۰

ثبت بیشترین ابتلا در یک روز ایران: از دیروز بیش از 3 هزار نفر کرونا گرفتند/ سرنوشت پزشکان بدون مرز در ایران به کجا رسید؟

تاریخ انتشار
شنبه ۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۵
ثبت بیشترین ابتلا در یک روز ایران: از دیروز بیش از 3 هزار نفر کرونا گرفتند/ سرنوشت پزشکان بدون مرز در ایران به کجا رسید؟
به گزارش عصر تعادل کیانوش جهان پور از ابتلای 3076مورد جدید در 24ساعت گذشته و بهبود 11هزار و 679نفر خبر داد و گفت: با جان باختن 139بیمار، متأسفانه تعداد درگذشتگان بر اثر این بیماری تا 9فروردین 99به 2517نفر رسید.

جهانپور روز شنبه در نشست خبری که به صدورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: در حال حاضر نیاز به تخت اضافه و ارائه خدمات از طریق کادر پزشکی و پرستاری خارجی نداریم. اما به تجهیزات مراقبت ویژه برای توسعه تختهای بیمارستانی واز جمله ونتیلاتور و ملحقات آن را نیاز داریم وزیر خارجه هم اعلام کرده است که به اقلام حفاظتی و آی سی یو نیاز داریم و هر نهادی مایل باش جنین محموله ی ارسال کند استقبال می کنیم.

وی گفت: به جز تجهیزات آی سی یو هیچ نیاز دیگری برای خدمات رسانی به بیماران و از جمله مبتلایان به ویروس کرونا نداریم و استانداردهای لازم در کشور مهیاست.

وی افزود: مدت زمان بستری بیماران بر تخت های آی سی یو بیش از دو هفته و گاهی تا چهار هفته است در حالی که متوسط بستری این بیماران در تخت های عادی بیمارستانی بین ۷ تا ۱۰ روز است و ممکن است حتی بعد از فاز مهار کرونا بسیاری از این بیماران همچنان بر تخت آی سی یو بستری باشند.

سخنگوی ستاد ملی کرونا درباره فعالیت پزشکان بدون مرز و فعالیت آنان برای اتباع خارجی در ایران گفت: بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار اتباع خارجی را تحت مراقبت داریم این افراد در بسیج ملی کنترل کرونا هم مشارکت می کنند و در همه شهرها و استانها از امکانات درمانی استفاده کرده و می کنند .

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پزشکان بدون مرز می خواستند یک بیمارستان کوچک دایر کنند و با توجه به اینکه برای ایرانیان به چنین بیمارستانی با این ابعاد نیاز نداشتیم به سمت احداث این بیمارستان در مناطق مرزی برای اتباع خارجی هدایت شدند و می تواند فعالیتشان را برای اتباع خارحی که دسترسی محدودتری دارند توسعه دهند. البته هنوز بیمارستان آنها دایر نشده است و ظاهرا افرادی هم به تیم آنها اضافه شده است و شاید منتظر این هستند که پیشنهادی برای محل استقرار به آنها بدهیم.

زمان اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی

جهانپور در پاسخ به پرسشی درباره زمان پایان طرح فاصله گذاری اجتماعی گفت: به هیچوجه اظهار نظر قطعی مبنی بر زمان پایان قطعی زمان اپیدمی و طرح فاصله گذاری اجتماعی نداریم. رئیس جمهوری نیز چنین مطلبی را بیان نکرده است. مصوبات ستاد ملی کرونا درباره زمان ۲۰ فروردین برای اجرای این طرح موقف است و ممکن است با توجه به شرایط با تشکیل جلسات ستاد ملی زمان اجرای این طرح تمدید شود یا میزان محدودیت های توسعه یابد یا تقلیل شود و مصوبات جدید این ستاد در روزهای آینده با تایید رئیس جمهوری ابلاغ خواهد شد ولی  فعلا تا ۲۰ فروردین این مصوبات برقرار است.

وی گفت: طرح فاصله گذاری اجتماعی یک طرح شناخته شده در دنیاست و در همه دنیا هم با این نام شناخته می شود. البته افرادی ممکن است به ادبیات علاقه داشته باشند و از اسامی دیگری مثل فاصله گذاری فیزیکی استفاده کنند برای ما اسم مهم نیست مهم اجرای این طرح است که موجب کاهش انتقال بیماری می شود. دوستانی که به اسامی دیگر علاقه دارند می توانند مقالات خود را به مجامع جهانی ارسال کنند و اگر پذیرفته شد ما هم از اسامی آنان برای این طرح استفاده می کنیم.

ورود متخصصان طب ایرانی در مهار کرونا

وی در پاسخ به ایرنا درباره دستور وزیر بهداشت مبنی بر حضور متخصصان طب ایرانی برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا گفت: طب ایرانی در کنار طب رایج به عنوان یکی از طب های شناخته شده با دیرینه هزاران ساله برای ارتقای سلامت عمومی، پپشگیری و حفظ سلامت و حتی مواردی که بن بست های طب رایج باشد برای بیماری های مزمن می تواند کمک کند و طب ایرانی با تاکید بر حوزه پیشگیری به کار می آید.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: با تایید سازمان بهداشت جهانی، جزو ۱۰ کشور دارای طب سنتی هستیم و طب ایرانی در دنیا به رسمیت شناخته شده است. اداره کل طب ایرانی هم در وزارت بهداشت داریم  دهها گروه آموزش طب ایرانی را داریم دهها نفر نیز در سالهای اخیر دکترای تحصصی طب ایرانی گرفته اند.

وی گفت: ابلاغیه وزیر بهداشت برای این است که از این توان و امکانات در کنار طب رایج برای ارتقای وضعیت سلامت عمومی و تلاش برای پیشگیری، مهار، کنترل و درمان بیماری کووید ۱۹ استفاده شود. موضوع جدیدی نیست و با آنچه مدعیان دروغین طب اسلامی بدون مجوز و بدون سابقه تحصیلی به دخالت در امور درمان مبادرت می کنند منفک و متفاوت است.

جهانپور تاکید کرد: طب ایرانی و سنتی یک شاخه علمی از رشته پزشکی و طب مکمل است و از ادعاهای دروغین با عناوین مختلف که برای سرکیسه کردن مردم هستند کاملا جداست و در واقع دستور وزیر بهداشت داشت برای روشن شدن مرزهای طب ایرانی و طب های دروغین است. برخی از این مدعیان دروغین هم تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند.
مرجع : فارس
کد مطلب : ۱۵۰۵۵۵
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}