۰

پردیس ملت میزبان خروج حاتمی کیا

تاریخ انتشار
جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۸
پردیس ملت میزبان خروج حاتمی کیا
به گزارش عصر تعادل هفتمین روز جشنواره سی و هشتم فیلم فجر با نمایش فیلم‌هایی همراه است که پیش از این کمتر تصویری از آنها منتشر شده و بیشتر کنجکاوی اصحاب رسانه را برانگیخته‌اند؛ مانند «خروج» آخرین ساخته «ابراهیم حاتمی‌کیا».

امیرعباس رفیعی اولین فیلم سینمایی خود را با سرمایه گذاری سازمان اوج، برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده کرده است. لباس شخصی اتفاقات مربوط به دهه ۶۰ را روایت می‌کند. با توضیح یک خطی که درباره این فیلم وجود دارد، می‌توان حدس زد که موضوع این فیلم سینمایی همان تصور عامی است که از لباس شخصی داریم. نیروهای امنیتی که در ظاهر فعالیت‌ واقعی شان خیلی مشخص نیست.

به تصویر کشیدن اتفاقات سال ۶۰-۶۱ خصوصا آن‌هایی که به حزب توده مربوط است، باعث جنجالی‌تر شدن این فیلم سینمایی شده است. کارگردان فیلم در مصاحبه‌ای گفته بود از آن‌جایی که افراد درگیر در این اتفاقات زنده هستند و می‌توانستم بدون واسطه سراغ‌شان بروم و تمام تلاشم این بود که هیچ ممیزی از هیچ طیف و گروهی نداشته باشم.

مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری بازیگران این فیلم سینمایی هستند. این فیلم سینمایی ساعت ۱۳.۰۳۰ در سانس اول به نمایش در می آید.

ابراهیم حاتمی‌کیا نزدیک ده سال قبل زمانی که درگیر ساخت فیلم‌های سینمایی‌اش بود به سوژه‌هایی برخورد کرد که هر کدام به تنهایی قابلیت تبدیل شدن به سوژه یک فیلم بلند را داشتند. مسائلی که در زمان ساخت فیلم‌های دعوت و گزارش یک جشن پیش آمد باعث شد او ابتدا به فکر ساختن یک مستند داستانی بلند بیفتد. اما طرحی که در ذهن ابراهیم حاتمی‌کیا شکل گرفت در نهایت منجر به ساخت فیلمی شد که امسال ساعت ۱۶.۳۰ در کاخ جشنواره به نمایش در می‌آید.

فیلم سینمایی خروج مشکلات معیشتی کشاورزان را روایت می‌کند و شرایط خاص اقتصادی مردم محروم کشور را به تصویر کشیده است. درونمایه اصلی این فیلم سینمایی اعتراض است. معترضی که می‌خواهد صدای خود را به دیگران برساند.

فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی‌ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی‌پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پور ایمان و محسن صادقی نسب بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.  

نیکی کریمی تنها کارگردان زنی است که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. او که با فیلم سینمایی شیفت شب، حضور در جشنواره را تجربه کرده است امسال کارگردانی فیلمی را برعهده گرفته که هادی حجازی‌فر فیلمنامه آن را به رشته تحریر درآورده است.

هادی حجازی‌فر، سحر دولتشاهی، جواد عزتی، دانیال نوروش، یوسفعلی دریادل و مه‌لقا می‌نوش ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

آتابای که نام طایفه‌ای از ترکمانان ساکن ایران است، از آن‌جا که هیچ خبر و خلاصه‌ای از تازه‌ترین اثر نیکی کریمی در جایگاه کارگردان وجود ندارد، نمی‌توان گفت موضوع اصلی چیست و آیا ربطی به زندگی سرلشکر دکتر هادی آتابای از نظامیان برجسته دوره پادشاهی رضاشاه پهلوی دارد یا نه.

ساخت مستند بحران، از آن چیزی که به نظر می‌رسد سخت‌تر است. اما واقع‌گرایی همراه شدن تماشاگر با این سبک از مستند اغلب بیشتر از انواع دیگر مستندهاست. بسیاری از منتقدان معتقدند مستند زندگی در میان پرچم‌های جنگی گام بلند یک فیلم‌ساز در مستند بحران است.

این مستند که ساعت ۲۲.۳۰ در کاخ جشنواره اکران می‌شود را محسن اسلام‌زاده ساخته است. او حضور داعش در بخشی از افغانستان به تصویر می‌کشد. از زمانی که گروه تروریستی داعش شکل گرفتند، مستندهای زیادی در خصوص آن شکل گرفته‌اند. نکته ای که شاید مستند زندگی در میان پرچم‌های جنگی را کمی متمایز می‌کند حضور پر رنگ کارگردان به عنوان یکی از پرسوناژهای فیلم است که قصد دارد حقیقت حضور داعش در افغانستان را به نمایش بگذارد.

 فیلم کوتاه مادر برفی را مرجان خسروی برای حضور در جشنواره فیلم فجر ساخته است. در این فیلم پسر نوجوانی قصد دارد جان همسر باردار خود را در شرایط سخت و برفی در یک روستایی صعب‌العبور نجات دهد، اما هیچکدام از اهالی روستا حاضر به کمک کردن به او نیستند.

عباس پرویزی، حبیب تاجمیری، فاطمه نصیری، حدیث نجفی، شهلا خدادادی بازیگران اصلی فیلم مادر برفی هستند.  

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال جاری همزمان با گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده برگزار می‌شود. در این دوره جشنواره آمار نهایی فیلم‌های پذیرفته شده ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۰ فیلم در بخش نگاه نو، ۱۰ فیلم در بخش فیلم کوتاه و ۱۰ فیلم در بخش مستند به نمایش در می‌آیند که بعضی آثار پذیرفته شده در بخش نگاه نو در بخش سودای سیمرغ نیز با دیگر آثار رقابت دارند.

این جشنواره شامل بخش های مختلف؛ از جمله مسابقه سینمای ایران یا سودای سیمرغ (فیلم های سینمایی داستانی/ پویانمایی فیلم‌های بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش از سازمان سینمایی باشند و تا قبل از بهمن ۱۳۹۸ اکران عمومی نشده و در هیچ‌یک از رویدادها و جشنواره‌های سینمایی داخلی و خارجی به نمایش در نیامده باشند)، نگاه نو (فیلم اول کارگردان: داستانی/ پویانمایی فیلمساز یا کارگردان اول، به هنرمندی اطلاق می‌شود که برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین بار، مجوزهای لازم و قانونی را از سازمان سینمایی کسب کرده باشد و پیش از این اثری از وی به عنوان فیلم سینمایی اکران یا در رویدادهای داخلی یا خارجی معرفی نشده باشد)، مستند بلند، کوتاه داستانی (با زمان نمایش حداقل ۳ و حداکثر ۱۵ دقیقه)، مسابقه تبلیغات سینمای ایران و مسابقه تجلی اراده ملی است.

جز پردیس ملت به عنوان کاخ اصلی جشنواره که محل نمایش فیلم ها برای اصحاب رسانه است، پردیس سینمایی آزادی، سینما استقلال، پردیس سینمایی ایران‌مال، پردیس سینمایی باغ کتاب، پردیس سینمایی تماشا، سینما جوان، پردیس سینمایی راگا، پردیس سینمایی زندگی، پردیس سینمایی فرهنگ، سینما فجر اسلامشهر (سالن اصلی)، پردیس سینمایی کوروش، پردیس سینمایی کیان، سینما ماندانا، پردیس سینمایی مگامال و موزه سینما در مناطق مختلف شهر تهران، سینماهای مردمی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خواهند بود.
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۱۴۸۳۵۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}