۰

امیرعبداللهیان پاسخ داد؛ چرا آمریکا جواب حمله ایران به عین الاسد را نداد؟

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
امیرعبداللهیان پاسخ داد؛ چرا آمریکا جواب حمله ایران به عین الاسد را نداد؟
به گزارش عصر تعادل، امیرعبدالهیان درخصوص زمان انتخاب شده برای ترور سپهبد سلیمانی گفت: براساس مقطع زمانی که برای ترور شهید سلیمانی انتخاب شد، آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی چند هدف را دنبال می کردند، بخشی از این هدف باز می گردد به بحران سیاسی که آقای ترامپ در آمریکا با آن روبرو است، مسئله استیضاح با همه تلاشی که جمهوری خواه‌ها انجام دادند، یک افتضاح سیاسی برای تیم آقای ترامپ محسوب می شود، در حوزه سیاست خارجی نیز آقای ترامپ با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می کند، هم در سطح منطقه‌ای، هم در موضوع پرونده هسته ای ایران و هم سایر پرونده ها در مناطق دیگر مثلا ونزوئلا؛ از سوی دیگر دوست آقای ترامپ، نتانیاهو هم وضعیت مناسبی ندارد، دو انتخابات در رژیم جعلی صهیونیستی انجام شده است ولی آنها نتوانستند دولت را تشکیل دهند و از سوی دیگر خود شخص نتانیاهو نیز با پرونده هایی در درون این رژیم گرفتار است، لذا وضعیت در درون رژیم جعلی صهیونیستی هم مناسب نبود.

وی افزود: آمریکایی‌ها تحلیل غلطی را در کنار رژیم صهیونیستی و همپیمانان منطقه ای خود مشابه رژیم آل سعود و آل خلیفه در خصوص جمهوری اسلامی ایران داشتند، آن‌ها تصور می‌کردند در صورتی که سردار سلیمانی را هدف بگیرند ایران هیچ واکنشی را نشان نمی‌دهد، از سوی دیگر ارزیابی در درون جامعه امنیتی آمریکا در کاخ سفید به نحوی بود که روی افکار عمومی مردم ایران اینگونه القا کنند که پول هایی که از توافق هسته ای و برجام نصیب ایران شده است به جای استفاده در راستای رفاه ملت، صرف منطقه و سیاست های منطقه ای ایران شده است و بر همین اساس تلاش کردند که یکی از سردار های مبارزه با تروریست در منطقه یعنی سردار سلیمانی را یک تروریست معرفی کنند.

وی خاطرنشان کرد که آمریکا، حماس، حزب الله و سایر گروه های مقاومت در لیست گروه های تروریستی قرار داده است و با همین استدلال، سردار سلیمانی نیز از گروه های تروریستی حمایت می کند و براساس این سناریو، تصور کردند که اگر سردار سلیمانی را هدف بگیرند موقعیت برتری را برای آمریکا و متحدانشان خلق کردند و خبر مربوط به استیضاح ترامپ و مشکلات نتانیاهو را در درون رژیم صهیونیستی به سایه رانده می شود و همچنین موضوع عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی را می‌توانند سرعت ببخشد.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل تاکید کرد که آمریکایی‌ها نه تنها به آن هدفی که می خواستند نرسیدند؛ بلکه توازان معکوسی علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی پس از ترور شهید سلیمانی شکل گرفته است.

وی با طرح این سوال که «آیا این اقدام، تصمیم نظام سیاسی آمریکا بود یا تصمیم یک حلقه کوچک در درون کاخ سفید؟!» گفت: این تصمیم ترامپ، پمپئو و یک حلقه کوچک در نیروهای امنیتی و سیاسی در هیئت حاکمه آمریکا بود و در کل تصمیم نظام سیاسی آمریکا نبود، این موضوع را اطلاعات پشت پرده ما تایید می کند که تصمیم به ترور سردار سلیمانی توسط ترامپ بی عقل و یک حلقه تندرو صورت گرفت.

