جلالی:

درباره عضویتمان در ان‌پی‌تی بازنگری می کنیم

نامه نیوز , 21 بهمن 1398 ساعت 16:04

سفیر کشورمان در روسیه خاطر نشان کرد: اگر کشورهای غربی به فشارهای خود علیه ایران ادامه دهند، مجبور می‌شویم عضویت در معاهده ان‌پی‌تی را مورد بازبینی قرار دهیم.


به گزارش عصر تعادل، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو امروز (دوشنبه) در یک کنفرانس خبری با تاکید بر اینکه تهران قصد خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را ندارد، گفت: اما اگر کشورهای غربی به فشارهای خود علیه ایران ادامه دهند، مجبور می‌شویم عضویت‌مان در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را مورد بازبینی قرار دهیم.

وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید پارلمان ایران به تازگی مشغول بحث درباره موضوع خروج از ان‌پی‌تی بوده است. به همین دلیل است که اگر ایرانی‌ها، پارلمان و دولت ایران این موضوع را ببینند که فشارها ادامه یابد، آنها تصمیمات دیگری خواهند گرفت.
جلالی خاطر نشان کرد: هرچند که ایران همچنان به ان‌پی‌تی متعهد است و قصدی برای خروج از برجام ندارد.

این دیپلمات ارشد ایران افزود: درباره برجام، باید گفت که ایران عضوی از این توافق است و تعهدات مشخصی در آن دارد. درباره این پنج گام (کاهش تعهدات برجامی) که ما برداشته‌ایم نیز همواره گفته‌ایم که گام‌هایی برگشت‌پذیر هستند. تا به امروز، ما هیچ قصدی برای خروج از برجام نداشته‌ایم.

دولت آمریکا سال گذشته با زیر پا گذاشتن تعهدات خود در برجام به‌طور یک‌جانبه از این توافق خارج شد و سپس تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند.

جمهوری اسلامی ایران نیز پس از گذشت یک سال از اقدام غیر قانونی آمریکا و در پاسخ به بدعهدی طرف‌های اروپایی برای عمل به تعهداتشان و جبران تحریم‌هخای واشنگتن، مطابق با متن برجام اجرای تعهدات هسته‌ای خود را به صورت گام به گام کاهش داد و اکنون محدودیت‌های خود در رابطه با غنی‌سازی اورانیوم و تولید آب سنگین را کنار گذاشته است.

مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌اند که گام‌های ایران قابل بازگشت است به شرط آنکه طرف‌های دیگر توافق به تعهداتشان عمل کنند و برای بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی برجام اقدامی عملی و موثر انجام دهند.

سفیر ایران در روسیه در بخش دیگری از اظهارات روز دوشنبه خود در مسکو همچنین درباره برنامه «اقتصاد بدون نفت» صحبت کرد و آن را مهم‌ترین اولویت اقتصادی کشور عنوان کرد.

وی در این باره گفت: براساس آموزه‌های انقلاب، ما می‌توانیم اقتصاد خود را بدون نفت اداره کنیم و این حربه آمریکا را نیز به طور کامل خنثی کنیم.

جلالی با بیان مصداق‌های مهمی از مقاومت و ایستادگی ملت ایران در دوران دفاع مقدس گفت : در آن دوره سخت ، درحالی که ما حتی سیم خاردار برای دفاع از کشور نداشتیم، آمریکا و غرب پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی را به رژیم بعث عراق تحویل می‌دادند ، اما در برابر مقاومت و پایمردی مردان و زنان ایران ، یک وجب از خاک ایران را از دست ندادیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران افزود: امروز هم آمریکا از کارزار تحریم و فشار حداکثری بهره‌ای نخواهد برد و انقلاب اسلامی استوار و پرقدرت به مسیر خود ادامه خواهد داد.
 


کد مطلب: 148508

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/148508/درباره-عضویتمان-ان-پی-تی-بازنگری-می-کنیم

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir