۰

پارلمان مقدونیه شمالی منحل شد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۳
پارلمان مقدونیه شمالی منحل شد
به گزارش عصر تعادل «تالات جفری» رئیس پارلمان جمهوری مقدونیه شمالی با انحلال مجلس، انتخابات زود هنگام پارلمانی را برای ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین ماه) اعلام کرد.

به گزارش روز دوشنبه تارنماهای اینترنتی منطقه بالکان، رئیس پارلمان مقدونیه شمالی پس از تصمیم احزاب مشترک پارلمان و بحث و مشاجره سخت که در آن، لایحه قانون دادستان عمومی تصویب شد، شامگاه یکشنبه ۲۷ بهمن‌ماه، انحلال مجلس و زمان انتخابات جدید را برای ۲۴ فروردین سال آینده اعلام کرد.
این تاریخ هشت ماه زودتر از پایان دوره مسئولیت پارلمان کنونی است.

از ۱۲۰ نماینده پارلمان مقدونیه شمالی، ۱۰۸ نماینده به انحلال پارلمان رای دادند.
رهبران احزاب سیاسی در مقدونیه شمالی در پایان ماه اکتبر سال گذشته درباره انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی توافق کرده بودند. یعنی هنگامی که اتحادیه اروپا شروع مذاکرات الحاق اروپایی با این کشور را به تعویق انداخت.

براساس توافقی که از سوی رهبران اروپایی انجام شده، احتمالا شروع مذاکرات الحاق این کشور به اتحادیه اروپا پس از انتخابات دولت و ساختار جدید پارلمان مقدونیه شمالی صورت می گیرد.
احزاب سیاسی و یا گروه های شهروندی باید فهرست نامزدهای انتخابات پارلمانی را ۳۰ روز پیش از انتخابات پارلمانی یعنی تا ۱۲ مارس ( ۲۲ اسفندماه) در اختیار کمیسیون انتخابات قرار دهند.

نیکولا گرویوفسکی نخست‌وزیر سابق مقدونیه شمالی، سیزدهم دی‌ماه امسال برای تعیین دولت موقت، جهت انجام اقدامات مورد نیاز برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی استعفا داده بود.
اولیور اسپاسووسک وزیر کشور مقدونیه شمالی به عنوان نخست‌وزیر موقت، ریاست دولت موقت را تا برگزاری انتخابات پارلمانی برعهده گرفت.

گرویوفسکی با بیان اینکه وظیفه دولت موقت، فراهم کردن اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در آوریل امسال است، گفته بود که حزب «ومرو دپمنه» تصمیم خود را برای نامزدی نخست وزیر جدید به زودی اعلام می کند.
چهار حزب سیاسی و با نفوذ در مقدونیه پس از چند ماه مذاکرات سرانجام در پانزدهم آبان ماه امسال برای تشکیل دولت موقت که نجات این کشور را از بن بست سیاسی موجب شد، توافق کردند و به این ترتیب راه برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در ماه آوریل امسال فراهم شد.

رسوایی استراق سمع از جمله عامل مهم در اختلاف بین احزاب سیاسی در مقدونیه در چند ماه گذشته بوده است که منجر به استعفای دولت شد.
مقدونیه شمالی تاکنون از زمان استقلال در سال ۱۹۹۱ میلادی در چهار نوبت در سال های ۱۹۹۴، ۱۹۹۹، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۹ میلادی انتخابات ریاست جمهوری داشته و در هفت دوره در سال های ۱۹۹۰، ۱۹۹۴، ۱۹۹۸، ۲۰۰۲، ۲۰۰۶، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ انتخابات پارلمانی برگزار کرده است.

«نیکولا گرویوفسکی» نخست وزیر و رهبر حزب (ومرو – دپمنه) از سال ۲۰۱۱ در ائتلاف با احزاب دیگر از جمله حزب دمکراتیک برای وحدت، قدرت را در دست داشت.
این کشور با داشتن افراد بیکار فراوان به اندازه یک چهارم جمعیت کشور مانند دیگر جمهوری‌های برآمده از یوگسلاوی سابق با معضلات اقتصادی فراوانی مواجه است و تلاش دارد با عضویت در اتحادیه اروپا بتواند تا حدودی روی این مشکل پوشش بگذارد.

مقدونیه با جمعیتی برابر با حدود 2 میلیون و ۴۶ هزار نفر و مساحتی با ۲۵ هزار و ۷۱۳ کیلومترمربع در شبه جزیره بالکان و جنوب شرقی اروپا قرار دارد.
مقدونیه و یونان ( ۲۷ خرداد ۱۳۹۷) موافقت نامه تاریخی را در مکان ساحلی پرسپا در سواحل شمالی یونان در مورد حل اختلافات دو کشور بر سر نام مقدونیه امضا کردند.
بر اساس این موافقت نامه، اسکوپیه و آتن توافق کردند که نام جدید مقدونیه (جمهوری سابق یوگسلاوی) به «جمهوری مقدونیه شمالی» تغییر و به این صورت راه برای این کشور در مسیر عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا هموار شد.

مشکلات با یونان بر سر نام کشور مقدونیه از مسائل مهمی بود که دولت اسکوپیه با آن مواجه بوده است. از زمان اعلام استقلال مقدونیه در سال ۱۹۹۱ از یوگسلاوی، این کشور با یونان بر سر نام جمهوی مقدونیه اختلاف داشته است.
یونان به دلیل اینکه مقدونیه قدیم بخش بسیار بزرگی از خاک یونان را شامل می شد، نگران این مساله بود که دولت مقدونیه بعدها ادعایی در باره این بخش از یونان مطرح کند و به همین دلیل خواهان تغییر نام جمهوری مقدونیه بود.
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۱۴۸۸۱۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}