روحانی: امام(ره) به ما یاد داد در کنار مردم می توانیم مردم سالاری دینی برپا کنیم

ایرنا , 13 بهمن 1398 ساعت 15:33

رئیس جمهوری گفت: مردم سالاری امام(ره) و اسلامیت مورد نظر ایشان فقط به یک انتخابات و یک سال و یک روز ختم نمی‌شود ما همیشه باید مردم خواه باشیم و همیشه در زمینه سیاست داخلی و سیاست خارجی ، سیاست اقتصادی و یا سیاست فرهنگی به نظرات مردم احترام بگذاریم. و نظرات و اعتقادات و تفکرات و سلایق آنها را از یاد نبریم.


به گزارش عصر تعادل رئیس جمهور با بیان اینکه امام خمینی میزان بودن رای ملت را به عنوان یک شعار مطرح نکرد گفت:هر شخصی مردم را از انتخاب کردن بازداشته و آن ها را دلسرد کند حتما از راه امام(ره) فاصله دارد.

 حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم تجدید میثاق اعضای دولت  با آرمان‌های امام راحل در حرم مطهر ایشان با بیان این که اینجا هستیم تا بار دیگر با امام بزرگوار عهد و پیمان ببندیم، اظهار کرد:‌ایام دهه فجر 57 روزهای تاریخ سازی برای کشور ما و همه مسلمانان بود. امام(ره) در این 10 روز گذار بسیار مهمی را از استبداد و استعمار به مردم سالاری و استقلال انجام داد.

وی ادامه داد: انقلابی که پایانش استقرار یک نظام نباشد، بیشتر به آشوب شباهت دارد. اما امام(ره) توانست دو یادگار بزرگ برای تاریخ ما به ارمغان بیاورد. یعنی جمهوریت و اسلامیت. امام به خوبی احساس کرده بود که با وجود سلطنت مردم سالار ی امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: امام(ره) تجربه مشروطه را پیش رو داشت که بعد از آن همه تلاش و تاسیس عدالت خانه و شورای ملی قدم به قدم از حضور مردم کاسته شد و با وجود سلطنت نظام مشروطه‌ای باقی نماند.انتخابات مشروطه به جایی رسید که افراد پیش از انتخابات در دربار انتخاب می‌شدند و فقط تشریفات انتخاباتی در کشور انجام می‌شد و همه از قبل می‌دانستند چه کسانی به مجلس شورای ملی می‌روند.

رئیس جمهور ادامه داد : امام(ره) به این نتیجه رسید که با وجود سلطنت مردم سالاری امکان پذیر نیست. در روزهای اول انقلاب افرادی به امام(ره) پیشنهاد می‌دادند نظام مشروطه باقی بماند یا عده‌ای از خلافت اسلامی می‌گفتند، اما امام(ره) فقط جمهوری اسلامی را پذیرفت. امام خمینی(ره) پدر اسلام خواهی و جمهوری خواهی در ایران بود.جمهوریتی که با اسلامیت پیوند نخورد ، باقی نمانده و به دیکتاتوری تبدیل می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اما می‌دانست عدالت و اصلاح در جامعه و رشد و توسعه بدون حضور مردم امکان پذیر نیست ،تصریح کرد: امام(ره) این جمله که میزان رای ملت است را به عنوان یک شعار مطرح نکرد، زیرا می‌دانست اگر مردم در هر صحنه‌ای حضور داشته باشند پیروزی نهایی همان جا است، ولی اگر مردم غایب باشند موفقیتی به دست نخواهیم آورد و اگر هم موفقیتی به دست بیاوریم ماندگار نخواهد بود.

وی ادامه داد:امام (ره) تاکید داشت که مردم ولی نعمت ما هستند و باید همه در انتخابات شرکت کنند. امام(ره) تاکید داشت که انتخاب کردن حق مردم است. هر شخصی مردم را از انتخاب کردن باز دارد و نگذارد در میان سلایق مختلف آنچه می‌خواهند را برگزینند و هرشخصی مردم را دلسرد کند حتما از راه امام(ره) فاصله دارد.

