۰

ملخ ها در تدارک حمله گسترده به ایران

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۲
ملخ ها در تدارک حمله گسترده به ایران
به گزارش عصر تعادل رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های فائو در ۱۵ روز آینده با حجم بسیار گسترده‌ای از حمله آفت ملخ صحرایی به کشور و به خصوص در استان‌های جنوبی بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مواجه هستیم.

به گزارش ایسنا محمدرضا درگاهی یکشنبه ۳۱ فروردین ماه در سفر به استان فارس با بیان اینکه امسال کشور ما از دو جهت مورد هجوم ملخ صحرایی قرار گرفته است، عنوان کرد: حمله این آفت از شرق هندوستان و پاکستان در روزهای آینده با شدت بیشتری انجام می‌شود و با توجه به اینکه در شبه جزیره عربستان در حال حاضر مراتع و عرصه‌های کشاورزی پوشش گیاهی ندارند از طرف شمال شرق آفریقا که در حال حاضر کانون‌های تخلیه شده دارند و با حجم بیشتر از سال گذشته به سمت جنوب کشور ما حمله می‌کنند.

به گفته او؛ در فاز اول مبارزه حدود ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار در اختیار استان‌ها به منظور مبارزه قرار گرفت و در فاز دوم پیش‌بینی می‌شود که حدود ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر در روزهای آتی در هیئت دولت مصوب شود و در اختیار استان‌ها قرار گیرد.

سرپرست قائم مقامی وزیر در امور حقوقی و مجلس افزود: تا امروز ملخ صحرایی در بیش از پنج میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی و کشاورزی پایش و در سطحی بالغ بر یک صد هزار مبارزه انجام شد که پیش‌بینی می‌شود بیش از تقریباً یک میلیون هکتار باید مبارزه انجام شود.

درگاهی با اشاره به اینکه وظیفه همکاران من حفظ امنیت غذایی در کشور است، خاطرنشان کرد: این آفت به مراتع و عرصه‌های زراعی و باغی حمله می‌کند که در صورت عدم کنترل، خسارت جبران ناپذیری را وارد می‌سازد و خوشبختانه همکاران ما برخلاف سال گذشته هم از بُعد علمی و شناخت رفتارآفت از دانش بسیار خوب و بالایی برخوردار هستند، چراکه دوره‌های آموزشی بسیار خوبی برای آنها در سال گذشته تنظیم شده بود.

پیش‌بینی مبارزه با سن گندم در سطحی بالغ بر یک میلیون هکتار

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: در مورد مبارزه با آفات، سازمان حفظ نباتات وظایف حاکمیتی دارد و علاوه بر ملخ صحرایی سایر آفات هم از طریق استان‌ها مورد پایش و مبارزه قرار گرفتند.

او افزود: تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار هکتار با انواع بیماری‌های گندم و جو مبارزه شده که تقریباً با توجه به بارندگی‌هایی که داشتیم تقریباً ۲۳۰ هزار هکتار با بیماری زنگ مبارزه شده است.

درگاهی یادآور شد: تاکنون در سطحی بالغ بر ۲۴۰ هزار هکتار در کشور با سن گندم مبارزه شده هر چند گندم در استان‌های جنوبی درحال برداشت است و در مرکز و استان‌های شمالی عملیات مبارزه ادامه پیدا می‌کند و پیش‌بینی این است که بیش از یک میلیون هکتار باید با آفت سن گندم هم مثل سال گذشته پایش و مبارزه شود.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۱۵۱۱۲۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}