۰

کرونا برای کدام گروه ها خطرناک تر است؟

تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۹
کرونا برای کدام گروه ها خطرناک تر است؟
به گزارش عصر تعادل یک پزشک عمومی گفت: ویروس کرونا بیشتر برای افراد سن بالایی که از آنها مراقبت نشود، کسانی که بیماری‌های زمینه ای مزمن دارند مانند افراد مبتلا به دیابت، بیماران دارای نقص ایمنی، بیماران کلیوی و افراد مبتلا به برونشیت‌های مزمن خطر دارد.

حسین مهدلو روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ویروس کرونا همان آنفلوآنزایی است که جهش یافته و امروز شایع شده است. به هیچ عنوان وحشتناک نیست و حتی عوارض آن کمتر از آنفلوآنزاهای رایج است و کل نرخ مرگ و میر مبتلایان به این ویروس دو و نیم درصد است به طوری که در آقایان ۲.۸ درصد و در خانم ها ۱.۷ درصد است.

کرونا واکسن ندارد

وی با بیان اینکه ویروس کرونا جهانی است و در فصول سرما بیشتر به آن مبتلا می شوند، گفت: ویروس کرونا واکسن و دارو ندارد و افراد مبتلا به آن بعد از این، نسبت به این ویروس مقاوم می شوند.

مهدلو با بیان اینکه در همه گروه های سنی امکان ابتلا به کرونا وجود دارد، اظهار داشت: این بیماری ممکن است در هر فردی با علایم خاص بروز کند و اگر افراد کمتر از پنج سال به آن مبتلا  شوند، آنتی بادی های قوی تری در بدن آنها تولید می شود، همچنین افراد بزرگسال و سالمند دارای بیماری های زمینه ای خاص مزمن، این بیماری را سخت تر و با علایم بیشتر تجربه می کنند و اگر نوزادان شیرخوار هم به آن مبتلا شوند، بسیار خفیف است.

دوره کرونا از ابتلا تا دوران پنهان۱۰ روز است

وی ادامه داد: دوره بیماری کرونا از ابتلا تا دوران پنهان ۱۰ روز است و علایم آن همان علایم ویروس آنفلوآنزا، تب، لرز، کوفتگی بدن، دردهای عضلانی گاهی دل پیچه، تهوع و استفراغ و سرگیجه است و در برخی موارد باعث تنگی نفس و به ندرت موجب زجر تنفسی می شود.

مهدلو گفت: ۷۷ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا دچار تب، ۸۰ درصد سرفه، ۵۲ درصد کوفتگی و بدن درد، ۲۱ درصد سردرد و چهار درصد دچار تنگی نفس می شوند.

این پزشک عمومی افزود:‌ ویروس کرونا بیشتر برای آقایان و خانم های سنین بالایی که از آنها مراقبت نشود، کسانی که بیماری های زمینه ای مزمن دارند مانند افراد مبتلا به دیابت، بیماران دارای نقص ایمنی، بیماران کلیوی، افراد مبتلا به برونشیت های مزمن خطر دارد.

کرونا تهدیدی برای مادران باردار نیست   

وی درباره ابتلای خانم های باردار به ویروس کرونا گفت: امکان ابتلا به ویروس کرونا در خانم های باردار وجود دارد و هیچ خطری آنها را تهدید نمی کند طبق بررسی ها برای مادر و نوزاد مشکل خاصی پیش نیامده است و نشانه ای مبنی بر اینکه آنها شدیدتر از بقیه مبتلایان این بیماری را تجربه کرده اند، وجود ندارد.

این پزشک عمومی ادامه داد: ویروس کرونا همان آنفلوآنزای معمولی است و حداقل ۵۰ سال است که این  ویروس در دانشگاه های علوم پزشکی شناخته شده و چند سال قبل نیز با عنوان ویروس سارس گسترش یافت.

مهدلو با اشاره به شایعات ویروس کرونا به ویژه در فضای مجازی خاطرنشان کرد: پیش از این هم بیماری های واگیردار و اپیدمیک در جامعه شایع بوده اما به این شدت آثار نگرانی و استرس در جامعه ایجاد نمی کرد و این نگرانی ها بیش از واقعیت ویروس کرونا است.

