۰

علت رد صلاحیت نمایندگان از زبان سخنگوی قوه قضاییه

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۱
علت رد صلاحیت نمایندگان از زبان سخنگوی قوه قضاییه
به گزارش عصرتعادل، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در هجدهمین نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاکنون چه میزان تخلفات انتخاباتی به قوه قضائیه ارسال شده است و همچنین تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس رد صلاحیت شده‌اند و گفته شده این مساله به خاطر محکومیت‌های مالی آنها بوده و آیا این محکومیت‌ها قطعی است، اظهار کرد: در ارتباط با رد صلاحیت‌ها، مرجع بررسی صلاحیت‌های  قوه قضائیه مشخص شده است. عزیزانمان در شورای نگهبان به موجب قانون عهده‌دار هستند. فرایند رسیدگی‌ها به اتمام نرسیده و فرصت اعتراض وجود دارد.
 
وی افزود: تعدادی از نمایندگان در مراجع قضایی پرونده دارند. البته عدد آنها بالا نیست. تعدادی از رد صلاحیت‌شده‌ها هم پرونده قضایی ندارند. آمادگی داریم با وصول گزارش‌ها برابر قوانین و مقررات رسیدگی کنیم. بارها اعلام کرده‌ام جُرمی را که رخ می‌دهد، بررسی می کنیم. 

سخنگوی قوه قضائیه گفت: وظیفه ماست به گزارش جرائم مالی رسیدگی کنیم. بعد از رسیدگی می‌گوییم فرد محرم است یا خیر.
  • شائبه وجود فساد در قضات
اسماعیلی در مورد رسیدگی دستگاه قضا به شائبه‌های وجود فساد در قضات نیز گفت: در برخی موارد بین شائبه مالی و فساد مالی و جرم اقتصادی و مالی تفاوت است.

وی ادامه داد: در مجموعه خودمان که مجموعه قضات است، این مساله را داریم. یک موضوع جرم است که دادگاه جزایی رسیدگی می‌کند و یک موضوع نیز صلاحیت قضایی است که برخی اوقات به دلیل مسائل مالی، صلاحیت قاضی زوال می‌یابد، هر چند امکان دارد در دادگاه نیز محکوم نشود.

اسماعیلی گفت: برای مثال، اگر قاضی با یکی از اصحاب پرونده مراودات مالی داشته باشد و مثلا از یکی از این افراد یک خودرو یا خانه بخرد و پولش را هم بدهد، این قبیل از اقدامات را نافی صلاحیت قاضی می‌دانیم.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: این اقدام رشوه نیست و محکومیت کیفری هم ندارد، اما در دادگاه بررسی صلاحیت مورد رسیدگی قرار گرفته و اعلام می‌شود این فرد صلاحیت قضاوت ندارد.
کد مطلب : ۱۴۷۳۰۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}