۰

دو نیروی آمریکایی در اسارت طالبان

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۳
دو نیروی آمریکایی در اسارت طالبان
به گزارش عصر تعادل یک رسانه لبنانی به نقل از منابع خود اعلام کرد، طالبان در حادثه سقوط هواپیمای آمریکایی در «غزنی» دو نیروی آمریکایی را به اسارت گرفته است.

یادهم بهمن ماه بود که خبر سقوط یک هواپیمای نیروی هوایی آمریکا از نوع هواپیما از نوع «بمباردیه E-11A» در «غزنی» افغانستان منتشر شد.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان اعلام کرد، که این گروه هواپیمای مذکور را ساقط کرده و این هواپیما حامل افسران عالیرتبه «سیا» بوده است.

با گذشت دو هفته از این موضوع، آمریکا هنوز هیچ گزارش رسمی درباره علت یا چگونگی سقوط این هواپیما یا سرنشینان آن ارائه نداده است. دو روز پس از حادثه یعنی زمانی که ژنرال «کنت مک‌کنزی» فرمانده نیروهای «سنتکام» مخفیانه به افغانستان آمده بود، اعلام شد تنها دو نظامی آمریکایی در این هواپیما بوده و کشته شده‌اند.

بر اساس ادعای وزارت دفاع آمریکا این دو نظامی کشته شده سرهنگ «پال راس» ۴۶ ساله اهل «گوام» و سروان «رایان فانوف» ۳۰ ساله اهل ایالت نیوهمپشایر بوده‌اند.

اما وب‌سایت لبنانی «العهد» به نقل از منابع اختصاصی خود گزارش داد، این حادثه به شکلی دیگر بوده است.

طبق این گزارش، هواپیمای جاسوسی آمریکا در ابتدا به دلیل نقص فنی و نه حمله طالبان، ناچار به فرود اضطراری می‌شود. پس از این فرود اضطراری طالبان وارد عمل شده و دو آمریکایی حین درگیری کشته می‌شود.

العهد افزود: بر خلاف آنچه پنتاگون ادعا می‌کند سرنشینان این هواپیما بیش از دو نفر بوده‌اند و طالبان دو آمریکایی را نیز به اسارت گرفته‌اند. بر این اساس، اسارت آمریکایی‌های مذکور که به نظر می‌رسد افراد عالیرتبه سیا هستند، برگ برنده‌ای برای طالبان در هر مذاکره‌ای با آمریکایی‌هاست.

به دنبال سقوط یک هواپیمای نظامی آمریکا در افغانستان، یک تحلیلگر انگلیسی آن را بزرگترین خسارت نظامی ایالات متحده در افغانستان در سال‌های اخیر برشمرد.

به نوشته وبگاه «دیفنس وان»، «جوزف دمپسی» تحلیلگر امور نظامی در اندیشکده «مطالعات راهبردی» مستقر در لندن در خصوص این حادثه نوشت، با اینکه نمی‌توان آمار تلفات این هواپیما را تأیید کرد، اما از دست دادن هواپیمای «E11-A» ارتش آمریکا بزرگترین تلفات نیروهای این کشور در افغانستان در دستکم پنج سال گذشته است.
مرجع : فارس
کد مطلب : ۱۴۸۵۴۵
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}