سخنگوی وزارت بهداشت:

تیم پزشکان بدون مرز بدون اطلاع ما به ایران آمدند

خبرگزاری ايسنا , 5 فروردين 1399 ساعت 19:01

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد فعالیت پزشکان بدون مرز فرانسه در ایران و همچنین دریافت مبالغی از بیماران مبتلا به کرونا در برخی مراکز درمانی توضیحاتی ارائه کرد.


به گزارش عصرتعادل، دکتر کیانوش جهانپور در ارتباطی ویدئو کنفرانسی که به منظور پاسخگویی به سوالات خبرنگاران برگزار شد، در مورد توصیه برخی افراد به استفاده از سشوار و بخور برای جلوگیری از ابتلا به کروناویروس گفت: موارد ضد و نقیضی در فضای مجازی مطرح می‌شود که مبنای علمی ندارد که یکی از آنها استفاده از سشوار است؛ استفاده از این وسیله برای عدم ابتلا به کرونا توصیه نمی‌شود.

"سشوار" و "بخور" در پیشگیری از کرونا موثرند؟
وی با بیان اینکه استفاده از بخور در موارد سرماخوردگی و شبه‌آنفلوآنزا معمولا استفاده می‌شود، گفت: ما نیز استفاده از بخور را نهی نمی‌کنیم، اما مدرکی دال بر مفید بودن نداریم و علمی نیست.
ماجرای حضور پزشکان بدون مرز فرانسه در ایران
وی درخصوص حواشی مطرح در زمینه حضور پزشکان بدون مرز فرانسه در ایران و جهت کمک در زمینه کنترل کرونا و درمان بیماران، گفت: چه از همراهی پزشکان بدون مرز فرانسه و چه کمک سازمان‌های دولتی و غیردولتی به مردم را استقبال می‌کنیم و هر کمکی که از سوی آنها به جز آمریکا و رژیم اشغالگر قدس ارائه شود را مورد استقبال قرار خواهیم داد و از آنها تقدیر می‌شود.
وی افزود: هر محموله کمکی که وارد ایران شود تحت نظارت کمیته چهار نفره‌ای که با ابلاغ وزیر بهداشت تشکیل شده، پس از ترخیص از گمرک بین مراکز درمانی توزیع می‌شود و فهرست توزیع اقلام و نحوه پخش آنها برای ارسال‌کننده‌های کمک‌ها، ارسال می‌شود.
وی با بیان اینکه پزشکان بدون مرز فرانسه نیز در نظر داشتند یک بیمارستان ۴۸ تخت‌خوابی سیار و صحرایی در یکی از مراکز درمانی ما ایجاد کنند، گفت: البته از قبل اطلاعی به وزارت بهداشت ایران نداده بودند و گویا مذاکرات با یک جای دیگر انجام شده بود و ما در مقابل یک عمل انجام شده قرار گرفتیم. ما از آنها بابت کمک‌شان و اینکه قصد داشتند در کنار مردم باشند تقدیر و تشکر می‌کنیم. در عین حال امروز بیش از ۱۰ هزار تخت بیمارستانی و ۱۰ هزار تخت پسابیمارستانی که عمده آنها مازاد است، داریم و قاعدتا ۴۸ تخت بیمارستانی برای شرایط ما راهگشا نیست؛ لذا ضمن پوزش و عذرخواهی، از این اقدام همراهانه و همدلانه آنها تقدیر می‌کنیم و دوستان ما برنامه داشتند که به همراه این پزشکان بدون مرز بازدیدی از مراکز درمانی داشته باشند. در عین حال از هر نوع محموله، کالا و اقلام حفاظتی‌ای که از سوی هر نهاد دولتی و غیردولتی در دنیا برای ما ارسال شود، استقبال می‌کنیم.
مشکلی در رسیدگی به مناطق سیل‌زده نداریم
جهانپور در مورد وضعیت مناطق سیل‌زده نیز با بیان اینکه در سال ۹۸ با بحران سیلابی مواجه بودیم که از آن زمان اقدامات خوبی برای مدیریت بهتر سلامت در بحران انجام شد، گفت: از آنجایی که سیلاب اخیر قابل مقایسه با بحران سال ۹۸ نیست، اما از تجربیات آن استفاده کردیم و با دستور وزیر بهداشت اقلام مورد نیاز درمانی و لجستیکی برای این استان‌های سیل‌زده آماده شده است و استان‌های معین را نیز مشخص کردیم. همچنین در سازمان غذا و دارو، ستاد بحران برای پشتیبانی مناطق سیل‌زده تدارک لازم را در نظر گرفته و خوشبختانه تا این لحظه مشکل حاد نداریم.
هزینه درمان بیماران کرونا چقدر است؟
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اخذ مبالغی از بیماران کرونا در برخی مراکز درمانی گفت: تعرفه مشخص است و تست کرونا و پی‌سی‌آر برای بیماران کرونا رایگان خواهد بود؛ اما خدمات، دارو و تجهیزات مورد استفاده برای بیماران کرونا، با دیگر بیماران تفاوت ندارد و این مساله که بیماران مبتلا به کرونا باید درمان‌شان رایگان باشد نه تنها در ایران بلکه در دنیا نیز وجود ندارد.
وی درخصوص طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نیز با بیان اینکه این پیشنهاد توسط کارشناسان وزارت بهداشت آماده شده و به ستاد ملی کرونا ارائه شده است، گفت: مقرر شده که این پیشنهاد در کمیته امنیتی – اجتماعی ستاد ملی کرونا به ریاست وزارت کشور بررسی شود و مادامی که این پیشنهاد تصویب نشده نمی‌توانیم جزئیات آن را اعلام کنیم؛ اما این طرح در راستای کاهش شیوع ویروس کرونا تهیه شده است.
غربالگری ۴۱ میلیون ایرانی
وی با اشاره به شرکت بیش از ۴۱ میلیون نفر در طرح ملی غربالگری کرونا گفت: هر روز آمار ما دقیق‌تر می‌شود و این از ثمرات بیماریابی فعال در این طرح ملی است و از رسانه‌ها می‌خواهیم که مردم را ترغیب کنند تا در این سامانه ثبت‌نام کرده و بتوانیم صددرصد مردم را غربالگری کنیم و قاعدتاً این یک طرح بزرگ در حوزه بیماریابی و غربالگری است و می‌تواند الگویی برای شناسایی بیماری‌های واگیردار بخصوص کرونا باشد.
سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص پرداخت مطالبات وزارت بهداشت و تاخیر در پرداخت کارانه پزشکان گفت: به هر حال روال کار اداری زمان‌بر است و زمانی که مطالبات وزارت بهداشت وصول شود، باید گردش کار در خزانه صورت گیرد و این مطالبات بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شود و نهایتاً کارانه کادر پزشکی پرداخت شود که این یک فرایند طولانی است و با توجه به وقفه و تعطیلی‌ای که ایجاد شده، پرداخت کارامه لحظه‌ای نیست؛ اما با سعی و تلاش معاونت منابع وزارت بهداشت در نظر داریم هر چه سریع‌تر بدهی‌ها را با اولویت پزشکان و پرستاران و بعد از آن سایر پرسنل و شرکت‌های تجهیزاتی را پرداخت کنیم و قطعا در اولین فرصت ممکن با اولویت پرداخت پرسنل این مهم اجرایی می‌شود و جای نگرانی نیست.


کد مطلب: 150413

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/150413/تیم-پزشکان-بدون-مرز-اطلاع-ایران-آمدند

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir