کرونا در پمپ بنزین ها کمین کرده است

ایسنا , 1 ارديبهشت 1399 ساعت 12:59

خطر انتقال کرونا در پمپ بنزین‌ها را جدی بگیرید.


به گزارش عصر تعادل با شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های اکید به عدم حضور در اماکن عمومی پرتجمع، یکی از اماکنی که حضور در آن نیز مانند رفتن به فروشگاه برای خرید روزانه، در مواقعی ضروری است، حضور در جایگاه‌های عرضه سوخت است.

جایگاه‌های عرضه سوخت از ابتدا به دلیل استفاده مکرر افراد از وسایل مشترک، دغدغه مردم و کارشناسان بهداشتی بود؛ چرا که تماس دست فرد آلوده به ویروس کرونا با نازل سوخت، درب باک خودرو، دستگاه خودپرداز و... احتمال ابتلای سایرین به بیماری را سهولت می‌بخشد. این در حالی است که نمی‌توان از تجمعات نزدیک در برخی جایگاه‌های سوخت غافل بود و چه بسا که این امر نیز ممکن است سبب انتقال ویروس کرونا از طریق تنفس شود.

شناسایی دقیق راه‌های انتقال عامل ایجاد کننده بیماری کووید۱۹، نقش مهمی در کنترل آن دارد. راه‌های انتقال ویروس کرونا هنوز به طور دقیق مشخص نشده است ولی به عنوان یک اصل کلی، ویروس‌های تنفسی به طور عمده از طریق ریز قطرات یا از طریق سرفه، عطسه و یا لمس اشیاء آلوده منتقل می‌شوند. بر اساس دانسته‌های کنونی این بیماری از یک طیف ملایم تا شدید با علائمی همچون تب، سرفه و تنگی نفس می‌تواند بروز پیدا کند و در موارد شدیدتر ممکن است منجر به ذات‌الریه، نارسایی کلیه و مرگ فرد مبتلا شود.

انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان می‌باشد. همچنین راه دیگر انتقال، تماس دست‌ها با محیط و سطوح آلوده به ویروس مانند تجهیزات، دستگیره درب‌ها، میز و صندلی، نرده پله‌ها، پریز و کلیدهای برق و کلیه وسایلی که به‌ طور عمومی و مشترک استفاده می‌شود مانند اسکناس، اسناد و نظایر آن است.

از این رو در ادامه و بنابر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، برخی از مهم‌ترین نکاتی که در جایگاه‌های عرضه سوخت باید رعایت شود، در پی می‌آید:

_ متصدیان جایگاه، جهت کاهش تماس در هنگام محاوره با مراجعه کنندگان، ضمن رعایت فاصله حداقل یک متری، از وسایل حفاظت فردی مانند ماسک مناسب و دستکش استفاده کنند.

_ شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون و یا با استفاده از مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل بسیار توصیه می‌شود.

_ دریافت وجه نقدی و پرداخت غیر الکترونیکی در جایگاه‌های سوخت نباید صورت گیرد؛ چراکه ممکن است یکی از راه‌های انتقال بیماری باشد.

_ در خصوص عملیات سوخت‌گیری خودرو در پمپ‌های بنزین و جایگاه سوخت، بهتر است مراجعه کنندگان شخصا نسبت به باز و بسته کردن درب باک خودرو و همچنین کشیدن کارت اقدام کنند و متصدیان جایگاه، عملیات سوخت‌گیری را انجام دهند.

_ استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه یا سرفه الزامی است؛ البته در صورتی که دستمال وجود نداشت می‌توانید از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنید.

- نظافت و گندزدایی دستگیره، درب ها، نرده پله ها، سرویس های بهداشتی در هر شیفت کاری انجام شود.

-‌ ابزار و تجهیزات نظافت و گندزدایی سرویس های بهداشتی باید از سایر قسمت‌ها مجزا باشد.

- هنگام گندزدایی قسمت اداری جایگاه، باید خالی از افراد بوده و درب‌ها و پنجره‌های آن باز گذاشته شده و سیستم تهویه روشن باشد. باید توجه کرد که محلول‌های گندزدا بر پایه کلر باید روزانه تهیه و استفاده شوند. باید توجه کرد که کارایی محلول بعد از ۲۴ ساعت کاهش می‌یابد.

_ در صورت وجود رختکن و حمام در جایگاه، استفاده از وسایل بهداشتی شخصی از سوی پرسنل جایگاه ضروری است.

_ در نمازخانه‌ جایگاه عرضه سوخت بویژه جایگاه‌های بین شهری از لوازم مشترک اعم از مهر، تسبیح، سجاده و ... استفاده نکنید. همچنین رعایت فاصله حداقل یک متری بین افراد نمازگذار ضرورت دارد.

_نیروهای خدماتی جایگاه عرضه سوخت در هنگام نظافت باید از لباس حفاظتی، ماسک و دستکش استفاده کنند.

_ از استعمال دخانیات به دلیل تاثیر آن بر تضعیف سیستم ایمنی بدن و مستعد نمودن افراد در ابتلا به ویروس خودداری کنید.

_ صفحه کلید دستگاه پمپ بنزین و دستگاه کارت خوان یا تجهیزات نظیر آن در هر شیفت کاری باید گندزدایی شود.

_ متصدیان جایگاه از خوردن و آشامیدن در زمان حضور در شیفت کاری خودداری کنند.

- در محل پمپ بنزین، جعبه کمک‌های اولیه مشتمل و حداقل بر مواردی شامل یک جفت دستکش یکبار مصرف، مواد شست‌وشوی چشم، یک شیشه ماده ضدعفونی‌کننده پوست و محل جراحت، چهار عدد گاز، یک رول باند، یک پماد سوختگی، ‌یک عدد قیچی، پنبه به مقدار کافی و ۱۰ عدد چسب زخم جهت حفظ سلامت شاغلین و پیشگیری از ابتلاء این افراد به کرونا ویروس است.

-‌ کارفرما موظف است حداقل به ازای هر شیفت یک ماسک تنفسی مناسب در اختیار کارکنان قرار داده و کارکنان ملزم به استفاده از آن هستند.

-‌ صحت انجام مراحل و فعالیت‌های کنترل و مراقبت سلامت محیط و کار برعهده کارفرمایان جایگاه‌ها است.

-‌ به دلیل شرایط ویژه و خطر شروع بیماری کووید- ۱۹ کلیه مراحل ارائه شده در این راهنما تا رفع بحران و استقرار شرایط عادی برای کلیه کارفرمایان لازم الاجراست.


کد مطلب: 151120

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/151120/کرونا-پمپ-بنزین-کمین-کرده

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir