۰

شکایت ۴۸ خانواده شهدای مدافع حرم از دونالد ترامپ

تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۷
شکایت ۴۸ خانواده شهدای مدافع حرم از دونالد ترامپ
به گزارش عصر تعادل«سیدمحمدرضا موسوی فرد» روز شنبه در نشست خبری تبیین دعوی حقوقی خانواده مدافعان حرم علیه آمریکا اظهار داشت: بر اساس قوانین بین الملل تصمیم گرفتیم که از برخی مقام‌های آمریکایی و در راس آن دونالد ترامپ و کسانی که در ترور حاج قاسم سلیمانی نقش داشته‌اند، شکایت کنیم.

به گفته وی،ما به عنوان یک موسسه حقوقی  فعالیت پژوهشی داریم، برخی خانواده‌های شهدای مدافع حرم از ما خواستند که از برخی مقامات آمریکایی به دلیل نقش ایالات متحده در شکل‌گیری داعش و گروه‌های تروریستی شکایت کنند.
وی عنوان کرد: ما وارد فاز مطالعاتی در این حوزه شدیم و به  ابعاد متعددی از نقش آمریکا در ایجاد گروه‌های تروریستی تکفیری تحت لوای جنگ‌های نیابتی دست یافتیم.
مدیرعامل موسسه حقوقی نوین عدالت جاهد با اشاره به فرمایش رهبری در موضوع انتقام سخت، افزود: هر ایرانی موظف است بر حسب وظیفه و تخصص خود به تحقق دفاع سخت مبادرت کند و اقدامی که ما از لحاظ حقوقی پیگیری می‌کنیم نیز وظیفه ما به عنوان فعالان حقوقی بوده و لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری است.  
موسوی‌فرد خاطرنشان کرد: براساس قوانین داخلی کشور از سال ۹۰ ما مبانی حقوقی برای پیگیری اتباع آمریکا که علیه منافع کشورمان اقدام انجام داده‌اند را در دادگاه‌های داخلی داریم.

وی اضافه کرد: بر این اساس ۴۸ خانواده مدافع حرم در این طرح دعوی هستند و این دادخواست بعد از ترور شهید سردار سلیمانی بسیار مطرح شد.
مدیرعامل موسسه حقوقی نوین عدالت گفت: براساس قوانین بین الملل ما نمی‌توانستیم علیه دولت آمریکا طرح دعوی کنیم و از این رو تصمیم گرفتیم که از مقام‌های آمریکایی و در راس آن دونالد ترامپ و کسانی که به صورت مستقیم در ترور حاج قاسم سلیمانی نقش داشته‌اند، شکایت کنیم.
موسوی‌فرد افزود: بعد از ترور شهید سلیمانی مقاله‌ای در آمریکا چاپ شد که رییس جمهوری این کشور حق نداشته دست به این ترور بزند و کار ترامپ غیرقانونی و قتل عمد بوده است و براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی مقام رسمی یک کشور که مهمان کشوری دیگر است، کسی حق دست درازی به وی را ندارد.
 این فعال حقوقی خاطرنشان کرد: قاضی دادگاه نورنبرگ نیز ترور سردار سلیمانی را غیرقانونی دانسته و تصمیم ترامپ را تقبیح کرده بود که نشان می‌دهد همه جهان مخالف این کار آمریکایی‌ها هستند.
مدیرعامل موسسه حقوقی نوین عدالت جاهد افزود: ما در دادخواست خود به دیپلماسی توییتری ترامپ و قبول مسئولیت ترور سردار سلیمانی و همچنین به موضوع جنگ نیابتی که از دوران ریگان مطرح شد، اشاره کردیم.  
وی گفت: مدارک و مستندات ما منابع ارجاعی از رسانه‌های غربی است که خودشان به آن اذعان کرده‌اند و در واقع مورد قبول دولت آمریکا است. همچنین به توییت‌های نمایندگان کنگره آمریکا اشاره شده که در آنها به حمایت دولت آمریکا از تروریست‌ها اشاره شده‌ است.