رئیس جمهور همچنین اظهار کرد:‌ امام (ره)به ما یاد داد در کنار مردم می‌توانیم مردم سالاری دینی را پا برجا سازیم. امام(ره) به ما آموخت با تکیه بر مردم می‌توانیم با ابرقدرت‌ها مبارزه کنیم. اما مردم سالاری امام(ره) و اسلامیت مورد نظر ایشان فقط به یک انتخابات و یک سال و یک روز ختم نمی‌شود ما همیشه باید مردم خواه باشیم و همیشه در زمینه سیاست داخلی و سیاست خارجی ، سیاست اقتصادی و یا سیاست فرهنگی به نظرات مردم احترام بگذاریم. و نظرات و اعتقادات و تفکرات و سلایق آنها را از یاد نبریم.

وی ادامه داد: باید بدانیم عوامل دین و عدل به دست مردم امکان پذیر است و شرع از عرف فاصله ندارد و کاری باید بکنیم که فرهنگ اجتماعی ما در چارچوب مقررات اسلامی همان عرف متشرعه باشد.

روحانی تاکید کرد:‌ اگر راه امام(ره) را ادامه دهیم از  سخت‌ترین شرایط اقتصادی و سیاسی امروز کشور به خوبی عبور می‌کنیم، مردم در برابر تحریم‌های بی‌سابقه به خوبی ایستادگی کردند، چون باور دارند ظلم و تجاوز از ناحیه ستمگران است و نظام اسلامی در مسیر صحیح و درست قرار دارد و سیاست ما نباید سیاست ذلت و تسلیم باشد. گرچه ما سیاست تنش و تقابل را هم قبول نداریم. مردم می‌دانند راهی جز استقامت در برابر متجاوزین وجود ندارد.

وی با اشاره به این که طرح معامله قرن یک ننگ بزرگ در تاریخ و تنفر انگیز است، اظهار کرد:‌ متجاوزین نه تنها علیه ایران، بلکه علیه همه مسلمانان به ویژه ملت مظلوم فلسطین ظلم می‌کنند و ما هم راهی جز استقامت و وحدت در برابر متجاوز نداریم.

روحانی با بیان اینکه اگر امید و وحدت و نشاط را از مردم نگیریم، بی تردید پیروز نهایی خواهیم بود افزود:‌ امام(ره) هیچ  گاه نسبت به آینده روشن انقلاب ناامید نشد. وقتی در روز سوم  و چهارم فروردین 42 دَر همه خانه‌ها بسته شده بود در خانه امام(ره) به روی طلاب و مردم باز بود. روزی که امام(ره) را مظلومانه به ترکیه و عراق تبعید کردند، امید امام(ره) به پیروزی قطع نشد و در روزهای پرماجرای قبل و بعد از انقلاب امام(ره) همواره امیدوار بود و گویی این ندا را شنید که " موسی از فرعون نترس که تو پیروز صحنه نبرد در برابر فرعونیان هستی " همین امید امام(ره) در جنگ تحمیلی و فراز و نشیب‌های انقلاب ما را به پیروزی رساند.

وی خاطر نشان کرد:‌ امروز ما به امید، وحدت و اتحاد نیاز داریم و تردید نداریم تا روزی که جمهوریت و اسلامیت است، ملت ما در برابر همه توطئه‌ها پیروز می‌شود. دولت هم بار دیگر در کنار مرقد امام (ره) بزرگوار تعهد می‌کند که همه توان خود را برای اجرای فرامین و راه امام (ره)  با هدایت‌های رهبری به کار گیرد.

روحانی همچنین تصریح کرد: مردم ما نشان دادند که انقلاب و امام(ره) زنده است. مردم با استقبال از پیکر شهید  سلیمانی و بدرقه بدن او نشان دادند راه امام(ره) زنده و مسیر او پر رهرو است و اسلامیت و جمهوری حضور دارد.مردم نشان دادند در کنار کسی که نشان اقتدار و عزت کشور باشد قرار می‌گیرد.

روحانی در پایان گفت: به خاندان بزرگ امام(ره) و یادگار برومندش آیت‌الله سید حسن خمینی تبریک و تهنیت عرض کرده و از خداوند می‌خواهم ما را همواره رهرو راه امام(ره) قرار دهند.


کد مطلب: 148148

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/148148/روحانی-امام-ره-یاد-کنار-مردم-می-توانیم-سالاری-دینی-برپا-کنیم

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir