۰

لاریجانی: نباید انقلابیون اصیل تخریب شوند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۴
لاریجانی: نباید انقلابیون اصیل تخریب شوند
به گزارش عصر تعادل رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این موضوع که شهید مطهری، اسلام را تامین کننده نیازهای جامعه می‌دانست، افزود: شهید مطهری، احیای تفکر اسلامی در حوزه فردی و اجتماعی را مدنظر داشت.

«علی لاریجانی» عصر یکشنبه در آیین گرامیداشت صدمین سالگرد ولادت شهید مرتضی مطهری خاطرنشان کرد: شهادت سردار سلیمانی همه را متحول کرد و این تحول فقط شامل ایران نمی‌شد بلکه عراق و دیگر کشورهای اسلامی را نیز متحول کرد.  

وی با ذکر خاطراتی از سردار سلیمانی از علاقه خاص این شهید به تفکرات شهید مطهری اشاره کرد و افزود: شهید مطهری از لحاظ جامعیت فکری بی‌نظیر بود.

رییس مجلس شورای اسلامی توفیق شهید مطهری در نشر آثار متنوع را یادآور شد و گفت: همه مطالب وی مورد تایید امام خمینی (ره) بود.

لاریجانی با بیان این موضوع که شهید مطهری، اسلام را تامین کننده نیازهای جامعه می‌دانست، افزود: شهید مطهری، احیای تفکر اسلامی در حوزه فردی و اجتماعی را مدنظر داشت.

وی با اشاره به مخالفت شهید مطهری با جریان‌های التقاطی، گفت: وی با گروه‌هایی چون فرقان که اسلام را در چارچوب مارکسیست قرار داده بودند، مخالفت می‌کرد و علت به شهادت رساندن وی توسط این گروه همین عامل بود.

معنویت مانع تبدیل رقابت‌های سیاسی به پرده‌دری می‌شود

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: شهید مطهری به معنویت در همه حوزه های اقتصاد عدالت و سیاست توجه داشت و معتقد بود که معنویت می تواند مانع فساد و خواب رفتگی در ارکان انقلاب شود.

لاریجانی با تاکید بر این موضوع که معنویت رکن عدالت و بعد عملی اخلاق است، تصریح کرد: جایگاه معنویت در نظام برنامه ریزی ما خوب تعریف نشده و معنویت اولویت ندارد.

وی با تاکید بر اینکه شهید مطهری روحانیت را از به عهده گرفتن کارهای اجرایی برحذر می دانست و گفت: شاید در دوره‌هایی، روحانیون ناچار شدند کارهای اجرایی انجام دهند اما به عهده گرفتن کارهای اجرایی، بین روحانیت و مردم ممکن است ایجاد فاصله کند و روحانیت مساجد را نباید رها کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی بر وجود متانت در فضای سیاسی اجتماعی کشور تاکید کرد و گفت: رفتارهای سیاسی باید با معنویت همراه باشد تا رقابت های سیاسی منجر به توهین نشود.

لاریجانی به متانت اخلاقی علما در انتقاد از یکدیگر نیز اشاره کرد و افزود: روحانیت همواره با پرده پوشی صحبت می کردند و این مارکسیست‌ها و بعد منافقین بودند که فرهنگ پرده‌دری را در فرهنگ سیاسی کشور رواج دادند.

مردم باید حق انتخاب داشته باشند

لاریجانی با بیان اینکه از نظر شهید مطهری، آزادی یک ارزش فوق العاده است اما هدف نیست، گفت: ایمان با اجبار ممکن نیست و شهید مطهری معتقد به اجبار حداقلی بود.

رییس مجلس شورای اسلامی، کمال مطلوب را نتیجه داشتن آزادی و حق انتخاب دانست و اضافه کرد: از نظر شهید مطهری، مردم باید اجازه انتخاب داشته باشند و باید تنها هدایت شوند و نباید از اشتباه کردن مردم ترسید.

لاریجانی، توجه به حقوق فطری در تفکر شهید مطهری را یادآور شد و گفت: استعداد فطری بشر با آزادی، به فعلیت در می‌آید و ایجاد بسترهای رشد فطری و گسترش تکثر باید جایگزین روش های منعی شود.