مدیرعامل موسسه حقوقی نوین عدالت گفت: آمریکایی‌ها در سوریه با یک بازی نام گروه تروریستی جبهه النصره را تغییر داده و از گروه جدید حمایت کردند که ناقض حقوق بین‌الملل است.
موسوی‌فرد با اشاره به غارت آثار باستانی سوریه و پالمیرا اظهار داشت: بر اساس قوانین یونسکو تعدی به آثار فرهنگی و باستانی جرم است ولی آثار باستانی غارت شده سوریه از سوی داعش، در سایت‌های آمریکا به فروش می‌رود.
وی ادامه داد: آمریکا اعلام کرده که در ترور سردار سلیمانی به توافق امنیتی خود با عراق استناد می‌کند که این درست نیست چرا که اولا هیچ عملیات نظامی در حال انجام نبود و همچنین واشنگتن فرمانده حشدالشعبی به عنوان یک مقام رسمی عراقی را ترور کرده است که این موضوعات ناقض توافق امنیتی آمریکا با بغداد است.
مدیرعامل موسسه حقوقی نوین عدالت خاطرنشان کرد: رییس جمهوری تروریست آمریکا بعد از ترور شهید سلیمانی پرچم آمریکا را در توییت خود منتشر کرد و همین موضوع سبب شد، تا خانواده‌های مدافع حرم بر خواسته خود بیشتر پافشاری کرده و خواستار محاکمه ترامپ در دادگاه شدند.
موسوی‌فرد اضافه کرد: طرح دعوی ما براساس طرح مسئولیت مدنی است و تلاش ما برای به محاکمه کشاندن مسئولین آمریکایی در دادگاه صالحه است و انتظار داریم که رییس قوه قضائیه روند این پرونده را تسریع بخشیده و دادرسی عادلانه‌ای را در دادگاه ویژه انجام دهند.
وی گفت: سربازان ما براساس دعوت دولت مرکزی کشورهای عراق و سوریه به این کشورها بر اساس منشور سازمان ملل رفته بودند و به فرماندهی آنها کمک مستشاری می‌کردند. رییس جمهوری روسیه نیز در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد برای حضور نیروهای نظامی کشورش در سوریه نیز به همین موضوع اشاره کرد.
مدیرعامل موسسه حقوقی نوین عدالت جاهد ادامه داد: ما امیدواریم بتوانیم که اقدام حقوقی خود را در قالب انتقام سخت انجام دهیم و به خانواده شهدا ادای دین کنیم.
موسوی فرد با بیان این که بر اساس حقوق بین الملل دولت ها را نمی توان مورد دادخواست قرار داد و فقط می‌توان مقامات را به عنوان مسئول مورد پیگرد قرار داد، گفت: قوانین خود را به رسمیت می شناسیم و اولین گام حقوقی ما نگاه به داخل بوده و با استفاده از روند حقوقی کشور، در مراحل بعد به سراغ دادگاه بین‌المللی می رویم و در این راستا دادخواست خود را ترجمه و به طرف آمریکایی خواهیم داد.
وی اظهار داشت: کار ما دقیقا اقدام متقابل در برابر اقدامات آمریکایی است که با پتانسیل داخلی کشور خود علیه ایران کارهایی انجام می دهد و اموال ایران را بلوکه می‌کنند و ما نیز با قوانین داخلی در برابر آمریکا دست به اقدام متقابل می‌زنیم.
مدیرعامل موسسه حقوقی نوین عدالت در مورد ضمانت اجرای دعوی خود تصریح کرد: کار ما اصلا نمایشی نیست. ایران با برخی از کشورهای دیگری که با آمریکا در ارتباط هستند، توافقاتی دارد و باید بگویم ایالات متحده در این کشورها منابع و منافعی دارد و در زمانی که دعوی ما به نتیجه رسید، درخواست بلوکه کردن این اموال را خواهیم داد.
موسوی فرد افزود: همانند تعبیری که رهبر انقلاب اسلامی در مورد حمله به عین الاسد آن را سیلی کوچک نامیدند، ما نیز تلاش می کنیم در دعوی حقوقی خود قدرت ایران را به رخ بکشیم.  
وی یادآور شد: شرکتی مانند بلک واتر به عنوان شرکتی آمریکایی در آموزش داعش نقش داشته‌است. بر اساس قوانین بین الملل شرکت های تسلیحاتی باید فروش خود را به صورت قانونی انجام دهند. ما بر اساس اسنادی که داریم، نشان داده‌ایم که این شرکت‌ها تحت نظر هیئت حاکمه آمریکا به گروه‌های تروریستی سلاح فروخته‌اند.
 این فعال حقوقی با بیان این که دادخواست این موسسه به قوه قضاییه ارسال شده گفت: در این دادخواست اقرارهای مقام های رسمی آمریکا و شخص ترامپ در نقش باراک اوباما در ایجاد و گسترش داعش وجود دارد. همچنین با استناد به کتاب خاطرات هیلاری کلینتون در مورد تلاش آمریکا برای به رسمیت بخشیدن داعش به اقدامات ایالات متحده در حمایت از تروریسم اشاره شده است.

موسوی فرد افزود: توییت های ترامپ در مورد ترور شهید سلیمانی وجود دارد که بر اساس قوانین داخلی آمریکا، مصداق قتل عمد است در این دادخواست آمده است.

مدیرعامل موسسه حقوقی نوین عدالت ادامه داد: دعوای طرح شده در حال حاضر با بیش از ۴۸ خواهان ایرانی از خانواده مبارزین کشته شده در جبهه‌های مقابله با تروریسم در سوریه و عراق بوده که در ایران تحت عنوان شهدای مدافع حرم یاد می‌شود، است.

