۰

علامت بالا بودن میزان نمک بدن چیست؟

تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۷
علامت بالا بودن میزان نمک بدن چیست؟
به گزارش عصر تعادل، نمک برای بدن بسیارمضر است. خوردن نمک زیاد می تواند منجر به بیماری های کلیوی یا فشار خون بالا شود. هر یک از علائم زیر نشان دهنده  بالا بودن میزان نمک در بدن می باشد.

1. حفظ رطوبت
اگرانگشتان متورم دارید، این ممکن است بدان معنی باشد که بدن رطوبت زیادی را به علت مصرف زیاد نمک حفظ می کند. راه حل بسیار ساده است، آب بیشتری بنوشید. این امر موجب دفع  نمک از بدن می شود.
2. تشنگی
وقتی چیزی شور مانند پفک یا آجیل خورده اید، ممکن است بعد از آن احساس تشنگی کنید. این امر به این دلیل است که نمک رطوبت بدن را از بین می برد و باعث اختلال در تعادل نمک و آب می شود. برای بازیابی تعادل در بدن، باید به درستی هیدراتاسیون کنید. بهتر است این کار را با نوشیدن آب یا چای انجام دهید. این نوشیدنی ها در برابر کم آبی بدن موثرترین روش هستند.
3. ادرار بیش از حد
اگر بیشتر از حد معمول ادرار می کنید، احتمالاً نمک زیادی مصرف کرده اید، این باعث می شود، کلیه ها بیش از حد کار کنند تا بتوانند تمام نمک اضافی را پردازش کرده و دفع کنند. همچنین ممکن است، ادرار تیره تر از حد طبیعی باشد.
4. ولع در خوردن غذاهای ناسالم
اگر نمک بیش از حد مصرف می کنید، ممکن است تمایل بیشتری به غذاهای ناسالم مانند آب نبات و چیپس داشته باشید. همچنین ممکن است فکر کنید به مقداری نمک اضافی برای طعم دادن به غذا احتیاج دارید. با کاهش میزان نمک مصرفی این مشکل را حل کنید. به عنوان مثال، دفعه دیگر که احساس می کنید باید چیزی شور بخورید، به جای مقداری چیپس، یک تکه میوه بخورید.
5. سردرد
اگر از سر درد رنج می برید، این نیز ممکن است در نتیجه خوردن نمک زیاد باشد. تحقیقات نشان داده اند، بزرگسالانی که روزانه 3.5 گرم نمک مصرف می کنند، بیشتر از افرادی که فقط 1.5 گرم نمک مصرف می کنند، سردرد دارند.
6. گرفتگی بیشترعضلات
اگر بعد از ورزش دچار گرفتگی شدیدعضلات می شوید، ممکن است مازاد نمک داشته باشید. این مربوط به تعادل بین نمک و پتاسیم است. نمک باعث انقباض عضلات می شود در حالی که پتاسیم باعث آرامش آن ها می شود. بنابراین، اگر بیش از حد نمک بخورید، این تعادل مختل می شود و عضلات در حین و بعد از ورزش منقبض می شوند.
7. افزایش فشار خون
نمک زیاد همچنین می تواند فشار خون را بالا ببرد. وقتی فشار خون خیلی زیاد است، مصرف نمک را کم کنید یا مصرف آن را به طور کلی متوقف کنید. فشار خون بالا می تواند منجر به بیماری های قلبی، سکته های مغزی و کلیه های آسیب دیده شود.
چه مقدار نمک در روز باید مصرف شود؟
بزرگسالان نباید بیش از شش گرم نمک در روز مصرف کنند. این معادل حدود یک قاشق چایخوری است. آسانترین راه برای کاهش نمک خوردن غذاهای تازه و سالم است. به طور کلی، غذاهای فرآوری شده دارای بیشترین نمک هستند.
کد مطلب : ۱۴۹۳۶۹
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}