وی افزود: اما تصمیم پاسخ متقابل ندادن به حمله ایران به پایگاه عین الاسد توسط نظام سیاسی آمریکا صورت گرفت، کافی است مصاحبه ترامپ را بعد از این دو مقطع حساس در نظر بگیرید، آقای ترامپ چند ساعت پس از اینکه سردار سلیمانی ترور شد، در صفحه تلویزیون ظاهر شد و در یک مصاحبه مطبوعاتی کوتاه چند دقیقه ای با چهره ای نگران و وحشت زده و در حالی که هیچ یک از مقامات عالی رتبه آمریکا در پشت سر او حضور نداشتند و بدون اینکه به سوال هیچ خبرنگاری پاسخ دهد، حرف های تکراری را زد اما پس از اینکه پایگاه عین الاسد هدف قرار گرفت، وقتی کنفرانس مطبوعاتی ترتیب داده شد برخلاف کنفرانس مطبوعاتی پس از ترور سردار سلیمانی، ابتدا مقامات سیاسی، سپس مقامات امنیتی و پس از آن ژنرال های ارشد آمریکایی به ترتیب ایستاده بودند و آخرین نفری که وارد شد آقای ترامپ بود، خیلی از صاحب نظران تصور می کردند با این ترکیب امنیتی، سیاسی و نظامی عالی رتبه، ترامپ آمده است که اعلام جنگ بکند ولی آن ترکیب یک پیام برای جمهوری اسلامی ایران داشت، نظام سیاسی آمریکا تصمیم گرفته است که وارد جنگ با ایران نشود و آن افراد ایستادند نشان دهند که اگر ترامپ می گوید آماده مذاکره است و این تصمیم همه آن‌هاست و اگر ترامپ می گوید که تحریم ها را افزایش می دهیم این تصمیم سیاسی آمریکاست.
امیرعبدالهیان خاطرنشان کرد که پس از ترور سپهبد سلیمانی، ترامپ پیام های زیادی از طریق واسطه ها و همچنین سفارت سوئیس منتقل کرد که محتوای آن پیامها این بود که آمریکایی ها ادعاهای زیادی می‌کنند اما در مرحله عمل جرات تحقق بخشیدن به تهدیدات خودشان را ندارند.

وی در خصوص نامه‌های ارسال شده از سوی آمریکا و نحوه پاسخ ایران به آن‌ها خاطرنشان کرد: پس از ترور سردار سلیمانی ما در سطح سیاسی دو یادداشت از دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران دریافت کردیم در این یادداشت ها وزیر خارجه آمریکا در ادبیات هایی غیرمتعارف تهدیداتی را مطرح کردند، تصمیم گرفته شد در سطحی بسیار پایین در وزارت خارجه به این یادداشت ها و ادبیات سخیف آقای پمپئو پاسخ داده شود وزارت خارجه پاسخ های دیپلماتیک روشن، صریح و مقتدرانه ای به یادداشت‌ها و پیام‌های رسمی دریافت شده از طریق دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران ارائه کرد.

وی یادآور شد که همزمان با ارسال پیام‌ها از دفتر حفاظت از منافع آمریکا در تهران، چندین واسطه از سوی آمریکایی‌ها پیام‌هایی به جمهوری اسلامی ایران منتقل کردند که روح کلی حاکم بر این پیام‌ها، درخواست از ایران برای عدم مقابله به مثل بود و پاسخی به ترور سردار سلیمانی ندهید.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل افزود: آن‌ها اعلام کردند که در مقابل این اقدام ایران [عدم پاسخ به ترور سردار سلیمانی] حاضرند با ایران توافق کنند و امتیازاتی بدهند، محتوایی یکی از پیام‌های واسطه‌های آمریکایی این بود که بیاید توافق کنیم شما کجا را بزنید، بعضا به طور مستقیم یا غیر مستقیم این پیام‌ها از کاخ سفید به جمهوری اسلامی ایران می‌رسید، آمریکایی‌ها حتی حاضر بودند اهداف نظامی مهمی از کشورشان را در داخل اقیانوس هند معرفی بکنند تا با اطلاع قبلی ایران به آن‌ها حمله کند که هم احساسات در ایران کاهش پیدا بکند و هم آمریکایی‌ها بتوانند خسارات ناشی از حمله را مدیریت کنند.