وی گفت: این دعوا علیه ۱۹ خوانده آمریکایی شامل مقام‌های تصمیم گیر و هدایت کننده عملیاتی تروریستی مانند شخص دونالد ترامپ و روسای جمهور قبلی آمریکا، هواپیمایی پان آمریکن، نیروی تروریستی سنتکام، وزیران خارجه و خزانه‌داری آمریکا، نیروی دریایی آمریکا، مایک اسپر وزیر دفاع آمریکا و نیز افراد خصوصی و شرکت‌های مساعدت کننده به عملیات‌های تروریستی است.

موسوی فرد افزود: ما در دعوی خود اثبات کرده ایم که پمپئو نقش اصلی را در ترور سردار سلیمانی داشته‌است. وی در خاطرات خود نیز اشاره کرده است که از زمانی که در سازمان سیا بوده، تصمیم به این کار داشته که نشان می‌دهد کار آمریکا خلاف عرف و رویه‌های معمول حقوقی و دیپلماتیک است.

مدیرعامل موسسه حقوقی نوین عدالت ادامه داد: همچنین در این دادخواست نقش مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد، تقویت و گسترش داعش، جبهه النصره و احرار الشام به صورت مستند در دعوی ما آورده شده‌است. ما حتی در ضمایم دعوی خود سخنان اوباما در مورد آمادگی آمریکا برای آموزش داعش را آورده ایم. حتی اظهارات جان کری در گفتگو با خبرنگار بی بی سی که گفته آمریکا مجبور بوده است از داعش حمایت کند را ارائه کرده‌ایم.

وی با بیان این که به کرات مشاهده شده که آمریکایی‌ها هدایت عملیات های تروریستی متعددی علیه مبارزین ایرانی داشته اند، افزود: آمریکایی‌ها مساعدت مالی، ‌پشتیبانی اطلاعاتی و حتی نظامی به صورت مستقیم به نیروهای داعش و سایر نیروهای تروریستی در منطقه داشته اند در دادخواست ارایه شده است.

موسوی فرد تاکید کرد: ما انبوهی از اقرارهای صریح آمریکایی ها در حمایت از داعش و تلاش برای جلوگیری از نابودی آن را در اختیار داریم که به دادگاه ارایه خواهیم کرد.

مدیرعامل موسسه حقوقی نوین عدالت ادامه داد: ما اراده اجرایی و اخذ غرامت از تمامی خواندگان در سراسر دنیا داریم و می دانیم افراد مسئول فعلی اموال متعدد و پراکنده ای در سراسر جهان دارند و به سراغ اموال تک تک این افراد خواهیم رفت.

وی به اهداف طرح دعوا اشاره کرد و گفت: اولین هدف، جبران بخشی از خسارت های وارده به خانواده مدافعین و مبارزین تروریست از طریق مصادره و اجرای این احکام در کشورهای مختلف دنیاست. ما در این اقدام حقوقی، دولت آمریکا را به عنوان خوانده و مقصر نخواستیم، بلکه مقام هایی که سیاست گذار یا مجری سیاست‌های هدایت کننده عملیات تروریستی بوده‌اند، به عنوان خوانده قرار داده ایم.

موسوی فرد افزود: پس از صدور این آرا در هر جا دنیا مالی از این افراد و شرکت ها پیدا کنیم، ‌توقیف خواهیم کرد و بخشی از خسارت اعمال تروریستی خواندگان را به قربانیان برمی‌گردانیم.

وی تاکید کرد: این نهضت ادامه داد، ما از همه خانواده های قربانی اقدامات تروریستی آمریکا تقاضای طرح شکایت علیه عوامل و مسببین آنها را داریم و آماده کمک در این زمینه هستیم چرا که شرکت ها و اشخاص حقوقی مسوول، اموال متعددی در سراسر دنیا دارند، ما به راحتی قادر به توقیف و اخذ خسارات وارده به خانواده‌های آنها خواهیم بود.

مدیرعامل موسسه حقوقی نوین عدالت گفت: حقوق بین‌الملل محصول و نتیجه تمدن بشریت است و میراث مشترک بشریت تلقی می شود، دولت فعلی آمریکا و برخی مقام های آنها در حال حاضر ستون‌ها و اصول اصلی این میراث مشترک بشریت را هدف قرار داده اند، بسیاری از قواعد بنیادین حقوقی بین الملل را نقض می کنند به طوری که تارعنکبوتی از این حقوق باقی نمانده است.

وی افزود: علیرغم این که تعهد به حفظ صلح و بین المللی داده است و خودش به عنوان یکی از اعضای اصلی شورای امنیت برای اعاده صلح و امنیت بین المللی است، در حال حاضر به عنوان یکی از عوامل اصلی نقض صلح و امنیت بین المللی فعالیت می کند. تعهدات و ارزش های بی شمار انسانی را نادیده گرفته است.

موسوی فرد تاکید کرد: از جوامع حقوقی مخصوصا حقوقدانان بین الملل تقاضا داریم، به پویش مقابله با نقض حقوق بین الملل و ارزش های انسانی توسط آمریکا بپیوندند و از کیان این حقوق که محصول تعامل و همزیستی بین المللی است دفاع کنند.

 
 
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۱۴۸۴۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}