۰

وزیر بهداشت: طب سنتی با عوامفریبی فرق می کند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۳
وزیر بهداشت: طب سنتی با عوامفریبی فرق می کند
به گزارش عصر تعادل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دو فرد خارجی که در یزد به علت سرماخوردگی بستری شدند به هیچ وجه به ویروس کرونا مبتلا نیستند.

سعید نمکی روز سه شنبه در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی در مرکز همایش های رازی افزود: دوره پنهان ویروس کرونا پنج روز است، این دو فرد که یکی چینی است و ۱۲ روزپیش به علت سرماخوردگی تحت نظر قرار گرفت و بستری شد و فرد دومی که آلمانی است با فرد چینی ارتباط داشته هر دو به زور در بیمارستان بستری شدند اما آزمایش ها نشان داد که هیچ کدام به ویروس کرونا مبتلا نیستند.
وی گفت: اقتصاد ما در حال جنگ است و مراقبت از بیماری ها با دقت انجام می شود. نمی توانیم درهای کشور را ببندیم اما تاکنون بطور قطع هیچ موردی از این بیماری ها را در کشور نداشته ایم.

نمکی ادامه داد: امسال با حوادث مختلفی مانند سیل مواجه شدیم اما اداره دانشگاههای علوم پزشکی با کمبود منابع چشمگیر بود. ۴۰ درصد افزایش ظرفیت ورودی دانشگاهها با مشکل. مواجه کرد اما توانستیم در سال کمبود منابع امور بهداشتی، درمانی و آموزشی را مدیریت کنیم.
وی با اشاره به برنامه های وزارت بهداشت در سال آینده گفت: در عرصه آموزش کار اساسی این است که به این سوال پاسخ دهیم که چه کسی را در کجا و توسط چه کسی و با چه هزینه ای و برای کدام جایگاه تربیت می کنیم.

نمکی گفت: بزرگترین دغدغه من در حوزه آموزش این است که به این سوال پاسخ دهیم. که آیا طول دوره های آموزشی مناسب است و با نیاز کشور متناسب است و آیا هزینه کرد منابع منطقی است.

وزیر بهداشت افزود: دغدغه دیگر در حوزه پژوهش است باید ببینیم آیا این قدر امتیاز و وزن که به مقاله می دهیم منطقی است. کشور چین بیشترین میزان مقاله را دارد اما بیشتر این مقالات در جهت حل مشکلات و گره مردمشان است. باید در جهت حل مشکلات مردم پژوهش کنیم. ۴۴ درصد بیکاران کشور لیسانس به بالا هستند و باید برای حل این معضل مهم تحقیق کنیم به همین منظور کمیته ای برای هدایت تحقیقات به سمت حل مسائل جامعه تشکیل می شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: هنوز فارغ التحصیلان دندانپزشکی و پرستاری با اصول پیشگیری از بهداشت دهان و دندان آشنا نیستند برای این هم باید کمیته ای تشکیل شود. دانشجوی پزشکی باید با مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت آشنا شود برای این کار باید برنامه داشته باشیم و خدمات را سطح بندی تعریف کنیم.

طب سنتی با عوامفریبی فرق می کند
وی درباره خدمات طب سنتی نیز گفت: مردم حق دارند از طب سنتی برای درمان بیماری ها استفاده کنند. مردم برای درمان بیماری های لاعلاج به طب سنتی مراجعه می کنند اما در بازار آشفته ای که وجود دارد عده ای سوءاستفاده می کنند.
نمکی گفت: هفته گذشته فردی کتاب پزشکی هاریسون را آتش زد، لازم نیست وزیر بهداشت واکنش نشان دهد. اما این کار وهن اسلام و تشیع بود قدر و منزلت هاریسون با اقدام یک جاهل کم نمی شود. اما این کار وهن نظام اسلامی بود وقتی مسولان نظام به طب مدرن اهمیت می دهند. اما اینکه یک نفر چهره زمخت طالبانی از روحانیت نشان دهد وزیر بهداشت نباید واکنش نشان دهد. اینکه عده ای مریض های نادان هم او را تایید کنند لزومی ندارد وزارت بهداشت ورود کند روحانیت باید ورود کنند. برخی بزرگان حوزه ورود کنند. من در این مورد چیزی نخواهم نوشت چون قدر یک جاهلی را بالا برده ام.
نمکی گفت: اما باید توجه کنیم که نمی توانیم راه را بر طب سنتی مثل طب سوزنی و مکمل که در دنیا وارد عرضه علم شده ببندیم. در ابلاغ مدیر کل طب سنتی نوشتم که راه را برای ورود علمی به طب مکمل و مکمل باز کنید و باید در هر خانه بهداشت قفسه طب سنتی داشته باشیم و در بیمارستان این خدمات وجود داشته باشد. ۴۰ درصد طب چین طب سنتی است. در کانادا، آمریکا و اروپا هم هست و ما نباید غفلت نکنیم بلکه باید حکیمانه، مدبرانه و عالمانه جایگاه علمی طب سنتی را بالا ببریم و جلوی عوامفریبی را بگیریم. 
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۱۴۷۹۰۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}