۰

رئیس جمهوری: ضدانقلاب در پی تعطیل کردن فعالیت اقتصادی در ایران تعطیل است

تاریخ انتشار
شنبه ۲ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۰
رئیس جمهوری: ضدانقلاب در پی تعطیل کردن فعالیت اقتصادی در ایران تعطیل است
به گزارش عصر تعادل رییس جمهوری با بیان اینکه هفته دیگر درباره آغاز به کار مراکز اموزشی تصمیم‌گیری می‌شود، گفت: اگر بعد از پایان تعطیلات عید یعنی ۱۶ فروردین‌ماه کار آموزش‌ها شروع شد یک ماه به زمان تحصیلات افزوده می‌شود و اگر دیرتر شود یک مقدار به آن یک ماه اضافه خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در نخستین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در سال ۱۳۹۹ گفت: ایام بسیار پربرکت بعثت پیامبر عظیم‌الشان اسلام را به ملت بزرگ ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم که امشب شب بعثت آن عزیز و بزرگوار است که شاید بتوانیم بگوییم بعثت پیامبر (ص)، بزرگترین عید ما مسلمانان است.

رییس‌جمهوری ادامه داد: گزارش اولیه وزارت بهداشت و گزارش‌هایی که استانداران مازندران و اصفهان دادند، بسیار امیدوار کننده بود. پیداست همه تلاش ها و کوشش هایی که کادر درمانی، پزشکان، پرستاران و همه عزیزان ما در بخش درمان انجام می دهند و همچنین نیروهای مسلح که در بحث درمان، نقاهتگاه‌ها و ضدعفونی کردن اماکن وارد عمل شده اند، تاثیر بسیار خوبی داشته است. نگران بودیم که این ایام یک اوج و پیکی داشته باشیم که تا امروز نبوده و امیدواریم روزهای بعد هم مشکل نداشته باشیم.

شاهد کاهش سفرهای نوروزی هستیم

روحانی یادآور شد: اگر همین روند ادامه یابد به معنای موفقیت راه و مسیری است که انتخاب شده است. مجموعه گزارش ها نشان می دهد که سفرها بسیار کم شده و این طور که دیروز از فرمانده راهور پرسیدم گفتند که ۷۰ درصد کاهش سفرها را داشته ایم و کل این ۵ الی ۶ روز روز را در نظر بگیریم ۵۰  الی ۶۰ درصد کاهش داریم که این خیلی مهم است که مردم عزیز ما به نکات توصیه ای وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرده، توجه کرده اند و جای تشکر و سپاسگزاری دارد.

وی افزود: شاید کمتر کشوری اینچنین باشد که با گفتن، توصیه و درخواست، این همه مردم همراه شوند و کمک کنند. الان ما اروپا و جاهای دیگر را هم می بینیم، آنها هم توصیه می کنند اما وقتی نیروی مسلح می گذارند، یک مقداری اثر دارد. شاید مردم تعجب کنند که در یک کشور مهم اروپایی که یکی از دوستان عکسش را مستقیم برایم فرستاد، بالای سر دستمال کاغذی دو پلیس مسلح گذاشته اند که یکی تفنگ و یک کلت دارد.

روحانی خاطرنشان کرد: پس این شرایط نشان می دهد ملت ما  ملتی هستند که به‌رغم اینکه در سختی و مشکلات و تحریم هستند اما در عین حال مراعات هم را می‌کنند و تعاون و برادری و صفا و صمیمیت خودشان را حتی در این ایامی که ایام عید است و معمولا همه به خرید بیشتر می‌پردازند، نشان داده اند و این جای سپاسگزاری از مردم عزیز و خوب ما دارد.

