همکاری ایران و چین برای مبارزه با مواد مخدر

ایرنا , 26 دی 1398 ساعت 11:36

ایران و چین برای مبارزه با مواد مخدر با یکدیگر همکاری می کنند.


به گزارش عصر تعادل دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران از تشکیل کمیته مشترک ایران و چین برای افزایش هماهنگی ها، رصد فعالیت ها و تبادل هیات های دو کشور خبر داد.

«اسکندر مومنی» که به دعوت وزیر امنیت عمومی چین به این کشور سفر کرده بود روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در قالب این کمیته همکاری های دو کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر در بخش های درمان، پیشگیری و مقابله افزایش می یابد.

وی تصریح کرد همچنین در این سفر توافق شد یک کانال مستقیم به صورت برخط در این زمینه راه اندازی شود تا دو کشور بتوانند مسایل و مشکلات خود را  با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه این سفر به دعوت وزیر امنیت عمومی چین و با هدف توسعه و تعمیق روابط دو کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است گفت: این سفر در دو بخش ملاقات ها و توافقات و بازدیدها برگزار شد.

وی با اشاره به دیدار خود با وزیر امنیت عمومی چین تصریح کرد در این نشست دو طرف تاکید داشتند که یکجانبه گرایی آمریکا در همه بخش ها به ویژه مبارزه با مواد مخدر تاثیر سویی دارد.

سردار مومنی بیان کرد ایران همسایه افغانستان است و چین هم حدود ۱۳۰ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد به همین دلیل هر دو کشور از مجموعه اتفاقاتی که در زمینه مواد مخدر در افغانستان می افتد تاثیر می پذیرند در همین راستا در نشست با وزیر امنیت عمومی چین قرار شد همکاری های دو کشور در حوزه های آموزش و تبادل تجربیات و اطلاعات توسعه یابد.

او با اشاره به اینکه در این سفر مصوب شد تجهیزات مورد نیاز ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر از چین تامین شود تصریح کرد همچنین مصوب شد تجارب ایران با توجه به پیشتازی در امر مبارزه، مقابله و درمان مواد مخدر، در اختیار طرف چینی قرار گیرد.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان اینکه نشست بین المللی مبارزه با مواد مخدر، اسفند ماه سال جاری در ژنو برگزار می شود گفت: هماهنگی های لازم برای طرح مواضع یکسان در آن نشست ایجاد شد.

وی در ادامه به دستاوردهای ملاقات خود با رییس کمیسیون ملی مبارزه با مواد مخدر و مسئولین گمرک چین پرداخت و گفت: پیشتازها مواد اصلی تولید مواد مخدر صنعتی مانند شیشه در افغانستان هستند در این نشست مصوب شد نظارت بیشتری از سوی گمرک چین روی خروج این مواد صورت گیرد.

سردار مومنی اضافه کرد علاوه بر این دیدارها، بازدیدی هم از برخی از مکان ها مانند فرودگاه جدید پکن در مورد نحوه کنترل مواد مخدر و همچنین چند مرکز ترک اعتیاد صورت گرفت که تجربه خوبی بود.

او یکی دیگر از برنامه های سفر خود به چین را اجرایی و عملیاتی کردن توافق روسای جمهوری دو کشور عنوان کرد و گفت: در سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به چین توافقی در زمینه مبارزه با مواد مخدر با هدف افزایش همکاری ها با چین امضا شده است که در این سفر عملیاتی کردن آن توافق نامه هم پیگیری شد.

وی در مورد سیاست های چین در زمینه مبارزه با مواد مخدر گفت: چین در مجموع در حوزه درمان و ترک اعتیاد موفق کرده است یکی از دلایلش هم زیر ساخت هایی مانند قانون است فرایند ترک اعتیاد در چین دارای دو مرحله اختیاری و اجباری است مرحله اجباری دو سال است که فرد معتاد در این مدت کاملا در اختیار یک مرکز ترک اعتیاد دولتی قرار می گیرد.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: تجربه چین نشان می دهد یکی از موضوعاتی که در کشور ما نیاز به اصلاح دارد افزایش دوره ترک اعتیاد اجباری از سه ماه به دو سال است.

وی گفت: در این سفر از مقامات عالی چین از جمله وزیر امنیت و همچنین رییس کل گمرگ برای سفر و بازدید از ایران دعوت شده است تحقق این سفرها می تواند در حوزه های دیگر هم کمک کار باشد.

سردار مومنی تصریح کرد: با توجه به یکجانبه گرایی آمریکا و مشکلاتی که این کشور در این زمینه ایجاد می کند ایران و چین منافع و دیدگاه های مشترکی دارند و فکر می کنم توسعه روابط دو کشور در آینده خیلی بهتر شود.

اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در راس هیاتی بلند پایه به دعوت وزیر امنیت عمومی چین و با هدف دیداری سه روزه از این کشور وارد پکن شد او بامداد پنجشنبه پکن را به مقصد تهران ترک کرد.


کد مطلب: 147393

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/147393/همکاری-ایران-چین-مبارزه-مواد-مخدر

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir