۰

وعده وزیر آموزش و پرورش برای برچیدن مدارس خشت و گلی

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۸
وعده وزیر آموزش و پرورش برای برچیدن مدارس خشت و گلی
به گزارش عصر تعادل محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در اجلاس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: پیشرفت به عنوان دغدغه مشترک و عمومی مورد مطالعه اندیشمندان در دهه‌های مختلف قرار گرفته است تا رمزگشایی کنند که چگونه می‌توان پیشرفت را حاصل کرد.

وی افزود: بعضی‌ها به تناسب پیشرفت‌هایی که داشته‌اند دارای رمز و رازی هستند و باید این رمز و رازها مورد واکاوی قرار بگیرد. 

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: خداوند برگزیده‌ترین انسان هستی را برای این مأموریت پیشرفت فرستاده تا آدم‌ها را متحول کند و این رمزگشایی تحول از فرهنگ دینی ما است.

حاجی‌میرزایی افزود: امروز به باور قطعی رسیده‌اند که هیچ تحولات پایداری را نمی‌توان سراغ گرفت مگر اینکه تحول در جریان یادگیری جامعه آغاز شود، امروز جامعه ما را مدارس دیروز ساختند و فردای جامعه را مدارس امروز می‌سازند. 

وی خاطرنشان کرد: اگر نهاد اقتصاد، سیاست، تعلیم و تربیت با کاستی و فراز و نشیب‌هایی همراه می‌شود باید ردش را در نظام پیدا کرد. 

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: افراد جامعه باید گونه دیگری بیاموزند تا گونه دیگری عمل کند، اگر تصویر روشنی از جامعه‌ای داشته باشیم به مدارس آن برویم و ببینید در مدارس چگونه آموزش می‌دهند.

حاجی‌میرزایی گفت: یادگیری نقطه انباشت اطلاعات نیست و یادگیری وجوهی دارد که یک وجه آن یادگیری برای دانستن است و بخش دیگر برای عمل کردن و زیستن است.

وی خاطرنشان کرد: یادگیری باید انسان را به موجودی تبدیل کند که قدرت ایستادگی بر روی پاهای خود را داشته باشد و بتواند در جامعه خودش نقش‌آفرینی کند اگر این مدار شکل نگیرد یادگیری اتفاق نیفتاده است. 

 وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: یادگیری یعنی آن چیزی که افراد را از استیصال نجات می‌دهد و افراد را از انزوا خارج می‌کند. بنابراین این نقطه‌ای است که باید در آن نفوذ کنیم.

حاجی‌میرزایی خاطرنشان کرد: ممکن است بتوانیم چهره شهرها را تغییر دهیم و خیابان‌ها و کارخانه‌ها بسازیم اما چهره واقعی تحول را باید در یادگیری انسان‌ها ببینیم.

وی یادآور شد: وقتی ظرفیت‌های درونی ایجاد شد آن جامعه پیشرفته و توسعه‌یافته می‌شود و جامعه‌ای که در تغییرات خودباختگی و درمانده نمی‌شود اقدامات مؤثری در آن شکل می‌گیرد. 

 وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: آموزش و پرورش باید با شوراها تعامل و هماهنگی لازم را داشته باشند و ما به دنبال ایجاد یک چشم‌انداز مشترک هستیم. ما معتقدیم اگر آموزش و پرورش پیوند با سایر بخش‌ها داشته باشد می‌تواند دانش‌آموزان نخبه‌ای را پرورش بدهد.

حاجی‌میرزایی خاطرنشان کرد: هدف عمده ما ایجاد آرامش و دفاع است و این شوراها هم به دلیل موقعیت مدیریت شهری که دارند می‌توانند در تربیت نیروی انسانی تأثیرگذار باشند.

وی گفت: شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها اختیارات خوبی دارند و نمایندگان شهر و روستا در این شورا می‌توانند حضور پیدا کنند و نقش کلیدی و راهبردی را ایفا کنند.

 وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران نیز اظهار داشت: شورای عالی استان‌ها مهمترین نهاد قانونی است که اختیارات و مسؤولیت‌های مختلفی دارد و مدیریت شهری را به مدیریت ملی پیوند می‌دهد.

حاجی‌میرزایی گفت: بخش مهمی از اعضای شورای اسلامی شهرها و روستاها فرهنگی هستند و برای ایجاد یک جامعه بهتر باشد از این ظرفیت‌های گسترده استفاده کرد.

وی افزود: امروز هم آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌ای با شورای عالی استان‌ها منعقد کرده است البته این تفاهم‌نامه قبلاً هم بوده و امروز مورد بازنگری قرار گرفته است.

 وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در مجلس تصویب شده است که دشمن‌شناسی در کتب درسی آموزش داده شود و این مصوبه در چه وضعیتی است، تصریح کرد: در حال حاضر مراحل تولید کتاب درسی فرایند کندی دارد اما قطعاً همه احکام در دستور کار ما و در جریان تألیف کتب درسی وجود دارد.

حاجی‌میرزایی درباره مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان نیز گفت: 35 درصد دانش‌آموزان در بخش کاردانش و فنی‌‌وحرفه‌ای مشغول هستند و در هدف‌گذاری در برنامه‌ای که داریم قرار است این میزان به 50 درصد ارتقا پیدا کند. 

وی یادآور شد: 50 درصد مابقی متوسط دوم حتماً باید در دوره تحصیلی یک مهارت را کسب کند تا در آینده بتواند از آن استفاده کند.

 وزیر آموزش و پرورش درباره برچیده شدن مدارس خشت و گلی در کشور نیز گفت: تا پایان سال جاری مدارس خشت و گلی جمع‌آوری می‌شود.

حاجی‌میرزایی خاطرنشان کرد: در تمام کشور مدارس خشت و گِلی جمع‌آوری شده و تنها در سیستان و بلوچستان تعدادی از این مدارس باقی مانده و در اوایل اسفند جشن برچیده شدن مدارس خشت و گلی را برگزار می‌کنیم.
مرجع : فارس
کد مطلب : ۱۴۸۳۳۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}