۰

وزیر بهداشت: پیشگیری بر درمان را در اولویت قرار دهیم

تاریخ انتشار
جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۱۳
وزیر بهداشت: پیشگیری بر درمان را در اولویت قرار دهیم
به گزارش عصر تعادل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت، موقوفات حوزه بهداشت و درمان به متولی واحدی نیازمند است تا بتوان در مواقع لزوم، به آسانی تصمیم‌گیری کرد.

این مطلب را سعید نمکی در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست با بیان اینکه اولین گام در راستای پیگیری همکاری های طرفین، تعیین تکلیف موقوفات بلاتکلیف است، افزود: ضرورت دارد که مسائل حقوقی مربوط به موقوفات حوزه بهداشت و درمان، کارشناسی شود که این امر مستلزم تشکیل تیم حقوقی مشترک متشکل از معاونت حقوقی وزارت بهداشت و کارشناسان سازمان اوقاف است زیرا موقوفات حوزه بهداشت و درمان به متولی واحدی نیازمند است تا بتوان در مواقع لزوم، به آسانی تصمیم گیری کرد. 

وی با بیان اینکه اموال موقوفه یکی از پاکیزه ترین صدقات جاریه تلقی می شود، تاکید کرد: مال اوقاف باید در جهت نیت واقف و خیّر مصرف شود و باید همواره به موضوع امانتداری در این زمینه توجه ویژه شود.  

وزیر بهداشت، درخصوص مدیریت موقوفات و نحوه استفاده بهینه از مجموعه های خیّریه گفت: این موضوع نیز اهمیت بسیاری دارد، برای مثال، چندی پیش به قزوین سفر کردیم و از موقوفه مرحوم رحیمیان که با عشق خدمت به مردم آن را بنا نهاده، بازدید کردیم، این بیمارستان به دلیل اینکه مدیریت آن بلاتکلیف است، بلااستفاده مانده و مردم از اثرات خیر آن بی نصیب مانده اند، بنابراین، در اینگونه موارد مبحث تعیین تکلیف و مدیریت موقوفات، اهمیت می یابد. 

وی با تاکید بر اداره مستمر و بدون آسیب مجموعه های موقوفه در قالب رویکردهای مدیریتی جدید گفت: از رقبات و پشتوانه ها باید برای مدیریت بهتر موقوفات و خیریه ها استفاده شود. در ابتدا ضرورت دارد که نگاه خود را به مقوله سلامت تغییر دهیم. مثلا، اگر ما بخش های ویژه بیمارستانی بسازیم، تحت عنوان کارعمرانی تلقی شده و چنانچه بخواهیم سبک زندگی غلط مردم را اصلاح کرده و پیشگیری بر درمان را در اولویت قرار دهیم، اسمش را هزینه می گذاریم. درحالیکه پیشگیری، سرمایه گذاری است. به عنوان مثال، ما در حال ساختن واکسن پنوموکوک و روتاویروس هستیم و اگر اینها ساخته شوند، از مرگ و میر تعداد زیادی از کودکان کاسته می شود، بنابراین، اگر واقف به نیّت خاصی اشاره نکرده باشد، می توانیم با نیازسنجی هایی که صورت می گیرد، موقوفات را در این راهها استفاده کنیم. حتی می توان از موقوفات در مسیر ساخت خانه های بهداشت عشایری و خوابگاه های دانشجویی نیز استفاده کرد. 

وزیر بهداشت درخصوص تعرفه مراکز موقوفه و خیّریه افزود: چنانچه به این مراکز تعرفه بخش خصوصی دهیم، وجاهت خیریه ازبین می رود زیرا مردم تصور می کنند که بخشی از کسری های آنها توسط خیّریه ها جبران می شود، تعرفه بخش دولتی نیز برای مراکز خیّریه کفاف نمی دهد. بنابراین باید تعرفه ای مابین را درنظر بگیریم. از طرفی، بسیاری از مراکز خیریه نیز از پرداخت مالیات معاف هستند و همین موضوع بخشی از هزینه ها را نسبت به بخش خصوصی کاهش می دهد.

نمکی درخصوص صدور مجوز شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری قول مساعد داد و برای پیگیری امور، بر تشکیل کمیته مشترک متشکل از معاونین وزارتخانه و مسئولین سازمان اوقاف و امور خیریه، تاکید کرد.

در این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز ضمن تشریح اقدامات وقفی صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان، با تاکید بر پیگیری همکاری های مشترک دو حوزه، بر تعیین تکلیف اوقاف مربوط به حوزه سلامت و رویکرد حمایتی سازمان اوقاف و امور خیّریه برای ایجاد شرکت های دانش بنیان که در حوزه سلامت، تولید دارو و تجهیزات پزشکی فعالیت دارند و ایجاد پارک های علم و فناوری سلامت، تاکید کرد.

در این نشست همچنین در مورد آینده همکاری های وزارت بهداشت و سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه موقوفات و امور خیریه حوزه سلامت کشور و در راستای تفاهمنامه مشترک، بحث و تبادل نظر شد. 
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۱۴۷۴۴۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}