ظریف:

ایران خود آغاز کننده مکانیزم ماشه بود

خبرگزاری فارس , 25 دی 1398 ساعت 11:29

ظریف وزیر خارجه کشورمان در گفتگوهای رایسینا درباره حضور نظامی آمریکا در منطقه گفت: آمریکا باید درباره منطقه ما دوباره فکر کند و به اشتباهات خود نیافزاید.


به گزارش عصرتعادل،«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران امروز (چهارشنبه) در نشست سالانه گفت‌وگوهای «رایسینا»در خصوص تنش‌های اخیر منطقه غرب آسیا گفت: «تحولات ناراحت‌کننده دو هفته اخیر، بازتابی از مشکل جدی نوع نگرش آمریکا به امور بوده است. در وهله اول، آمریکا همه‌ امور را از چشم‌انداز خود و نه از چشم انداز مردم این منطقه می‌بیند».

وی ادامه داد: «وقتی آنها با نقض حاکمیت عراق، یک فرمانده قابل احترام را در این کشور ترور کردند، گمان می‌کردند مردم در خیابان‌های تهران و عراق خواهند رقصید......این نمایانگر دو مطلب است که بسیار خطرناک است و وقتی این دو چیز با هم ترکیب شوند، بسیار خطرناک‌تر می‌شود: جهل و استکبار. وقتی شما یک نادان متکبر یا یا یک متکبر نادان باشید، فاجعه‌بار است، به ویژه اینکه اگر قدرت زیادی هم داشته باشید».

رئیس دستگاه  دیپلماسی ایران سپس به مراسم تشییع باشکوه حاج قاسم سلیمانی و محبوبیت جهانی وی اشاره کرد و گفت: «شما شاهد واکنش‌ها (به ترور سپهبد سلیمانی) نه تنها در ایران و عراق بودید بلکه در ۴۳۰ شهر هند، مراسم‌ها و عزاداری‌هایی  به صورت خودجوش برای بزرگداشت سردار سلیمانی برگزار شد».

محمد جواد ظریف در خصوص تأکید آمریکا بر نائبان ایران در منطقه گفت:‌«آنها می‌گویند که ما نائبانی را در منطقه داریم. نائبان ما در عراق میلیون‌ها نفر هستند، زیرا میلیون‌ها نفر برای او (سپهبد سلیمانی) عزاداری کردند».

وی سپس با اشاره به برگزاری برخی تجمعات در روزهای اخیر در واکنش به سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی گفت: «در چند روز گذشته، تعدادی در ایران به دلیل آنکه معتقد بودند که درباره علت سقوط هواپیمای اوکراینی به آنها دروغ گفته شده است، تظاهرات برپا کردند... اما حقیقت این است که اگر به موارد مشابه نگاه کنید و مقایسه کنید، این مسئله حتی خیلی زود هم آشکارسازی شد زیرا سوانحی (در دیگر مکان‌های دنیا) وجود داشته که دو سال، ۱۰ سال از وقوع آن گذشته و هیچ‌کس‌ مسئولیت آن را نپذیرفته است اما نیروهای مسلح ما انقدر شجاعت داشتند که خیلی زود مسئولیت این سانحه را برعهده گرفتند اما مردم از همان مدت دو روزه نیز عصبانی هستند و از دولت خود انتظار داشتند که این مسئله را آشکارسازی می‌کرد ».

وزیر امور خارجه ایران در خصوص حجم وسیع مراسم بزرگداشت و عزاداری سپهبد سلیمانی گفت: «فقط ارقام را مقایسه کنید، شما شاهد بودید که ۹ میلیون، ۱۰ میلیون نفر نه تنها در شهرهای ایران بلکه در دیگر کشورهایی چون عراق، لبنان، هند و روسیه و ....برای بزرگداشت سردار سلیمانی به خیابان‌ها آمدند، شما نمی‌توانید این تعداد افراد را با توسل به زور به خیابان بیاورید. بهتر است آمریکا درباره افکار خود در خصوص منطقه ما تجدیدنظر کند».

رئیس‌ دستگاه دیپلماسی ایران ضمن ابراز تأسف از فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین با ۱۷۹ مسافر در تهران گفت: «فاجعه‌ای رخ داده است و جوانان بسیار باهوشی در این حادثه از دست رفتند. افرادی مرتکب اشتباه شدند، اشتباهی غیرقابل بخشش اما باید بدانیم که این فاجعه در زمان (وجود) یک بحران رخ داده است».

وی درباره نقش سپهبد سلیمانی در مبارزه با تکفیری‌های داعش گفت: سپهبد سلیمانی تنها نیروی موثر در مبارزه علیه داعش بود. رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: از ترور او جز ترامپ و داعش کسی خوشحال نشد.

