۰

ابلاغ اولویت های جهش تولید از سوی رئیس مجلس

تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۶
ابلاغ اولویت های جهش تولید از سوی رئیس مجلس
به گزارش عصر تعادل رییس مجلس شورای اسلامی در نامه های جداگانه به کمیسیون ویژه حمایت تولید ملی و مرکز پژوهش های مجلس با ابلاغ اولویت های ۱۰ گانه بر ظرفیت های قانونی و پژوهشی «جهش تولید» تاکید کرد.

در پی نامگذاری سال ۱۳۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب به نام " جهش تولید" علی  لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در نامه های جداگانه به رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و سرپرست مرکز پژوهش های مجلس، ضمن ابلاغ اولویت های ۱۰ گانه، بر ایجاد ظرفیت های قانونی و پژوهشی " جهش تولید" در سال جاری تاکید کرد.

 اصلاح ساختار تولید ملی، به حداقل رساندن فرایند صدور مجوزها، توسعه دولت الکترونیک، توسعه کانون های تولیدی خرد، اشباع بازار داخل و توسعه صادرات  کالای ایرانی، تکمیل زنجیره تولید با بهره مندی از توانایی نخبگان، گسترش صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و تکیه بر مزیت های بومی تولید از محورهایی است که رییس مجلس شورای اسلامی در این مکاتبات بر آنها تاکید کرده است.

در متن نامه علی لاریجانی به حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی آمده است: باعنایت به نامگذاری سال ۱۳۹۹ به نام «جهش تولید» و با توجه به سوابق اقدامات آن کمیسیون  در بررسی طرح ها و لوایح  مقوم تولید ملی، مقتضی است با همکاری سایر اعضا روند اصلاح، تکمیل و ایجاد ظرفیت های قانونی  به منظور  جهش تولید در سال جاری  را  به عنوان مطالبه ای بحق و ملی دنبال کرده و براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی، راهکارهای قانونی این جهش  و گزارش های میدانی از لوازم  تحقق آن به ویژه تسهیل کسب و کارها را با بهره گیری از نظرات دستگاه های اجرایی مرتبط، اعضای دیگر کمیسیون های تخصصی، مرکز پژوهش های مجلس و نمایندگان بخش خصوصی از جمله در موارد ذیل ارائه شود.

۱. اصلاح ساختار تولید ملی با حذف ضوابط اجرائی زائد و غیر ضرور در راه اندازی کسب و کارها

۲. توسعه دولت الکترونیک، به حداقل رساندن فرایند صدور مجوزهای  سرمایه گذاری و تولید و اجرای  سیاست اعلامی  به جای صدور مجوز 

۳‌.توسعه کانون های تولیدی خرد و کارگاه های کوچک با توجه به نقش قابل توجه آنها دراشتغال آفرینی

۴. اشباع بازار داخلی از کالای ایرانی با تکیه بر الگوی مصرف درون زا و همسو نمودن نیاز مصرفی با ظرفیت  تولید

۵.  توسعه بازار های صادراتی به واسطه  افزایش رقابت پذیری، بهره وری، نوآوری و  کیفیت تولیدات  با توجه به مزیت همسایگی ایران با ۱۵ کشور

   ۶.  تکمیل زنجیره تولید از مواد خام تا  محصولات نهایی در داخل و  قطع وابستگی در حوزه کالاهای پرمصرف از قبیل لوازم خانگی و خودرو  به خارج از کشور

 ۷. بهره مندی از توانایی نخبگان و  مجموعه های دانش بنیان برای  رفع نقایص زنجیره تولید با تبدیل دستاوردهای پژوهشی آنان به  فناوری های  تجاری سازی شده

۸.  گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی  در بخش کشاورزی  به منظور جلوگیری از خام فروشی و تقویت زنجیره غذایی برای رفع نیاز داخل و گسترش صادرات

۹.  کارآمدسازی  نظام توزیع کالا ها و خدمات با استفاده از کاهش واسطه های غیر ضرور و ناکارآمد

۱۰.  تکیه بر مزیت های بومی تولید از قبیل توسعه کشت گلخانه ای با توجه به شرایط مساعد آب و خاک  و  افزایش تولید آبزیان در قفس با استفاده از سواحل دریایی طولانی

در ادامه این نامه تاکید شده است: شایسته است کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی،   مراتب  فوق را از طریق کمک به اصلاحات مورد نیاز در قوانین و یا تهیه قوانین جدیدی  که موجب جهش تولید می شوند،   تمهید کرده و گزارشی از بررسی ها و تدابیر  خود را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

 رییس مجلس همچنین در نامه ای دیگر خطاب به «محمد قاسمی»، سرپرست مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، ایجاد ظرفیت های پژوهشی و پشتیبانی علمی از اقدامات تقنینی برای جهش تولید را ماموریت اصلی این مرکز در سال جاری عنوان کرد.

در متن نامه  علی لاریجانی خطاب به سرپرست مرکز پژوهش ها  آمده است:  باعنایت به نامگذاری سال ۱۳۹۹ به نام «جهش تولید» و با تکیه بر تجربیات  آن مرکز در پشتیبانی پژوهشی از رونق  تولید ملی در سالهای گذشته، ماموریتی ویژه به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی علمی قوه تقنینی کشور داده می شود.

در ادامه این نامه آمده است: با تشکیل فوری کارگروه های کارشناسی و استفاده از صاحبنظران امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، تسهیل کسب و کار ها و تدوین قوانین و مقررات لازم برای جهش تولید در سال جاری را به عنوان مطالبه ای بحق و ملی دنبال کرده و افزون بر آن، براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی،   راهکارهای علمی تحقق این جهش  ارائه کند.

در ادامه این نامه تاکید شده است: کارگروه های فوق موظفند با دعوت از دستگاه های اجرایی ذیربط به ویژه سازمان برنامه و بودجه  و مجموعه های دانش بنیان، ضمن ایجاد هم افزایی علمی در  زمینه جهش تولید، به شناسایی فرصت های موجود در این باره روی آورده و پیوست پژوهشی طرح های لازم برای  ایجاد ظرفیت های قانونی جهش تولید را به کمیسیون های تخصصی و  نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.

لاریجانی در این نامه تاکید کرد: بنا به مراتب فوق مقتضی است مرکز پژوهش های مجلس، به منظور بهبود فعالیت های تقنینی و نظارتی در این خصوص، نتایج بررسی های  موصوف را تجمیع و  ماهانه در قالب" گزارش جامع راهکارهای جهش تولید"  به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای ذیربط ارسال کند.

 
 
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۱۵۰۳۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}