وی یادآور شد که در همان مقطع وزیر امور خارجه کشورمان که با بخشی از این پیام‌ها مواجهه بود اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به آمریکایی ها اجازه نخواهد داد که زمان و مکان و چگونگی مقابله به مثل را تعیین کنند، در نتیجه آمریکایی‌ها می‌دانستند که پاسخ ایران قطعی است اما نمی‌دانستند که ایران در کجا پاسخ خواهد داد در چه حوزه‌ای آیا پاسخ مستقیم میدهد آیا پاسخ غیر مستقیم خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد که آمریکایی ها نسبت به توان موشکی ایران و آمادگی ایران اشراف داشتند و به همین خاطر در آماده باش صد درصدی قرار گرفتند و در آن شرایط کامل جمهوری اسلامی ایران با موشک بالستیک، 13 نقطه را در پایگاه عین الاسد هدف گرفت.
امیرعبدالهیان با یادآوری صحبت های سردار حاجی زاده گفت: هدف ایران کشتن سربازان در پایگاه عین الاسد نبود برای ما قابل فهم است که این سربازان آمریکایی فرزندان مردم آمریکا هستند که ورود به سیاست‌های کثیف کاخ سفید ندارند و ما نمی‌خواستیم به مردم آمریکا این پیام را بدهیم که ما فرزندان شما را کشتیم اما خواستیم این پیام را به دولتمردان آمریکایی بدهیم که پاسخ قوی به شما می‌دهیم.
وی گفت: آمریکا در ترور سردار سلیمانی دو حادثه خلق کرد حادثه اول این بود که از طریق موشک هوا به زمین، خودرو حامل سردار سلیمانی و همراهانش را هدف گرفت و منهدم کرد، ایران پاسخ خودرو منهدم شده سردار سلیمانی را در پایگاه عین الاسد داد دوم این‌که آمریکا سردار سلیمانی، قهرمان ملی مبارزه با تروریسم و کسی که نقش مهمی در نابودی داعش را داشت، به شهادت رساند
وی یادآور شد که سردار سلیمانی داعشی را نابود کرد که با وجود اینکه هنوز نتوانسته بود یک حکومت یا خلافت ادعای اسلامی خودش را مستقر کند اما ناامنی را در منطقه و جهان پخش کرده بود و به متروها، کنسرت‌های موسیقی حمله کند و در فرودگاه های بروکسل، لندن، پاریس و آلمان ایجاد ناامنی کند.
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل تاکید کرد که امنیت امروز در جهان بعد از داعش و تروریست نشات گرفته از آن در منطقه، مدیون جان فشانی های مدافعین حرم و مبارزان در سوریه و عراق، جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگری که در کنار مردم سوریه و عراق ولبنان کمک کردند هست.
وی با تاکید بر این موضوع که «ایران هنوز انتقام به شهادت رساندن سردار سلیمانی را از آمریکایی‌ها نگرفته است»، گفت: انتقام سردار سلیمانی بیرون راندن آمریکایی‌ها از منطقه است که بخشی از آن بر می‌گردد به جمهوری اسلامی ایران و بخشی دیگر به دوستداران سردار سلیمانی در منطقه؛ آیا این محقق خواهد شد؟ تردید نکنید؛ چگونه؟ در آینده جهانیان خواهند دید که برای آمریکایی‌ها این منطقه دیگر منطقه خوش آب هوایی نخواهد بود این که آنها چگونه و با چه کیفیتی از منطقه خارج خواهند شد بسته به واقعیت‌های میدانی و سیاسی منطقه و مطالبات مردم، در آینده نزدیک روشن خواهد شد.
وی تاکید کرد که آمریکایی ها برای جلوگیری از مقابله به مثل ایران پیشنهاد هایی برای لغو تحریم ها مطرح کردند، وی در این خصوص گفت: پیامی بطور غیر مستقیم از آمریکایی ها دریافت کردیم که آقای ترامپ آماده است همه تحریم هایی که در اختیار رئیس جمهور آمریکاست به طور یکجا لغو بکند ولی ایران پاسخی به اقدام آمریکا ندهد.
