۰

آیا در کشور کمبود دارو داریم؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۲۳
آیا در کشور کمبود دارو داریم؟
به گزارش عصر تعادل روز گذشته پیروی، دبیرکل هلال احمر از کمبود 400 قلم دارو خبر داد درحالی که بلافاصله وزارت بهداشت این موضوع را تکذیب کرد.

یک بام ودو هوای هلال احمر و سازمان غذا و دارو بر سر کمبود دارویی کشور/ تفاوت ۳۰۰ قلمی کمبود دارو میان آمار هلال احمر و سازمان غذا و داروبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته بود که خبری درباره تحریم‌ها و مشکلات هلال احمر در تأمین دارو‌های خاص وتک نسخه‌ای از سوی  محمود رضا پیروی دبیرکل جمعیت هلال احمر منتشر شد.

به گفته پیروی به دلیل تحریم‌ها، نقل و انتقال‌های مالی هلال احمر با مشکل مواجه شده و از همین رو میزان تخصیص ارز دولتی کاهش پیدا کرده و شرکت‌های اروپایی علاقه‌ای برای همکاری مستقیم با شرکت‌های ایرانی ندارند.

وی ادامه داد: کمبود دارویی در داروخانه‌های هلال احمر حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ قلم است از آنجایی که در حوزه دارویی سازمان تدارکات پزشکی و شرکت‌های تابعه، خودگردان هستند ردیف  بودجه ندارند و به همین دلیل تمامی دارو‌ها و تجهیزات پزشکی قابل عرضه به بیماران از طریق تولید داخل و واردات تأمین می‌شود، اما همین هم با کمبود مواجه شده است.

با وجود آنکه دبیرکل جمعیت هلال احمر از کمبود دارویی در داروخانه‌های هلال احمر صحبت می‌کند، اما حسین صفاریه سرپرست سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی در میزان توزیع دارو در داروخانه‌های سطح کشور وجود ندارد و تمامی داروخانه‌ها از شرایط کافی و مناسبی برخوردار هستند.

آمار  کمبود دارویی کشور یک سوم سال گذشته است
اما پس از مطرح شدن این صحبت از سوی دبیرکل جمعیت هلال احمر کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا ودارو این کمبود دارویی را تکذیب کرد و گفت: آمار اقلام کمبود دارویی کشور حدود یک سوم فهرست زمان مشابه در سال گذشته است.

به گفته جهانپور در مناطق مختلف کشور ۱۹ تا ۲۱ قلم کمبود دارویی وجود دارد و شرکت‌های پخش از ماه‌های گذشته تحت کنترل بوده‌اند و بنا به این صحبت جهانپور کمبود دارویی نمی‌تواند معنا داشته باشد.

مسئولان سازمان غذا و دارو معتقد هستند که کمبود دارویی به صورت غیر کارشناسانه بیان شده و همه چیز تحت کنترل سازمان غذا و دارو  است؛  اینکه تنها  یک برند یا داروی خاص در بازار وجود نداشته باشد به معنای کمبود دارویی در کل کشور نیست.

بحث کمبود دارو در حالی مطرح می‌شود که سعید نمکی وزیر بهداشت هم چندی پیش از خودکفایی ایران برای تولید برخی از دارو‌ها خبر داده بود و گفت :مشکلی برای تامین داروی بیماران خاص و سایر بیماران در کشور وجود ندارد.

اما هم اکنون مشخص نیست که آن ۳۵۰ تا ۴۰۰ قلم دارو که دبیرکل جمعیت هلال از آن صحبت می‌کند و می‌گوید به دلیل تحریم‌ها نقل و انتقالات آن دچار مشکل شده از کدام دارو‌ها هستند زیرا سازمان غذا و دارو معتقد است که هم اکنون دارو‌ها در شرایط خاصی توزیع می‌شوند و تا دو ماه آینده داروخانه‌ها با تشخیص و برآورد معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطح کشور توزیع خواهند کرد.

انتهای پیام/
مرجع : باشگاه خبرنگاران
کد مطلب : ۱۴۸۹۰۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}