۰

مشکلات بیمارستان های خصوصی در روزهای کرونایی

تاریخ انتشار
شنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۳
مشکلات بیمارستان های خصوصی در روزهای کرونایی
به گزارش عصر تعادل کوروش شمیمی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سیاست ها در زمینه تعیین تعرفه های پزشکی و ثابت نگهداشتن این تعرفه ها برای بیمارستانهای خصوصی لطمه سنگینی به این مراکز زده و به طور تدریجی نه تنها بیمارستان های خصوصی بلکه بیمارستان های دولتی هم ضربه خوردند.

وی ادامه داد: مسئولان بهداشت و درمان در بخش دولتی در مقاطعی عمده سرمایه گذاری ها را در بخش درمان انجام داده اند و به بخش بهداشت و پیشگیری بهای کافی نداده اند و از طرفی در  بخش خصوصی با تورم و مشکلات اقتصادی و تعرفه های نامناسب در حوزه درمان مواجه هستیم و در نهایت نظام سلامت با مشکلات پیچیده ای مواجه شده است. پزشک عمومی که با تحصیلات عالی با تعرفه ۲۴ هزار تومانی باید بیمار ببیند مثل کارگری است که با حقوق اندک باید کار کند و باز هم تهمت، افترا و ناسپاسی بشنود.

شمیمی گفت: این کرونا نبود که بیمارستان های خصوصی را زمین گیر کرد. کرونا تیر خلاصی بود که به پیکر برنامه ریزی نشده و مدیریت نشده بیمارستانهای خصوصی به خاطر ندیدن همه جوانب کار زده شد.

رئیس هیات مدیره انجمن بیمارستانهای خصوصی گفت: اقتصاد درمان چندین سال است که مشکل دارد و مسئولان هنوز به یک برنامه ریزی مناسب برای اقتصاد درمان و اقتصاد سلامت نرسیده اند. وقتی تعرفه یک تخت بیمارستانی با پرسنل تخصصی و خدمات هتلینگ مناسب با گوشت کیلویی ۱۲۰ هزار تومان ثابت نگه داشته می شود نتیجه آن سقوط درمان در بخش خصوصی است.

وی افزود: وقتی در این شرایط اپیدمی کرونا هم اضافه می شود، سیستم درمانی در بیمارستانهای خصوصی فلج می شود، چون بیمار می ترسد به بیمارستان بیاید، بیمار الکتیو و غیر اورژانسی وجود ندارد زیرا مردم از اینکه بیرون بیایند و گرفتار شوند، نگران هستند.

مشکلات اقتصادی ۱۰۰ هزار پرسنل بیمارستانهای خصوصی

شمیمی ادامه داد: در این شرایط سخت، بیمارستان های خصوصی دنبال تعدیل نیرو نیستند بلکه در تلاش هستند بتوانند حداقل حقوق را به پرسنل خود بدهند تا این بحران رد شود اما نمی شود و اگر ادامه پیدا کند، درِ بیمارستانی که ۴۰۰ تا هزار پرسنل دارد بسته می شود و پرسنل در این شرایط سخت اقتصادی دچار مشکل می شوند.

وی گفت: تلاش مسئولان بیمارستان های خصوصی این است که در این شرایط به نوعی مدیریت کنند که به جای ۴۰۰ نفر، ۵۰ نفر تعدیل شوند اما همه بیمارستانهای خصوصی یعنی حدود ۳۰۰ بیمارستان در کشور که ۵۸ بیمارستان آن در تهران است، دچار بحران مالی هستند.

رئیس هیات مدیره انجمن بیمارستانهای خصوصی کشور افزود: حدود ۱۰۰ هزار نفر در بیمارستانهای خصوصی کشور کار می کنند و معیشت خانواده های آنها را تامین می شود، همه هم زحمتکش هستند. اگر به این افراد رسیدگی نشود و بیمارستان های خصوصی نتوانند حداقل حقوق را به این افراد بدهند، این بیمارستان ها ورشکسته می شوند.

وی گفت: در همین تهران حدود ۶ بیمارستان در حال سقوط کامل و ورشکسته هستند و با ادامه این روند بقیه بیمارستان ها هم به این وضعیت می رسند.