محمد جواد ظریف در خصوص گفت‌وگوهای امروز صبح (چهارشنبه) با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه درباره طرح امنیت جمعی خلیج‌فارس گفت: «امسال در مجمع عمومی سازمان ملل، رئیس‌جمهور (حسن روحانی) طرح صلح هرمز را پیشنهاد داد...ما تمامی مواردی که در این بسته را وجود دارد، «امید» می‌دانیم».

وزیر خارجه ایران در بخش بعدی به تصمیم تروئیکای اروپا در فعال‌سازی «مکانیزم حل اختلاف» گفت: «ایران طی نامه‌ای رسمی به فدریکا موگرینی (مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا) در تاریخ ۱۰ می ۲۰۱۸، مکانیزم حل اختلاف را راه‌اندازی کرد. نامه‌ای که من به دبیرکل سازمان ملل در این خصوص نوشتم بر روی وب‌سایت این سازمان به عنوان سند موجود است».
وی ضمن آنکه حفظ برجام را به اقدامات اروپا وابسته دانست گفت:‌«خوبی برجام این است که برپایه بی‌اعتمادی حاصل شد بنابراین ما مکانیزم‌هایی را در برجام داریم که در صورت نقض مفاد برجام فعال می‌شود و بیشتر بر اساس بی‌اعتمادی‌هایی بود که میان ایران و آمریکا وجود داشت. این مکانیزم‌ها در پاراگراف ۳۶ و ۳۷ برجام موجود است».

ظریف توضیح داد: پاراگراف ۳۶ مربوط به تمامی ۷ کشور امضاکننده برجام می‌شود که در صورت مشاهده نقض مفاد برجام می‌توانند این موضوع را مطرح کنند. سپس به نشست وزرا و کارشناسان نیاز است و اگر هر یک از طرفین مطرح کنند که طرف دیگر به تعهداتش عمل نمی‌کند، می‌توانند از تعهداتشان کاهش دهند».

وی اینگونه ادامه داد: پاراگراف ۳۷ برجام به مکانیزم بازگرداندن تحریم‌ها یا همان مکانیزم ماشه مربوط می‌شود. در نامه‌ای که من برای موگرینی نوشتم، نشست‌هایی برگزار شد و ۱۱ وعده به ایران داده شد. وعده‌های تجاری، کشتیرانی، نفت، هوانوردی، بانکداری و موارد دیگر که شامل ۱۱ مورد می‌شد. هیچ اتفاقی (در خصوص تحقق وعده‌ها) صورت نگرفت».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران توضیح داد: «در ماه آگوست نامه دیگری نوشتم که هیچ یک از این وعده‌ها عملی نشده است و گفتم که اتحادیه اروپا نه تنها این ۱۱ وعده را نقض کرده بلکه به تعهدات خود ذیل برجام نیز عمل نکرده است..پاراگراف ۱۲۳ (برجام) درباره تعهدات اروپایی‌ها است. آمریکا نیز تعهداتی داشته است، تعهدات فقط برای ایران نیست آنها نیز تعهدات مستقلی دارند. چون ما اعتماد نداشتیم به صورت مکتوب نوشتیم که تنها تدوین قوانین کافی نیست و باید همه‌چیز عملی شود».

ظریف درباره بدعهدی اروپایی‌ها و آمریکا به تعهداتشان ذیل برجام تصریح کرد: «نیازی نیست به دادگاه بروم و ثابت کنم که تعهداتشان عملی نشد، تمامی این موارد قابل مشاهده است. آنها از ما نفت خریداری نمی‌کنند، شرکت‌های خارجی همکاری با ما را قطع کرده‌اند. اروپایی‌ها هم بعد از خروج آمریکا از برجام، تعهداتشان ذیل برجام را نقض کردند. ما الان پاراگراف ۳۶ از برجام را اجرا می‌کنیم».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در خصوص گام‌های برجامی ایران در پی کاهش تعهدات اروپایی‌ها توضیح داد: «اروپایی‌ها می‌گویند کارهایی که آمریکا می‌کند به ما ارتباطی ندارد. باشه اما شما همگی کشورهای مستقلی هستید. اروپا، بزرگترین اقتصاد جهان به حساب می‌آید پس برای چه به آمریکا اجازه می‌دهید برای شما قلدری کند؟ وقتی اجازه می‌دهید برای شما قلدری کند آنوقت این کشور، اقداماتی را علیه پروژه خط لوله گاز روسیه به اروپا انجام می‌دهد...رفتار قلدرها به شما برمی‌گردد.»

ظریف سپس تأکید کرد: «ما آغازکننده پاراگراف ۳۶ بودیم که اگر کاهش تعهد صورت بگیرد ما نیز تعهدات خود را کاهش می‌دهیم. سند این مسئله موجود است...آنها حتی به این نامه من پاسخ ندادند.فکر کنم هنوز در امپراطوری بریتانیا صبح نشده است. آنها به هیچ‌کدام از نامه‌های من به جز نامه ماه نوامبر پاسخ ندادند».


کد مطلب: 147351

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/147351/ایران-خود-آغاز-کننده-مکانیزم-ماشه

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir