جانسون:

تنش های اخیر منطقه به دلیل خروج آمریکا از برجام است

خبرگزاری ايرنا , 24 دی 1398 ساعت 13:53

نخست وزیر انگلیس خروج آمریکا از برجام را علت اصلی تنش‌های اخیر در خاورمیانه دانست.


به گزارش عصرتعادل، بوریس جانسون در گفت وگو با بخش صبحگاهی شبکه بی‌بی‌سی تکرار کرد که توافق برجام به دلیل آنچه طرف آمریکایی ناقص می‌داند بایستی با توافق ترامپ جایگزین شود . 
جانسون درخصوص برجام مدعی شد: بهتر است با همکاری یکدیگر، "توافق ترامپ" را جایگزین توافق برجام کنیم.
وی گفت که اگر توافق کنونی(برجام)  از دست برود، نیاز به یک جایگزین خواهد بود.
جانسون افزود: نکته من به دوستان‌ آمریکایی‌مان این است باید از یک راهی مانع دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای بشویم و این همان کاری است که برجام انجام می‌دهد. اما اگر بخواهیم آن را کنار بگذاریم به یک جایگزین نیاز داریم.
نخست وزیر انگلیس عنوان کرد؛ از نگاه آمریکا مشکل برجام این است که یک توافق ناقص و دارای تاریخ انقضا است، ضمن آنکه توسط باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا منعقد شده است.
جانسون با بیان اینکه اگر برجام را کنار بگذاریم باید آن را جایگزین کنیم، ادعای توافق جدید با ترامپ را مطرح کرد و گفت: به نظر من این بهترین راه حل، برای حرکت به جلو است. وی افزود: رئیس جمهوری ترامپ در توافق کردن مهارت دارد. پس باید با همکاری یکدیگر برای جایگزین کردن برجام با توافق ترامپ کار کنیم.
ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای  را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی شصت روزه آغاز کرد.
بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه جاری با صدور بیانیه‌ای، گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.
بر اساس این بیانیه، در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.
 


کد مطلب: 147316

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/147316/تنش-های-اخیر-منطقه-دلیل-خروج-آمریکا-برجام

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir