۰

مجازات نگهداری فلزیاب چقدر است؟

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۳
مجازات نگهداری فلزیاب چقدر است؟
به گزارش عصر تعادل فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: 120 سایت متخلف در حوزه میراث فرهنگی مسدود شده و اخطاریه قانونی نیز به 2700 نفر که موجب تخریب میراث فرهنگی شده‌اند، ابلاغ شده است.

 سردار امیر رحمت‌اللهی فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم تقدیر از میراث‌بانان برگزیده کشور، اظهار داشت: با اقدامات پیشگیرانه سعی می‌کنیم که هویت ملت را در حوزه میراث فرهنگی حفظ کنیم.

وی بیان داشت: حفاظت از میراث فرهنگی به همان میزانی که هزینه ارتکاب جرم را بالا می‌بریم ولی لطمه و خسارت به میراث فرهنگی غیرقابل جبران است. 

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: حفظ و مراقبت از آثار تاریخی وظیفه اصلی یگان حفاظت است.

سردار رحمت‌اللهی یادآور شد: اقدامات گسترده‌ای همکاران بنده در یگان حفاظت در خصوص پیشگیری از سرقت آثار تاریخی و حفظ و نگهداری این میراث فرهنگی انجام داده‌اند. 

وی بیان داشت: قانون دستگاه فلزیاب مصوب سال 1379 است که بر اساس آن هر گونه خرید و فروش، نگهداری و تبلیغ دستگاه فلزیاب باید با کسب مجوز از وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد و تاکنون جرم آن صرفاً توقیف فلزیاب بوده است.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: متأسفانه این قانون بازدارندگی لازم را نداشته است و با بررسی قانون‌های مختلف به یک ماده قانونی قاچاق کالا و  ارز برخوردیم و تصویب شد که فلزیاب‌ها که یکی از وسایل اصلی حفاری غیرمجاز محسوب می‌شود در کالاهای مجاز مشروطه قرار بگیرد. 

سردار رحمت‌اللهی ادامه داد: با همکاری اداره حقوقی مرجع تشخیص کالاهای مجاز مشروطه وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف شده بود و مکاتباتی را با این وزارتخانه آغاز کردیم و آنها نیز اعلام کردند که فلزیاب جزو کالاهای مشروطه است. 

وی گفت: در نهایت منجر به این شد که ضبط فلزیاب در صورت شناسایی انجام و یک تا سه برابر ارزش دستگاه جریمه نقدی پرداخت شود.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: با این اقدام صورت گرفته بازدارندگی خوبی انجام شد و درآمد حاصل از جریمه دستگاه فلزیاب هم باید به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پرداخت شود.

سردار رحمت‌اللهی بیان داشت: با توسعه فضای مجازی شاهد جرایم نوظهوری هستیم که با توجه به حجم انبوه اطلاعات و سرعت انتقال آن در فضای مجازی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. 

وی گفت: متأسفانه در حال حاضر فراوانی جرایم در فضای مجازی از فضای واقعی هم بیشتر شده و با اقدامات صورت گرفته یگان حفاظت میراث فرهنگی اولین یگانی است که توانسته دسترسی آنلاین به رصد فضای مجازی را در اختیار داشته باشد و 120 سایت متخلف در این خصوص مسدود شدند.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: در این سایت‌ها آثار تاریخی و فرهنگی به فروش می‌رفت و افراد را تشویق به ارتکاب جرم علیه آثار تاریخی می‌کردند. 

سردار رحمت‌اللهی ادامه داد: فعالین حوزه گردشگری و صنایع دستی هم می‌توانند با استفاده از این امکانات برخوردهای لازم را با متخلفین در این حوزه‌ها هم داشته باشند. 

وی یادآور شد: 2700 اخطاریه قانونی نیز در خصوص هر گونه تعرض و یا تخریب آثار تاریخی ابلاغ شده است که 400 مورد تشکیل پرونده قضایی داشتیم. 

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: به عنوان یکی از راهبردهای یگان حفاظت باید از سرمایه‌های اجتماعی و ظرفیت‌های هدف نیز استفاده کنیم و مردم نیز در این راستا مشارکت‌پذیری برای حفظ میراث تاریخی و فرهنگی داشته باشند.

سردار رحمت‌اللهی تصریح کرد: تاکنون دستورالعمل‌های مختلفی در این خصوص نوشته شده است و باید ساختار آن را تعریف کنیم و بعد از یک سال این موضوع را به سرانجام برسانیم.
مرجع : فارس
کد مطلب : ۱۴۸۸۴۲
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}