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد که پاسخ ایران به اقدام آمریکا چند ویژگی داشت: اولا به لحاظ نظامی تمام معادلات و ادعاهای آمریکا را به عنوان یکی از بزرگترین قدرت های تسلیحاتی جهان به هم ریخت. از سوی دیگر قبل از اینکه موشک های ایران به عین الاسد برسد در یک جنگ سایبری و الکترونیکی تمام سیگنال‌های ارتباطی آمریکا توسط ایران قطع شد ثانیاً موشک بالستیک با دقت نقطه زنی کرد.
وی یادآور شد که نقطه زنی موشک‌های ایرانی به قدری دقیق بود که فاصله مخزن و انباری که مهمات، هواپیماها و پهپادهای آنها نگهداری می شد با خوابگاه و آسایشگاه نیروهای نظامی و سربازان آمریکایی کمتر از چند متر بود، اینقدر دقیق زدند که بین کشته شدن افراد با اماکن تفکیک بشود. ضمن اینکه به طور طبیعی چون آمریکایی ها تصور نمی کردند ایران پایگاه عین الاسد را بزند، آنها تصور می کردند هر پایگاهی دیگری در منطقه ممکن است مورد هدف قرار بگیرد و عین الاسد به دلیل تجهیزات ،گستردگی و امکانات بالایی برای مقابله و انحراف و انهدام موشک ها در فضای عراق دارد حتما ایران به آنجا حمله نمی کند حتی در بعضی از جلسات‌شان نظامی ها گفته بودند که ایرانی ها اگر بخواهند هدف قرار بدهند یک جایی را می زنند که هم پایگاه آمریکا باشد و هم آنقدر پیشرفته و سطح بالا نباشد که ما حتی یک موشک شان را بتوانیم منهدم کنیم.
امیرعبدالهیان خاطرنشان کرد که آمریکایی ها تصور می کردند که اگر ایران بخواهد به عین الاسد حمله کند، ممکن است حتی یک موشک هم روی زمین برخورد نکند، اما مشخص شد تصورات آنها وهم آلود است. حمله ایران به بزرگترین پایگاه آمریکا در منطقه نشان داد که ادعای آن‌ها مبنی بر تامین امنیت متحدشان در منطقه سرابی بیش نیست و آنها در حمله به عین الاسد حتی نتوانستند یک موشک را در حریم هوایی عراق منهدم کنند بلکه نتوانستند منحرف بکنند.
وی با اشاره به اهمیت سیاسی حمله ایران به عین الاسد گفت: من زمانی در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس از یکی از حاکمان این کشورها شنیدم که فرمانده کل نظامیان امریکا در منطقه آمد در سفر به آن کشور گفته بود که شما در قبال امنیت نظامیان ما مسؤلیت دارید و به این مقام ارشد در حوزه خلیج فارس گفته بود که اگر کوچکترین تعرضی به سطل زباله پیرامون پایگاه آمریکا صورت بگیرد به شدت با آن کشور برخورد خواهیم کرد، من از مقامات بحرین هم این موضوع را شنیده بودم که اگر فردی از نزدیکی دیوار ناوگان پنجم آمریکا به اشتباه رد می شد او را دستگیر می کردند و در دادگاه آمریکایی در داخل ناوگان پنجم آمریکا در بحرین محاکمه و زندانی اش می کردند. به بعضی ها هم اتهام جاسوسی می زدند.
وی افزود: برای اولین بار یک دولتی مقتدرانه اعلام کرد آمریکایی ها را می زنیم و زد، مسئولیت حمله را بر عهده گرفت، به دقت هم حمله کرد، آمریکایی ها نه اینکه فکر کنید نخواستند پاسخ بدهند آمریکایی ها چون نمی توانستند تبعات هرگونه پاسخ را تحمل بکنند نتوانستند اقدامی بکنند، سیستم سیاسی آمریکا مشابه ترامپ دیوانه نیست آنها می دانند که ایران اگر بخواهد پایگاه های آمریکا را بزند بالاخره این پایگاه ها تمام می شود آمریکا همسایه ما نیست که بتواند دائم دوام بیاورد و تحمل بکند آنها محاسبه دقیقی نسبت به قدرت و توانایی ایران و آسیب پذیری بالای خود در این رابطه داشتند.