کرونا فقط ۵ ساعت زنده می ماند

وی با بیان اینکه این ویروس بیشتر روی اجسام می نشیند، افزود: به طور دقیق مشخص نیست اما حداکثر پنج ساعت این ویروس زنده می ماند و اگر محل آلوده با  مواد ضدعفونی کننده شسته شود کاملا از بین می رود. لازم به توضیح است که دو تا پنج روز دوران نهفتگی این بیماری است و ممکن است فردی که به آن آلوده شده است در این مدت زمان علائم بیماری نداشته باشد.

استفاده از ماسک لزومی ندارد
مهدلو درباره اصول پیشگیری از ابتلا اظهار داشت: رعایت مسائل بهداشتی از جمله شستن دست ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه، پرهیز از دست دادن و روبوسی با افراد، سرفه و عطسه با استفاده از دستمال یک بار مصرف، پرهیز از استفاده وسایل نقلیه عمومی و توجه به علائم بیماری و کنترل تب توصیه می شود.

این پزشک درباره استفاده از ماسک برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا گفت: لزومی ندارد همه از ماسک استفاده کنند و فقط افرادی که علائم بیماری دارند یا بیمار شده اند باید ماسک استفاده کنند.

وی افزود: تهویه منزل بسیار مهم است باید مطمئن شد که خانه از هوای مطبوع برخوردار است و استفاده از دستگاه های تهویه هوا و باز کردن پنجره ها توصیه می شود همچنین سطوح خاص مشترک مانند پیشخوان آشپزخانه، تلفن، وسایل حمام و توالت ضدعفونی شود.

مهدلو با تاکید بر استفاده از غذاهای پخته و پرهیز از غذاهای رستوران های ناشناخته گفت: حتما بعد از تماس دست با گوشت خام دست ها شسته شود همچنین توصیه می شود حتما تخته گوشت مواد خام و پخته جدا باشد.

از کرونا  نترسید، مقاومت بدن خود را بالا ببرید
این پزشک با تاکید بر اینکه از کرونا  نترسید و مقاومت بدن خود را بالا ببرید، گفت: منابع غذایی دارای ویتامین ب۶، دی، آ، ب ۹ و ای موثر است؛ جعفری، شلغم، پیاز، اسفناج، مارچوبه، بروکلی، گل کلم، فلفل دلمه ای، سیب زمینی، کلم برگ، کاهو، هویچ، زیتون، چغندر قند، دانه های کنجد و آفتابگردان، نخود سبز، لوبیا چیتی، خیار، کیوی، پرتغال،توت فرنگی،انبه و آواکادوو از جمله مواد غذایی مفید هستند.

وی اضافه کرد: همچنین گوشت گوساله، ماهی تن، کپور، انواع قزل آلا، ساردین، روغن کبد ماهی، تخم مرغ، شیر، جگر مرغ، جگر گاو، سینه بوقلمون و مرغ از دیگر مواد غذایی مفید برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا محسوب می شود.

مهدلو توصیه کرد تا جایی که امکان دارد سفرهای غیرضروری به تعویق افتد و در صورت ضرورت از وسیله نقلیه شخصی استفاده شود و در صورتی که نشانه های ابتلا به ویروس کرونا مشاهده شد، خدمه سفر را در جریان قرار دهید و از دست زدن به سطوح وسیله نقلیه  عمومی حتی المقدور اجتناب کنید همچنین پد الکلی همراه داشته باشید.

ویروس کرونا از دی ماه گذشته تا کنون بیش از دو هزار قربانی گرفته است. تقریبا تمامی جانباختگان از چین، ‌کشوری که ویروس از آنجا شیوع پیدا کرد، هستند. چهار نفر نیز در ایران بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌ اند. ایران بعد از چین دومین آمار فوتی کرونا در جهان را دارد.
بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان ۲ هزار و ۲۳۳ تن را گرفته است.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته(شنبه) گفت: تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران به ۲۸ نفر و تعداد افراد فوت شده به پنح نفر رسید.

کرونا همان آنفلوآنزای معمولی است و حداقل ۵۰ سال است که این  ویروس در دانشگاه های علوم پزشکی شناخته شده و چند سال قبل نیز با عنوان ویروس سارس گسترش یافت.
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۱۴۹۰۶۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}