وی افزود: مساله‌ای که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت مساله آموزش و پرورش و آموزش عالی بود. البته در جلسه قبل، طرحی که وزیر  برای آموزش و پرورش آورده بود را تصویب کردیم که خلاصه آن این بود که اگر شرایط به گونه‌ای باشد که بعد از پایان تعطیلات عید یعنی ۱۶ فروردین‌ماه کار آموزش‌ها شروع شد یک ماه به زمان تحصیلات افزوده خواهد شد و اگر دیرتر شود یک مقدار به آن یک ماه اضافه خواهد شد.

رییس‌جمهوری ادامه داد: دانشگاه‌ها هم یک چنین شرایطی دارند می‌گویند بعد از فروردین‌ماه اگر بلافاصله تعطیلات تمام شود و آنها کار دانشگاهی را شروع کنند سه هفته به دوره آموزش اضافه می کنند چرا که بخشی از آموزش‌ها را در سیستم فضای مجازی جبران کردند. هرچه دیرتر شود به آن سه هفته اضافه خواهد شد یعنی اگر به عنوان مثال بعد تعطیلات عید دو هفته باز تعطیلی دانشگاه‌ها تاخیر افتاد بر آن  سه هفته اضافه می‌شود یعنی پنج هفته خواهد شد اما اگر نشد به همین روال که گفته شد که این مقررات و چارچوب آن مصوب شد.

روحانی گفت: هم آموزش عالی و پزشکی و هم آموزش و پرورش مصوبات را ابلاغ کنند تا همه دانش آموزان و معلمان بدانند، البته ما هنوز تصمیمی برای روز آغاز به کار نگرفته‌ایم و در هفته آینده در این مورد تصمیم‌گیری می‌شود.

رییس جمهوری در ادامه گفت: پاساژها و مراکز پرتردد و پرجمعیت تجاری نباید فعالیت داشته باشند که از طریق وزارت کشور بخش نامه آن ابلاغ شد که قاعدتا اجرا شده یا اجرا می‌شود. مغازه‌های معمولی که تردد زیادی ندارند مانند فروشگاه های بزرگ مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها یا بقالی‌ها و میوه فروشی‌ها و داروفروشی‌ها مورد بحث ما نیست؛ برعکس توصیه می‌کنیم ساعات بیشتری کار کنند و اگر می‌شود تا ۱۲ شب باز باشند و حتی اگر جاهایی می‌شود ۲۴ ساعته باشد این کار را انجام دهند چرا که  باعث شود جمعیت زیاد در یک نقطه جمع نشوند هدف این است که مردم در یک نقطه خاص متراکم نشوند. اصل این است که حتی الامکان از خانه خارج نشوند.  

وی ادامه داد: در جلسه به وزارت صمت و بخش اقتصادی ابلاغ می‌کنم چگونه می توانیم به کسی که خرید اینترنتی انجام می‌دهد تخفیف دهیم چرا که این کار باعث می شود که تردد کمتر شود و آن کسی که درب مغازه برای خرید می‌رود  گران تر خرید کند.

بهترین راه پیشگیری از ویروس کرونادر خانه ماندن است

روحانی گفت:  امروز بهترین راه پیشگیری از ویروس کرونا نه بیمارستان و نقاهتگاه بلکه در خانه ماندن است.  اگر به هر دلیلی در خانه امکان پذیر نیست نقاهتگاه برود. ما هر چه بتوانیم بیمارستان‌ها را خلوت کنیم از این بیماری زودتر عبور می کنیم. زمانی که ضروری است به بیمارستان برویم و تخت بیمارستان را اشغال کنیم. تخت آی سی یو را وقتی کاملا ضروری است اشغال کنیم.  تمام بحث هایی که می کنیم یکی از دلایل آن این است که پیک مبتلایان به کرونا یکدفعه بالا نرود.  

رییس جمهوری افزود: این بیماری که ما با آن دست به گریبان هستیم دو یا سه هفته یا کمی بیشتر باید با یک روند عادی و معمولی که پرستار، تخت، تجهیزات بیمارستانی و  داروی ما همه باهم هماهنگی داشته باشد یعنی وقتی با هم بخواند با آرامش کار پیش می رود و تعداد مرگ و میر کاهش پیدا می کند.  