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل درخصوص خروج آمریکا از منطقه به دنبال شهادت سردار سلیمانی و المهندس تصریح کرد: در اواخر دوره ریاست جمهوری اوباما، آمریکایی ها به این نتیجه رسیده بودند که منطقه غرب آسیا برایشان پر هزینه است و خاورمیانه محل منازعات فراوان است، درست است که این منطقه موقعیت ژئوپلیتیک حائز اهمیتی دارد و نفت دارد اما آمریکا نمی تواند بیش از این در این منطقه هزینه کند، لذا رویکرد خروج از منطقه مسئله ای است که مورد توجه آمریکایی ها قرار گرفت، تحولات بعدی، روی کار آمدن ترامپ، وعده های سعودی ها، کمک های بی حد و مرز عربستان سعودی به آمریکایی ها و برخی از متحدینشان و مجموعه ای شرایط دیگر منجر به آن شد که ترامپ دریافت در این منطقه غیر از نفت، گاو شیرده ای هم وجود دارد و با خود اندیشید که چرا از این موقعیت استفاده نکند، ضمن اینکه چون تصمیم سیستم سیاسی آمریکا در پایان دوره اوباما به خروج نظامیانش از منطقه بود، ترامپ هم در شعارهای تبلیغاتی اش از این مسئله استفاده و بر آن تاکید کرد.
وی افزود: زمانی در جمهوری اسلامی ایران اعلام می کردیم که آمریکا به هر کشوری که وارد می شود محصولی جز ناامنی برای آن منطقه در پی ندارند، ممکن است این سوال پیش بیاید که آمریکائیها در امارات نیز حضور دارند چرا امارات ویران نیست و اما افغانستان ویران است، در کشوری مثل امارات که منابع نفتی و گازی دارد سیاست آمریکا مبنی بر این است که هفتاد درصد منابع چنین کشوری را غارت می کنند و سی درصد باقیمانده را هم اختصاص می دهند به جمعیت کمتر از دو سه میلیونی این کشورها، این اصلا قابل مقایسه نیست.
امیرعبدالهیان تصریح کرد که برخی از این کشورها جمعیت بسیار کمی دارند برای مثال حدود ده سال پیش که من سفیر بحرین بودم به خاطر دارم که جمعیت واقعی بحرین حدود 740 هزار نفر بود، نیروی کار خارجی در آن کشور یک میلیون و هشتصد هزار نفر بود، لذا به لحاظ جمعیت نمی توان عراق را که از پیشینه تاریخی و تمدنی گسترده ای برخوردار است را با امارات تازه تاسیس مقایسه کرد. آمریکایی ها با چشمداشت های نفتی و اقتصادی وارد این کشورها شدند و مردم هم می بینند که بعد از گذشت بیش از دو دهه همان کسانی که در ابتدای امر قرار بود توسط آمریکا حذف شوند هم اکنون شدند طرف مذاکره با آمریکا و 60 درصد خاک افغانستان در اختیار آنها قرار گرفته است. آیا برای افغانستان امنیت آمد؟رفاه آمد؟
وی خاطرنشان کرد که مردم عراق به خوبی از نزدیک دیدند چه در زمان داعش، چه پیش از آن و اقدامات نظامیان آمریکا، بعثی ها، چه اندازه شهید داده اند و آسیب دیدند و همه اینها ارمغانی است که آمریکا برایشان آورده است، لذا مردم منطقه متوجه ماجرا هستند.
وی با اشاره به نقض آشکار حریم هوایی عراق در ماجرای ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط آمریکایی‌ها گفت: آن‌ها حاکمیت ملی عراق را نقض می‌کنند، بزرگترین فرمانده ملی مبارزه با داعش را مورد هدف قرار می‌دهند، حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را نقض می‌کنند و مقام رسمی جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار می دهند. آیا آمریکا آمده است تا به مردم عراق کمک کند، آمریکا آمده است دموکراسی برای این کشور بیاورد؟ حال آنکه حتی ریشه فساد اداری در عراق را آمریکایی‌ها بنیان گذاشتند در عراق، هنوز پرونده اختلاس سه میلیارد دلاری آقای برمر در عراق باز است و شکایت های فراوانی در آن قرار دارد.
