۰

آغاز فروش اوراق «گواهی ظرفیت» ساخت نیروگاه از هفته آینده

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۳
آغاز فروش اوراق «گواهی ظرفیت» ساخت نیروگاه از هفته آینده
به گزارش عصر تعادل سید علی حسینی امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اقدامات بورس انرژی در سال ۹۸ اشاره کرد و اظهار داشت: عرضه فرآورده‌های اصلی نفت از جمله اقدامات مهمی بود که سال گذشته وعده آن را داده بودیم و اکنون آن را به انجام رساندیم.

وی ادامه داد: فرآورده‌های نفتی اصلی تولید پالایشگاه‌ها شامل بنزین، گاز مایع، نفت کوره، نفت سفید و نفت گاز، امسال در بورس انرژی مورد معامله قرار گرفتند.

حسینی با بیان اینکه حجم زیادی از فرآورده‌های اصلی نفت از قابلیت صادرات برخوردارند، گفت: با توجه به راه‌اندازی فاز ۴ ستاره خلیج فارس در سال جاری و همچنین سهمیه‌بندی بنزین به مازاد قابل صادرات بنزین دست پیدا کردیم که عرضه آنها از طریق بورس انرژی در سطح بین الملل آغاز شد.

مدیر عامل بورس انرژی با بیان اینکه بازار فرآورده‌های اصلی نفتی به عنوان بازار خوب و پررونقی در بورس انرژی محسوب می‌شود، گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته از سوی بورس انرژی در سال جاری علاوه بر رفع انتظارات وزارت نفت، زمینه استقبال تجار و خریداران بزرگ از میزان و نحوه عرضه در بورس انرژی فراهم شد که امیدواریم این سیاست به صورت مستمر و منظم ادامه یابد.

وی افزود: اقدام دیگر انجام شده از سوی بورس انرژی در حوزه انتشار اوراق بهادار بود که به تامین مالی شرکت‌های فعال در صنعت انرژی مانند نیروگاه‌ها و شرکت‌هایی که در تولید نفت و فرآورده‌های نفتی فعالیت دارند، کمک می‌کند.

حسینی اظهار داشت: امسال نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان عرضه اولیه اوراق داشتیم که پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه این اوراق جای خود را در بین بازیگران بزرگ تامین مالی پیدا کرده است در سال آینده توسعه پیدا کند.

مدیر عامل بورس انرژی با بیان اینکه بخش دیگر اقدام انجام شده در بورس انرژی در خصوص معاملات برق و راه اندازی بازارهای جدید است، افزود: یکی از این بازارها، بازار اوراق ظرفیت برق است، مصرف‌کننده برق باید در زمان اتصال به شبکه برق و همچنین بعد از اتصال به تناسب انرژی الکتریسیته‌ای که مصرف می‌کند هزینه برق یا انرژی را پرداخت کند.

وی با تاکید بر اینکه برای اتصال به شبکه برق، اوراقی تحت عنوان اوراق ظرفیت تعریف شد، گفت: این اوراق تمام فرآیندهای مستلزم برای اخذ مجوز را طی کرد و مصوبه آن از سوی کمیته فقهی سازمان بورس و شورای عالی بورس که مقررات اجرایی آن در هیات مدیره سازمان بورس و وزارت نیرو انجام می‌شود، اخذ شده است، بنابراین فعالیت این اوراق تا پایان بهمن ماه آغاز خواهد شد.

حسینی خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان خصوصی و دولتی که می‌خواهند به شبکه برق سراسری بپیوندند باید در ابتدا گواهی ظرفیت را در بورس خریداری و بعد فرآیند اتصال را طی کنند.

مدیر عامل بورس انرژی برنامه‌های بورس انرژی در سال ۹۹ را تعمیق و توسعه فعالیت‌های موجود در بورس اعلام کرد و گفت: برای سال آینده در صدد بازاریابی برای تنوع در مقادیر فروش، تسهیل لجستیک و شرایط تحریم خواهیم بود که منجر به تنوع و افزایش خریداران موجود در بورس انرژی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حوزه تامین مالی سعی در افزایش سهم تامین مالی در بخش انرژی داریم، افزود: هر چند که امسال به لحاظ تامین مالی سال خوبی را پشت سر گذاشتیم اما در تلاش هستیم میزان موجود برای سال آینده افزایش یابد.

حسینی اظهار داشت: با توجه به اینکه در حوزه برق در سال جاری زیرساخت معاملات گواهی ظرفیت آماده شده، اکنون در بازار مصرف کنندگان بزرگ سعی در افزایش کدهای معاملاتی داریم که در این زمینه هماهنگی خوبی با وزارت نیرو انجام شده است.
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۱۴۸۴۹۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}