وی به شفافیت و صداقت شهید مطهری در روشن کردن مرزهای اندیشه خود با دیگر اندیشه‌ها اشاره کرد و گفت: شهید مطهری با مخفی کردن مسایل مخالف بود و معتقد به شفافیت بود و به خاطر همین هم صراحتا تفاوت اندیشه خود با دکتر شریعتی در برخی مسائل را صریحا اعلام کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه عدالت اجتماعی از نظر شهید مطهری فقط به اقتصاد محدود نمی‌شد، گفت: یکی از مواردی که در کشور از آن غفلت کرده‌ایم موضوع آمایش سرزمینی است که برای تحقق عدالت اجتماعی ضرورت دارد.

لاریجانی با اشاره به تاثیرپذیری کشور از تحریم‌های خارجی نیز تاکید کرد: ما می توانستیم در چهار دهه پس از انقلاب، در تولید کالاهای اساسی خودکفا شویم.

نظریه‌پردازی در همه حوزه‌ها ضرورت امروز توسعه کشور

وی به کاستی‌های کشور در حوزه نظری و فلسفی اشاره کرد و گفت: هر چند هنرمندان و مجموعه‌های هنری خوبی داریم اما نتوانسته‌ایم در زمینه ایجاد مکتب‌های هنری خاص انقلاب اسلامی موفق عمل کنیم و به همین خاطر هم در مواردی، تولیدات ما فاخر نیستند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هشدار شهید مطهری درباره رخنه فرصت طلبان در امور کشورداری گفت: نباید انقلابیون اصیل تخریب شوند و در عین حال باید به جوانان انقلابی نیز فضا داد.

لاریجانی خواستار کار علمی و نظریه پردازی در حوزه‌های مختلف شد و ادامه داد: باید در همه حوزه‌ها از جمله اقتصاد نظریه داشته باشیم اما نظریه‌پردازی کار مقامات اجرایی مثل رییس جمهوری یا دستگاه‌های اجرایی مثل سازمان برنامه و بودجه نیست بلکه نظریه‌پردازی کار فیلسوفان و دانشمندان است.

وی، توجه به مسائل جوانان و بررسی مباحث فلسفی تطبیقی را ویژگی خاص آثار شهید مطهری دانست و تصریح کرد: کمک‌های همسر شهید مطهری قطعا در فعالیت‌های علمی وی تاثیرگذار بود وگرنه تولید این همه آثار علمی در حوزه‌های تخصصی و عمومی ممکن نمی‌شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از ۴۰ سال، آثار شهید مطهری کهنه نشده و ماندگار است، گفت: در  زمان حیات شهید مطهری، تفکرات مارکسیستی رایج بود و بخشی از نوشته‌های وی پاسخ به این تفکرات است اما شهید مطهری از توجه به دیگر فلسفه‌های رایج دوران هم غافل نبود و آثارش به درد همه زمان‌ها می‌خورد و وی نقش ایدیولوگ نظام را داشت.

معامله قرن بدترین طرح تاریخ فلسطین

لاریجانی در ادامه، توجه به موضوع فلسطین و استقلال سیاست خارجی کشور را مدیون تفکران اندیشمندانی مثل شهید مطهری دانست و با انتقاد از طرح معامله قرن گفت: طرح مطرح شده توسط دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بدترین طرح مطرح شده در این زمینه است.

وی به تاکید بر اینکه طرح معامله قرن بر خلع سلاح گروه‌های فلسطینی، یهودی‌سازی قدس و فروش سرزمین‌های فلسطینی اشاره دارد یادآوشد: شرم‌آورترین موضوع در این طرح این است که صندوقی برای تامین بودجه انجام طرح در نظر گرفته شده که ۷۰ درصد منابع مالی آن را قرار است اعراب تامین کنند.

آیین گرامیداشت صدمین سالگرد ولادت شهید مرتضی مطهری با سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و قرائت پیام آیت الله آملی لاریجانی و با حضور خانواده شهید مطهری از جمله علی مطهری نایب رییس مجلس، تعدادی از نمایندگان مجلس، اصحاب رسانه و علاقه مندان به ایشان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

آیت‌الله مرتضی مطهری متفکر، فیلسوف و از شخصیت‌های فکری و سیاسی و از یاران مبارز. امام خمینی(ره) بود که با سخنرانی‌ها و آثار علمی و اعتقادی که داشت از انحراف‌های عقیدتی جوانان هنگام مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی جلوگیری کرد تا آنجا که به‌عنوان پشتوانه‌ای ارزشمند برای حوزه‌های دینی و علمی کشور شناخته‌ شد.

 
 
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۱۴۸۱۷۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}