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل افزود: آمریکا در زمان اشغال عراق شرکت های خصوصی در این کشور تاسیس کرد و اعلام کرد که هر کس در زمینه نفت و پتروشیمی می خواهد با عراق همکاری کند باید در ابتدا از این شرکت مجوز بگیرد، و بعد هر کسی که خواستار معامله با عراق بود باید 10 درصد پورسانت به یک مقام عراقی میداد و چهل درصد به آن شرکت، به صورت آمدند و فساد اداری و اقتصادی را در بخشی از ساختار سیاسی عراق نهادینه کردند و مردم به خوبی این مسائل را می بینند و می فهمند که آن طرفی که مدعی امنیت بود هم اکنون عامل به هم ریختگی، نا امنی، آشوب و فساد شده است در کشورشان.
وی یادآور شد که آمریکایی ها به خوبی می دانند که منطقه پیش از ترور شهیدان قاسم سلیمانی و المهندس با زمان پس از ترور این بزرگواران تفاوت دارد، این منطقه برای آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدانشان هرگز یک منطقه خوش آب و هوایی نخواهد بود. ایران در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت نمی کند اما به آن‌ها دوستانه مشورت می دهد که به نفع کشورهای منطقه است که آمریکایی که حضورش باعث ناامنی است، از این کشورها خارج شود.
امیرعبدالهیان ضمن تاکید به این موضوع که ارتباط مستقیمی میان ترور سردار سلیمانی و المهندس با رونمایی از طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی موسوم به معامله قرن وجود دارد، گفت: براثر پاسخ قوی که ایران به آمریکا داد حیثیت آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم تا امروز به این حد بر باد نرفته بود، آمریکایی ها حیثیت خود را در این حماقتی که کردند از دست دادند. نتیجه این شد که در داخل ایران و منطقه سردار سلیمانی که سالها تبلیغ کرده بودند که تروریست است تبدیل شد به محبوب مردم و در داخل ایران حضور ده ها میلیونی در مراسم تشییع جنازه ایشان را شاهد بودیم، پیوند مردم ایران و عراق در همخون شدن پیکر سردار سلیمانی و المهندس تقویت شد. آمریکایی ها در مقابله به مثل ایران به وضعیتی رسیدند که اگر تا قبل از آن توازن به نفع آمریکا بود و با عربده کشی می توانست امنیت خود را حفظ کند، همه متحدین آمریکا و مردم منطقه دیدند که آمریکا برای حفظ بزرگترین پایگاه استراتژیک خود در منطقه نمی تواند از خود دفاع کند. چطور می تواند در یک پیمان امنیتی از عراق دفاع کند؟ از امارات و عربستان دفاع کند؟
وی خاطرنشان کرد: اگر از من بپرسید سردار سلیمانی در دوران حیاتش چه کرد در پاسخ می گویم که سردار سلیمانی در دوره حیاتش توازن را به نفع امنیت مردم منطقه تغییر داد. اسرائیل قرار بود از نیل تا فرات را درنوردد اما امروز، اسرائیل در میان دوارهای بتونی و سیمانی چند متری زندانیست، حتی یهودی ها به اسارت صهیونیست ها در آمده اند در این زندانی که اسمش را گذاشته اند اسرائیل. اسرائیل برنامه داشت تا بخش هایی از کشورهای عربی را به خاک خود الحاق کند اما دو دهه تلاش سردار سلیمانی و جمهوری اسلامی و محور مقاومت معادله را تغییر داد، امروز اسرائیلی با ذلت باید معامله قرنی را مطرح کنند که در آن امنیت خودشان را گدایی می کنند. آنها مجبور هستند در همین قطعات بتنی محفوظ شوند و از نیل و فرات فاصله بگیرند و غزه و کرانه را به رسمیت بشناسند.
وی یادآور شد که در دوران شهادت سردار نیز ایران توانست با حمله موشکی به پایگاه آمریکا هیمنه این کشور در منطقه را فرو بریزد، آمریکایی برای اینکه بتوانند این فضا را مدیریت کنند نیاز داشتند یک سناریو جدید را مطرح کنند و به همین خاطر روی معامله قرن متمرکز شدند و خواستند بگویند قدیمی ترین پرونده خاورمیانه را حل کردیم تا جهانیان را از شوک حمله به پایگاه خود منحرف کنند.
