۰

ایران برای مطالعه کرونای جدید همکاری می کند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۱
ایران برای مطالعه کرونای جدید همکاری می کند
به گزارش عصر تعادل مدیرکل بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کرونای جدید، بیماری جدیدی است و ایران می‌تواند در زمینه شناخت آن با چین همکاری داشته باشد.

به گزارش وزارت بهداشت، محسن اسدی لاری در با دیدار سفیر چین، با قدردانی از اقدامات مسئولانه و بسیار موثر دولت چین در زمینه کنترل کرونا افزود: روند نسبتا کاهشی در موارد ابتلا به کرونا مشاهده می شود و براساس آمار، این روند اکنون در حال تثبیت است. به جز ووهان، در سایر استان های چین مشکل خاصی وجود نداشته و در خارج از چین نیز به دلیل همکاری دولت و ملت چین، روند افزایشی ابتلا مشاهده نشده است.

وی گفت: جا دارد، به عنوان یک عضو از وزارت بهداشت ایران، از زحمات شبانه روزی کارکنان بهداشتی کشور چین تشکر کنم.

اسدی لاری بیان کرد: خوشبختانه، تاکنون هیچ موردی از کرونای جدید در ایران مشاهده نشده که این موضوع به علت نظام سلامت بسیار قوی در ایران و تجارب گرانبهایمان در کنترل اپیدمی ها در بحران سیل و زلزله و همچنین، مدیریت راهپیمایی اربعین در عراق، است.

وی ادامه داد: همانطور که دکتر نمکی وزیر بهداشت تاکید کرده اند، ایران دوست دوران سختی ها است و این دوستی و همکاری، راهبردی است و هیچگاه متوقف نخواهد شد، بلکه به سمت توسعه همکاری ها می رویم. همچنین، در تلاش هستیم که همکاری های فناوری پزشکی با کشور چین را گسترش دهیم که این موضوع نیز برعهده معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

اسدی لاری عنوان کرد: نکته چهارم درخصوص امکان همکاری ایران و چین در حوزه کنترل بیماری است و چنانچه مقامات چین موافق باشند، می توانیم در زمینه کنترل بیماری نیز همکاری داشته باشیم، البته به امر واقف هستیم که چین توانایی کنترل بیماری را دارد. از این رو درخواست می کنم این موضوع را به پایتخت منعکس کنید. در صورت امکان، توانمندی برای دو کشور برای مقابله با اپیدمی وجود دارد. این موضوع هم به صورت کوتاه در نامه وزیربهداشت ایران به وزارت بهداشت چین، اشاره شده و چنانچه موافق باشید آن را عملیاتی کنیم. 

مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت تاکید کرد: کرونای جدید، بیماری جدیدی است و ایران می تواند در زمینه شناخت بیماری نیز با چین همکاری داشته باشد. در این زمینه، می توانیم همکاری های پزشکی نیز ارائه دهیم. البته این موضوع یک پیشنهاد اولیه است و اگر دکتر نمکی تایید کنند، می توانیم تیم پزشکی را با محوریت انستیتو پاستور ایران و چین، آماده کرد. انستیتو پاستور دو کشور ایران و چین اخیرا همکاری های زیادی با یکدیگر داشته اند، وزارت بهداشت ایران پشتیبان این همکاری ها است.

ویروس کرونای جدید قابل کنترل است

سفیر چین در ایران نیز در این دیدار گفت: تعداد بهبود یافتگان ویروس کرونای جدید در حال افزایش است و تاکنون حدود هشت هزار نفر بهبود یافته از بیمارستان ها ترخیص شده اند.
«چانگ هوا» با بیان اینکه شیوع ویروس کرونای جدید یک چالش بین المللی محسوب می شود، اظهار کرد: شیوع ناگهانی ویروس کرونای جدید برای دولت چین و جهان، چالش و نگرانی ایجاد کرده است. دولت چین در تلاش است که با این ویروس مبارزه کرده و از این چالش عبور کند.
 وی ادامه داد: دولت چین نسبت به شیوع این ویروس واکنش سریعی از خود نشان داد و فورا سیستم سراسری را در زمینه بهداشت در کشور فعال و فراهم کرد، در این زمینه جدیدترین امکانات و اقدامات به کار گرفته شد.
سفیر چین در ایران گفت: شیوع این ویروس قابل کنترل بوده و در ۱۱ روز اخیر، آمار جدید ابتلا در سایر استان های چین، روبه کاهش بوده است. تعداد بهبود یافتگان نیز در حال افزایش است و تاکنون حدود هشت هزار نفر بهبود یافته از بیمارستان ها ترخیص شده اند. میزان مرگ و میر این ویروس در سراسر کشور چین ۲.۲ درصد است، اما به جز استان ووهان، میزان مرگ و میر، در سایر استان ها، ۰.۵ درصد است.
وی عنوان کرد: این آمار نشان می دهد که دولت چین برای کنترل این ویروس درتلاش است تا آن را به طور کامل مهار کند. کشور چین مسئولیت خود را می شناسد و از ابتدای شیوع این ویروس، اطلاعات را به صورت شفاف در اختیار جهانیان قرار داده و از همکاری سایر کشورهای آسیایی نیز استقبال می کند.
چانگ هوا گفت: تاکنون، تعداد مبتلایان در خارج از کشور چین کمتر از یک درصد و در عین حال، تعدان بهبودیافتگان در سایر کشورها نیز رو به افزایش است برای مثال در کشور انگلیس ۹ مورد مبتلا به ویروس کرونای جدید شناسایی شد که ۸ مورد بهبود یافته اند.
وی ادامه داد: تلاش های دولت چین نه تنها برای سلامت مردم چین بلکه برای مردم کشورهای مختلف است، مسئولین سازمان جهانی بهداشت اقدامات دولت چین را مثبت ارزیابی کرده و معتقد هستند که دولت چین در مبارزه با این ویروس موفق خواهد شد.

چانگ هوا بیان کرد: در زمان های سخت دوستی واقعی مشاهده می شود در این بحران نیز دولت ایران به کشور چین کمک های زیادی کرده و کمک های پزشکی زیادی به چین ارسال کرد. معتقدم که در آینده نیز روابط دو جانبه ایران و چین توسعه پیدا خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ مورد مبتلا به ویروس جدید در ایران مشاهده نشده است و طرف چینی هم بارها به مردم توصیه داده است که سفرهای غیرضروری را انجام ندهند درحال حاضر تعداد مسافران چینی در ایران بسیار کم است. براین باورم که سیستم بهداشت ایران در این زمینه بسیار قوی است آمادگی کامل داریم که با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی همکاری بیشتری داشته باشیم.

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه امسال) در شهر «ووهان» مرکز هوبی شروع شد، علاوه بر شهر و استان‌های چین به ۲۴ کشور دیگر در جهان نیز سرایت کرده است.

مقام‌های بهداشتی چین اعلام کردند که روز گذشته(یکشنبه) ۱۰۵ نفر در این کشور بر اثر ابتلا به بیماری جدید کرونا جان باختند و شمار قربانیان این بیماری به ۱۷۷۰ نفر رسید.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز(دوشنبه) گفت: هیچ مورد مثبتی از ویروس کرونای جدید در کشور نداریم و ۳۶ مرز ورودی کشور نیز به صورت شبانه روزی برای پیشگیری از ورود این ویروس کنترل می شود.
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۱۴۸۸۰۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}