وی تاکید کرد: هدف اول ما در این مبارزه این است که بتوانیم تعداد مرگ و میر و افراد مبتلا را کاهش دهیم. افراد مبتلا با ساده‌ترین وجه درمان شوند و به آن حالت خطرناک نرسند. بنابراین همه توصیه هایی که در بخش بهداشت و درمان می‌شود بر آن مبنا ادامه دهیم و توجه کنیم که بیمارستان‌های ما شلوغ نشود.

روحانی در ادامه گفت: گروهی که امکاناتی اعم از ماسک، دستکش و لباس مخصوص برای آنها ضرورت دارد نخست پرسنل درمانی در بیمارستان‌ها است.  آنها در تقدم اول هستند نخست باید آنها مجهز شوند باید آنها مطمئن و مجهز باشند و در قدم دوم باید مراکز تولیدی ما مجهز به ماسک و دستکش شوند چرا که آنها دارند بازار ما را اداره می‌کنند. آن مهندس و کارگر باید محفوظ بمانند و محیط های تولیدی آنها باید ضد عفونی شود.

ضدانقلاب در پی این است کار و فعالیت اقتصادی در ایران تعطیل شود

روحانی تاکید کرد:  هرکاری که لازم است انجام شود تا سیستم تولید ما حالت عادی و معمولی داشته باشد. از روز اول توصیه کردم که توطئه ضدانقلاب این است که کاری کند که در ایران کار و فعالیت اقتصادی تعطیل شود که مدرکش را هم وزارت اطلاعات ارائه کرد، بنابراین ما نباید بگذاریم این هدف آنها محقق شود. همه باید کار و فعالیت کنیم البته در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی که وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مبارزه کرونا اعلام می کند.  اگر موردی است آنها اجازه نمی‌دهند این کار را نکنیم. اگر می‌گویند رستورانی، بازاری که شلوغ است نروید گوش کنیم و این کار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: اگر گفته شده جاهایی تا ۱۳ فروردین بسته باشد گوش کنیم و همه همکاری کنیم و آنجاهایی که به عنوان دستورالعمل موکد است نیروهای انتظامی و پلیس ضامن اجرای آن باشد.

رییس جمهوری در ادامه گفت:  وزارت بهداشت و درمان برای مردم توضیح دهد که ماسک و دستکش را برای کجا و چه زمانی نیاز داریم؟ چرا که الان همه فکر می کنند که باید ماسک و دستکش داشته باشند. بنابراین کجا و چه موردی حتما ماسک و دستکش لازم است. همه اصولی که می گویند روشن تر و دقیق تر برای مردم مشخص و روشن شود تا مصرف معتدل  و آنجایی که ضروری هست مصرف شود.

وی تاکید کرد: جزو مواردی که استفاده از ماسک و دستکش و امثال اینها برای آنها اولویت دارد، نیروهای مسلح  یعنی پلیس، مرزبان‌ها و همه آنهایی که حضورشان ضروری است. نیروهایی که در آب، برق، گاز و پمپ بنزین و در همه کارهایی که برای مردم و زندگی مردم ضرورت دارد، آنها برای تامین و استفاده از این اقلام در اولویت اول هستند.

روحانی گفت: تا امروز گزارشی که رئیس  ستاد کل نیروهای مسلح ارائه کرد ۳ هزار تخت بیمارستانی آماده است و می‌توانند آنرا افزایش دهند. خیلی از این تخت‌ها الان آماده پذیرش است. نقاهتگاه هم موارد زیادی تشکیل شده و  باز هم امکان تشکیل دارد. البته هنوز نقاهتگاه‌ها به آن صورت خیلی مورد استقبال نبوده ولی اگر نیاز باشد می‌توانیم افزایش دهیم.