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل معامله قرن را یک مجموعه تنظیم شده در اسرائیل با جلدی آمریکایی دانست و گفت: بررسی ها نشان می دهد 10 سال قبل تمام مفاد معامله قرن توسط رژیم صهیونیستی به تشکیلات خودگردان ارائه شده بود و خواستار صلح شدند، این بدین معناست که تمام ادعاهای مطرح شده از سوی ترامپ و دامادش مبنی بر طرح جدید، کذب است.
وی در خصوص واقعیت این طرح خاطرنشان کرد که به واسطه آن اسرائیلی‌ها هر منطقه ای را که روی زمین اشغال کردند آن را به واسطه این معامله تثبیت کردند و می گویند به همین وضعیت باقی بماند، در حوزه امنیتی نیز بسیار مسخره و غیرقابل قبول است آنها می گویند تامین امنیت مناطق فلسطینی در زمان حمله دشمن خارجی برعهده اسرائیل است، مسخره تر اینست که در این طرح وظیفه نیروی پلیس فلسطین مقابله با طرح های تروریستی علیه اسرائیل، آمریکا، مصر و چند کشور دیگر است که آوارگان فلسطینی در آن حضور دارند. خروجی طرح معامله قرن یک کشور کامل اسرائیلی و یک دهکده پراکنده بدون حاکمیت فلسطینی است. اگر بر فرض محال این طرح اجرا شود کشوری به اسم فلسطین خواهیم داشت، بدون ارتش، بدون حریم و مرز زمینی مشخص، بدون حریم هوایی و بدون حاکمیت مستقل؛ این طرح به قدری گستاخانه تنظیم شده است که حتی همه این ذلت را فلسطینی ها اگر بپذیرند اسرائیلی ها مجدد می گویند در مذاکرات صلح طرف فلسطینی باید متعهد شود هر اقدامی که دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه آنها کرد هیچ زمان حق شکایت در دادگاه های بین المللی علیه اسرائیل و آمریکا را ندارند؛ از سوی دیگر تمام امکاناتی که قرار است برای فلسطینی ها تعبیه شود از بندر و فرودگاه با هزینه کشورهای شیرده منطقه ما تامین شود و موکول شده است به زمانی که امنیت اسرائیل برقرار شود، لذا این یک طرح ساختگی و بی اساس است.
وی هم‌چنین در خصوص پیشنهاد ایران برای حل مسئله فلسطین گفت: جهان اسلام می تواند حول یک طرح واقع بینانه توافق کند و زخم دیرینه فلسطین و معضل صلح در خاورمیانه را حل کند، این طرح برگزاری رفراندم در فلسطین است، که بیش از دو دهه در سخنان امام خامنه ای مطرح شده است و یک طرح کاملا دمکراتیک و سیاسی است نه مشابه طرح معامله قرن آقای ترامپ که می خواهد با زور خود و پول کشورهای منطقه آن را اجرا کند. ما با صدای بلند می گوییم در مقابل توسعه طلبی رژیم صهیونیستی به حزب الله شیعی لبنان و به حماس و جهاداسلامی اهل سنت فلسطین کمک کردیم و در همه پیروزی آنها نقش داشتیم اما در مقابل این حمایت، طرح سیاسی نیز ایران دارد.
امیرعبدالهیان با اشاره به این‌که «ایران طرح چهار ماده ای را برای حل مسئله فلسطین به سازمان ملل ارائه داده است» گفت: در بند اول آن آمده است که حق بازگشت فلسطینیان به سرزمینشان در نظر گرفته شود، مکانیزم جمهوری اسلامی ایران برای این موضوع به این شکل است که یک گروه بین المللی و فلسطینی برای سرشماری با نظارت سازمان ملل در بین ساکنان اسیر فلسطینی در سرزمین های اشغالی و در محل هایی که آوارگان فلسطینی حضور دارند، انجام شود، دو برگزاری رفراندوم برای تعیین نوع نظام سیاسی که ساکنین اصلی فلسطین از مسلمانان، یهودیان و مسحیان مدنظر دارند، برگزار می شود، پس از تعیین نوع حکومت، شرایط مهاجرین یهودی که اجدادشان در فلسطین ساکن نبودند باید مشخص شود. جمهوری اسلامی ایران برای تامین هزینه این طرح نیز پیش بینی کرده است که صندوقی بین المللی با حمایت جامعه جهانی و نظارت سازمان ملل برای حل مسئله فلسطین تشکیل شود.
