماه آغاز می شود و تا ۳۱ شهریور ماه سال آینده ادامه می یابد.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۱۴۷۲۹۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}