بی توجهی به مشکلات بیمارستان های خصوصی

شمیمی ادامه داد: هیچ ارگانی به بیمارستانهای خصوصی کمک نمی کند. بانک ها وام کم بهره نمی دهند، از بیمه های اجتماعی خواسته ایم که پول بیمه های کارکنان را سه ماه عقب بیاندازید اما قبول نمی کنند و فقط وعده می دهند، می گوییم مالیات بیمارستان ها را کمتر بگیرید یا مهلت بدهید تا مساله کرونا تمام شود، هیچ کس به روی خود نمی آورد، می گویند تا بخشنامه نشود نمی توانیم.

وی گفت: هیچ ارگانی که برای حل بحران بیمارستان های خصوصی کمک کند، وجود ندارد زیرا کسی به فکر مشکلات بخش خصوصی نیست و اگر این وضعیت ادامه یاید دیگر قابل حل نخواهد بود.

رئیس هیات مدیره انجمن بیمارستان های خصوصی ادامه داد: با این حال هنوز بیمارستان های خصوصی جان سختی می کنند و شاید در سطح کشور کمتر از ۱۰ درصد نیروها تعدیل شده باشند. البته بیمارستان آتیه مشکلات زیادی داشت و حدود ۵۰ درصد نیروهای خود را تعدیل کرد، بیمارستانهای دیگر سعی کردند مدیریت کنند.

وی افزود: به هر حال به طور طبیعی نیروهایی که کم کار می کنند تعدیل می شوند اما بحث تعدیل نیرو در کل بیمارستان های خصوصی مطرح نیست. نامه رئیس سازمان نظام پرستاری را هم دیدم که از ما خواسته بود آمار پرستاران تعدیل شده را اعلام کنیم اما هنوز آمار دقیقی نداریم.

شمیمی ادامه داد: اکنون حدود ۷۰ درصد تخت های بیمارستان های خصوصی مریض ندارد، گفتن این حرف ساده ای نیست. هیچ بیمارستانی نمی تواند در این شرایط پول آب، برق، گاز و هزینه های پرسنلی را ندهد. یعنی با وجودی که بیمار نیست مخارج وجود دارد.

وی گفت: برخی بیمارستان های خصوصی تعدادی از بخش های بیمارستانی را تعطیل کرده اند اما این مساله هزینه ها را جبران نمی کند و از طرفی به طور مداوم با افزایش هزینه اقلام روزمره مواجه هستیم.

رئیس هیات مدیره انجمن بیمارستان های خصوصی افزود: تا یک هفته بیش حتی وسایل ایمنی مثل ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی هم به بیمارستان های خصوصی نمی دادند و می گفتند این وسایل برای بیمارستان های دولتی است. مجبور بودیم یک ماسک ۲۵۰ تومانی را ۳۵۰۰ تومان، گاهی ۵ هزار یا حتی یک ماسک سه هزار تومانی را ۱۷ هزار یا ۳۵ هزار تومان بخریم.

وی گفت: وقتی بیماری در تخت آی سی یو بستری می شود، هزینه وسایل حفاظتی هر پرستار ۲۰۰ هزار تومان می شود و در هر شیفت باید این وسایل عوض شود، بنابراین در یک روز بستری و سه شیفت کاری فقط ۶۰۰ هزار تومان هزینه لباس پرستار می شود و تعرفه خدمات به بیمار در آی سی یو با خدمات پزشک، پرستار و هتلینگ حدود دو میلیون تومان است.

شمیمی افزود: در مورد تعرفه های بیمارستان های خصوصی با نظر کارشناسان اقتصادی به این نتیجه رسیدیم که در سال ۹۸ باید تعرفه ها حدود ۷۰ درصد افزایش یابد که نشد و اکنون که در سال ۹۹ هستیم باید تورم امسال را هم در نظر بگیریم بنابراین حداقل باید تعرفه های بخش خصوصی دو برابر شود تا به وضعیت مناسبی برسیم.

وی گفت: می دانیم که افزایش دو برابری تعرفه های پزشکی در توان دولت نیست و اصراری نداریم اما دولت باید وضعیت بیمارستا نهای خصوصی را در نظر بگیرد. بیمارستان های خصوصی برای کمک به بیماران کرونایی هم آمادگی دارند اما اکنون اکثر این تخت ها خالی است.
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۱۵۱۱۳۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}