وی یادآور شد: صهیونیست هایی که به صورت خودخوانده در فلسطین اشغالی مستقر شده اند به یهودی ها هم ظلم می کنند، باید آنها را رها کنند و اجازه دهند که یهودی های اصیل ساکن فلسطین به زندگی خود در آنجا ادامه دهند، لذا این طرح جمهوری اسلامی ایران، طرح واقع بینانه است که اگر جهان اسلام حول محور این طرح گفتگو داشته باشد می تواند با طرح های پوشالی، بی اساس و یک طرفه ی صهیونیستی معامله قرن آمریکایی، اسرائیلی مقابله کنند و جایگزین خوب و واقعی داشته باشند.
امیرعبدالهیان با اشاره به بحرانی که امروز عراق به آن گرفتار است گفت: بزرگترین معضل عراق امروز مداخله آمریکا و کشورهای مداخله گری است که مانع برقراری ثبات و امنیت در این کشور می شوند، جمهوری اسلامی ایران کشوری است که بیشترین سود را از ثبات، امنیت و آرامش در عراق می برد اما دشمنان عراق از نا امنی در این کشور سود می‌برند. دولتمردان عراق توافق کردند برای تعیین نخست وزیر جدید صرف نظر از اختلاف دیدگاههای که ممکن است در داخل عراق وجود داشته باشد اقدام کنند، من معتقدم که چنانچه مجلس عراق تصمیم قاطعی در این رابطه بگیرد، این کشور می تواند در مسیر آرامش قرار بگیرد، ثبات و امنیت می تواند به این کشور بازگردد و در مسیر رشد قرار گیرد.
وی در خصوص بحران اخیر در سوریه، عملیات ادلب و تشدید درگیری میان ترکیه و سوریه در ادلب گفت: کانون میکروبی که همچنان در سوریه باقی مانده است، تروریست هایی هستند که در ادلب هستند، سازمان ملل هم در این بحران نقش غیر سازنده داشت چون گروههای تروریستی در هر منطقه ای که محاصره می شدند سازمان ملل درخواست می کرد که راهی برای این تروریست ها باز شود که بتوانند به ادلب منتقل شوند و در نتیجه همه این تروریست ها در ادلب جمع شدند و امروز صحبت از این است که هزاران تروریست خارجی و چند هزار تروریست غیر خارجی در ادلب حضور دارند.
وی یادآور شد که سازمان ملل در صورت جدی بودن برای مقابله با داعش می توانست، تکلیف داعش را روشن کند، خانواده های آن ها را جداکنند و تروریست ها را به دادگاهی عادلانه بسپارند، این کار را نکردند، طبیعی است که آرامش به سوریه بازنخواهد گشت مگر اینکه کانون تروریستی که در ادلب از بین برود و طرف های فعال در سوریه می توانند بدون گزینه نظامی پرونده ادلب را حل کنند و آرامش به ادلب برگردد و تروریست ها خاک ادلب را ترک کنند.
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل درخصوص مسائل اخیر در لبنان و انتخاب حسن دیاب به عنوان نخست وزیر دولت جدید لبنان تصریح کرد: رهبران سیاسی در لبنان بحرانی که در این کشور ایجاد شد را با موفقیت مدیریت کردند و انتخاب نخست وزیر و معرفی وی به پارلمان لبنان، گام مثبتی قلمداد می شود و طی روزهای آینده و در زمان نه چندان دور قرار است که کابینه وی رای اعتماد بگیرد و خیلی خوش بین هستیم که تحولات در مسیر استقرار و آرامش در لبنان پیش برود.
کد مطلب : ۱۴۸۳۳۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}