رییس جمهوری افزود: رئیس ستاد کل در این جلسه به بیمارستان سیار اشاره کرد و گفت که ۷ بیمارستان سیار الان آماده و فعال است.  البته هر کجا که لازم هست این کار انجام بگیرد تا ۲۰ بیمارستان سیار هم می‌توانند آماده کنند.

وی ادامه داد: نسبت به حمل و نقل و لجستیک و سفر با اتوبوس، هواپیما، قطار و کشتی تصمیم گیرنده ستاد ملی مبارز با کرونا است. می‌تواند بگوید این مسیر پرواز قطع، این مسیر قطار قطع و این مسیر اتوبوس نباشد. هیچ استاندار و مقام محلی و فردی در منطقه آزاد، هیچ کس حق تصمیم‌گیری در این مورد را ندارد. اگر هم استاندارها نظری دارند این نظر را از طریق وزیر کشور بفرستند تا در ستاد ملی مطرح شود هر موردی که لازم بود تصمیم‌گیری می‌شود، بنابراین، این کار به صورت متمرکز مورد توجه قرار بگیرد.

تصویب مجازت‌های حداقلی برای متخلفان فضای مجازی و جراید

روحانی در ادامه به فضای مجازی اشاره کرد و گفت: تخلفات زیادی در فضای مجازی و برخی جراید و امثال آنها انجام می‌گیرد. در این جلسه چارچوبی برای افراد متخلف مشخص شد که کسانی که تخلف می‌کنند مجازاتی مانند نظارت و ارزیابی بیشتر و تعطیلی موقت، انفصال موقت، قطع یارانه، حذف معافیت‌های مالیاتی، ابطال مجوز، ایجاد محدودیت فعالیت رسانه در نظر گرفته شد. البته اینها مجازات های حداقلی است که در این جلسه مصوب شده و اعلام می‌شود. مطالب دیگری هم ممکن است لازم باشد که در جلسات بعد آنها را هم تصویب می‌کنیم.

وی گفت: در این جلسه برای تولید بیشتر نیازمندی‌های بهداشتی مخصوصا الکل تاکید شد و قرار است که قائم مقام وزیر صمت این کار را دنبال کند.  

در نظر گرفتن بیمارستان سیار برای زائران کشورهای دیگر

روحانی به سفر زائرانی از کشورهای دیگر به ایران اشاره کرد و افزود: بعضی از آنها احتمالا مبتلا و بعضی‌ها سالم هستند قرار شد که  نسبت به آنها رسیدگی شود و اگر نیاز به درمان بود، درمان شوند اگر لازم هست یک یا دو بیمارستان سیار برای این کار اختصاص داده شود. اگر در بین کسانی که از هندوستان و پاکستان و افغانستان و جای دیگر هستند افرادی مبتلا باشند به هر حال درمان شوند و بعد به کشور خود برگردند.

رییس‌جمهوری گفت: امروز امیدواری همه ما از جلسه قبل بیشتر است و دلم می‌خواهد در جلسه بعدی که روز سه‌شنبه است باز هم این امیدواری افزایش پیدا کند و بتوانیم در یک زمان کوتاه قابل قبول این مساله را که پیش پای مردم است و برای کسب و کار مردم مشکل درست کرده را برداریم.  

وی افزود: البته در این جلسه درمورد برخی از کسب و کارها هم بحث شد که جزو آنهایی که در این روزها دچار مشکل شدند به لیستی که قبلا داشتیم باید اضافه شود در این خصوص هم بنا شد که معاون اقتصادی بحث و بررسی کند و اگر نیاز به مصوبه این جلسه دارد برای جلسه بعدی بیاورد.

روحانی گفت: امیدواریم سال جدید برای مردم مبارک باشد ایام بعثت پیغمبر عظیم‌الشان اسلام، میلاد امامان عزیزی که میلادشان در ماه شعبان است که این ماه شعبان را به زودی پیش رو داریم برای همه مبارک باشد و خداوند ان شاءالله شفا را برای همه مردم ما و برای همه انسانها در سراسر جهان نازل کند.
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۱۵۰۲۶۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}