۰

سقوط قیمت نفت به 23 دلار

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۵
سقوط قیمت نفت به 23 دلار
به گزارش عصر تعادل بهای هر بشکه نفت خام نوع برنت روز دوشنبه ۱۱ فروردین با کاهش هفت درصدی به ۲۳ دلار و سه سنت رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شاخص نفت غرب تگزاس ایالات متحده(وست تگزاس اینترمیدیت) با کاهش ۵.۳ درصدی به قیمت هر بشکه ۲۰ دلار مبادله می شود درحالیکه قیمت نفت برنت با افت ۶.۵ درصدی به ۲۳ دلار رسید.
سقوط قیمت نفت در پی افزایش آمار تلفات ناشی از ویروس کرونا در سطح جهان اتفاق افتاد درحالیکه آمریکا و اروپا به شدت درگیر شیوع کووید ۱۹ هستند.
قیمت نفت از ابتدای سال جدید میلادی با افت قیمت همراه بود و این موضوع بیش از هر چیز به شیوع و گسترش ویروس کرونا باز می گردد. تا آنجا که صندوق بین المللی پول اعلام کرد همه گیری ویروس کرونا باعث رکود جهانی در سال ۲۰۲۰ می شود که از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ بدتر است. 
در حالی که نفت سال ۲۰۲۰ را با قیمت های بالای ۶۰ دلار آغاز کرد، اما کرونا باعث شد تا ۲۰ میلیون بشکه تقاضای نفت از بازار کم شود. در کنار آن خروج روسیه از اوپک پلاس و قیمت شکنی عربستان در بازار مزید بر علت شد و قیمت ها را در سراشیبی سقوط قرار داد. 
 از سوی دیگر، در حالی که آمریکا اعلام کرده بود برای حمایت از تولید نفت شیل ۸۰ میلیون بشکه نفت خریداری خواهد کرد، اما بعد از مذاکره وزیر خارجه این کشور با ولیعهد عربستان اعلام شد که آمریکا از این کار پشیمان شده است.

درحالیکه دولت های جهانی محدودیت ها مسافرتی در جهت مبارزه با ویروس کرونا اعمال کرده اند، قیمت بازارهای نفت چندین هفته با شیب نزولی مواجه شده است. 
ریاض هفته گذشته اعلام کرد که در مورد کاهش تولید با مسکو رایزنی نکرده است. درحالیکه از سوی دیگر معاون وزیر انرژی روسیه گفت که قیمت نفت هر بشکه ۲۵ دلار برای تولیدکنندگان روسیه فاجعه محسوب نمی شود. اظهارات دو طرف نشان می دهد که دو کشور هنوز برای رسیدن به توافق بر سر کاهش تولید نفت فاصله بسیاری دارند.

بنا بر ارزیابی متخصصان، حتی در صورت پایان یافتن جنگ قیمت بین عربستان و روسیه باز هم بهای نفت بر اثر شوک ناشی از شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی افزایش نخواهد یافت و جهان شاهد کاهش ۲۰ درصدی تقاضا برای نفت خام خواهد بود.
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۱۵۰۶۱۸
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}