۰

واکنش پکن به اتفاقات جدید برجامی

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۳
واکنش پکن به اتفاقات جدید برجامی
به گزارش عصر تعادل سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن ابراز تاسف از اقدام اخیر سه کشور اروپایی در فعال کردن ساز و کار حل اختلافات در برجام، آمریکا را مسئول تمام مشکلات کنونی برشمرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست هفتگی چهارشنبه با خبرنگاران به مسائل روز این کشور و جهان از جمله آخرین وضعیت برجام و پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای  پرداخت.

به نوشته وبگاه «وزارت خارجه چین» «گنگ شوانگ» از سخنگویان وزارت خارجه چین در پاسخ به سئوالی در خصوص آغاز ساز و کار حل اختلافات در برجام از سوی انگلیس، فرانسه و آلمان و ارسال نامه‌ای از سوی وزارت خارجه سه کشور یاد شده به «جوزف بورل» رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: «از این‌که انگلیس، فرانسه و آلمان باعث فعال شدن ساز و کار حل اختلاف در برجام شده‌اند، اظهار تاسف می‌کنیم. ما معتقدیم که این مسئله به حل مشکل یا رفع تنش کمک نخواهد کرد. دیدگاه همیشگی چین این است که  دلایل محکمی در کاهش تعهدات برجامی ایران وجود دارد. ایالات متحده به طور یک جانبه از این توافق خارج شد. با بی اعتنایی به قوانین و تعهدات بین المللی ، فشار بیش از حد بر ایران اعمال کرد و تلاش‌های دیگران در اجرای برجام را بی‌اثر ساخت. این دلیل اصلی تنش در موضوع هسته‌ای ایران است. برجام نتیجه مهم دیپلماسی چندجانبه است که به تایید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است. به عنوان ستونی برای ساز و کار منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و برقراری و صلح و ثبات در خاورمیانه، این یک مولفه اصلی نظم بین‌المللی است که براساس قوانین بین‌المللی بنا شده است. در شرایط  کنونی، امیدواریم که طرفین آرامش و خشویتنداری خود را حفظ کنند و اختلافات را طریق گفت‌وگو و مشورت تحت کمیسیون مشترک برجام برطرف سازند و با بازگرداندن حقوق و تعهدات، اقدامات مشخصی را برای حفظ و اجرای برجام انجام دهند. چین برای برقراری صلح از طریق گفت‌وگو و تلاش برای حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران، ارتباطات نزدیکی با همه طرف‌ها برقرار خواهد کرد. ما تمام تلاش خود را برای کمک به کاهش تنش پیرامون مسئله هسته‌ای ایران و خاورمیانه انجام خواهیم داد.»

آلمان، انگلیس و فرانسه روز سه ‌شنبه در اقدامی‌که آن را تلاش برای حفظ برجام خواندند، با انتشار بیانیه‌ای،  ساز و کار حل اختلاف در چارچوب برجام را فعال کردند. (جزئیات بیشتر)

 به گزارش وبگاه وزارت خارجه چین، این دیپلمات چینی در پاسخ به پرسش دیگری در زمینه استقبال وزیر خارجه روسیه از پیوستن ایران به «سازمان همکاری شانگهای» و موضع پکن نیز گفت: «من آخرین اظهارات وزیر خارجه روسیه را  ملاحظه نکرده‌ام و بعدا آن‌را بررسی خواهم کرد. می‌دانم که ایران از قبل عضو  ناظر سازمان همکاری شانگهای است و مدتهاست که در رویدادهای مربوطه شرکت می‌کند. با توجه به گسترش سازمان همکاری شانگهای، چین در ارتباط نزدیک با سایر اعضا در این زمینه تصمیم گیری می‌کند.»
مرجع : فارس
کد مطلب : ۱۴۷۳۷۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}